Ner med hälen

Krockodil

Trådstartare
Idag red jag min första lektion i centrerad ridning och tyckte det var väldigt kul och intressant.

I alla fall så sa instruktören att jag var en sån som är lärd att pressa ned hälen och att det skulle man inte göra för då spänner man insidan av låren och börjar (i mitt fall) att svanka med ryggen. Istället så skulle man hålla foten jämt med marken, alltså rak. Och att pressa ned hälen bara var något som härstammade från de militära och ev. att undvika att glida med foten igenom stigbygeln.

I början kändes det som om jag stod på tå i stigbygeln innan jag började vänja mig :angel:

Så vad anser era instruktörer om era fötter? :)

Sv: Ner med hälen

Foten ska vara parallell med marken.
Tänk att hästen plötsligt försvinner när du rider, då står du på marken och då är det bra om hälen inte är nertryckt :p

Jag har också en gång lärt att hälen ska ner, men håller på att lära om nu.

Immer

Precis så sa instruktören. Jag fick rida runt lite och sen sa hon "vart skulle du landa om jag tog bort hästen?" :rofl:

Jag har heller aldrig förstått varför man är lärd på så vis att pressa ner hälen. Jag minns hur jag ihärdigt fick sitta och pressa ner hälen på vissa lektioner jag hade förr, och allt kändes bara fel. När jag slutade blev allt genast trevligare.

Tycker också att det här låter vettigt. dock är jag en person som verkligen pressar ner hälarna ordentligt:rofl: fast det är mer när jag hoppar visserligen för balansens skull. men eftersom jag är hoppryttare i grunden så är det klart att hälen pressas ner i dressyren med. tror jag ska försöka rida med raka fötter i dressyren och kolla om det blir nå annorlunda. fast det kanske inte tränaren tycker:smirk: men jag kan ju göra det utan att h*n är med:) för att testa:)

När det gäller mina ben + hälar så har det aldrig varit mycket tjat om det. Dock tänkte jag på att slappna av i knän - lår, då faller jag in i en naturlig sits.

Det gäller ju att inte spänna benen/knipa med knäna heller så att hälarna åker upp. Fast då hjälper det ju visserligen inte att säga trampa ner med hälen, då blir det bara ännu värre.

Min nuvarande instruktör har inte sagt något om mina hälar. Men hon har sagt att jag ska lägga vikten lite mer på tårna och på insidan av foten. Insidan av tårna liksom.

Jag har haft tränare som har sagt att jag ska ta ner hälarna men det har inte gått, jag fick ner den ena foten hyfsat medan den andra knappt gick att få ner. Men det var aldrig tillräckligt mycket enligt henne.

Jag har heller aldrig förstått varför man är lärd på så vis att pressa ner hälen. Jag minns hur jag ihärdigt fick sitta och pressa ner hälen på vissa lektioner jag hade förr, och allt kändes bara fel. När jag slutade blev allt genast trevligare.

Men jag tror inte man säger till någon som inte drar upp hälen:confused: Det är ju en vanlig reflex att klamra med benen och dra uppp hälen, och då säger väl ridläraren mycket riktigt att hälen ska ner. Men är hälen parallell med marken tror jag nte någon instruktör skulle säga något:confused:

Jag tycker en normalt nedtrampad häl ger hela benet bättre elasticitet. Det e ju fullt möjligt att trampa ner hälen utan att spänna hela låret.
Inte vet jag men jag tycker det krävs lite anspänning för å rida bra.

Tycker dessutom det e lättare att få vikten på rätt sida då.

Ingen av mina 3 tränare som jag har haft har nånsin sagt ngn om min häl, så de e nog bra nu. Men förut vet jag att jag trampade ner hälen överdrivet mkt, men de e nog som sagt bra nu :rofl:.

Jag tycker en normalt nedtrampad häl ger hela benet bättre elasticitet. Det e ju fullt möjligt att trampa ner hälen utan att spänna hela låret.
Inte vet jag men jag tycker det krävs lite anspänning för å rida bra.

Vart någonstans menar du? I benet?

*delvis knapp*

Jag tycker överlag att många spänner sig alldeles för mycket när de rider. Istället för att hitta balansen/sittbenen och slappna av i höfterna och hitta hästens rörelser, så sitter man och mer eller mindre kämpar emot. Och i många fall t o m "driver" med sätet :eek: Det är hur vanligt som helst och man ser ofta t ex folk här på buke som pratar om att driva med sätet. (Att sedan släppa fram hästens rörelser och inverka med sin sits, det är en annan sak, men jag vill inte kalla det att "driva".)

Många tror också att det rider avslappnat och fint, men i verkligheten sitter de och spänner sig för kung och fosterland. Det är bara en sådan vana att de inte själva märker det. Det är dessa personer som tycker att det är normalt att svettas som en gris när man rider dressyr!

Senast ändrad:

Jag har haft en tränare (min förra) som tyckte att jag skulle trampa ner hälen när den var parallell med marken eller kanske tom lite lägre.

Jag har haft period då jag trampade ner hälen alldeles, alldeles för mkt. För mig var det då väldigt bra att ha tanken om att kunna landa på fötterna om hästen försvann, som påminnare. Denna tränare ville också att jag skulle vinkla om foten lite och lägga mer vikt innåt istället för utsidan som jag tidigare haft. Blev stor skillnad!

Jag har fått höra samma sak, att jag trampat ner hälen alldeles för mycket - nu senaste halvåret har jag hört det både av en vanlig ridskoleinstruktör och min vardagstränare som är lite inne på CR :angel:
Fast jag spände ner hälen när jag försökte bromsa hästen, var nog nån mental grej eftersom jag allmänt blev för spänd i de lägena.

Vet faktiskt inte om någon ridlärare lärt ut att ha överdrivet sänkt häl, kommer inte ihåg så långt bak i ridkarriären, men däremot har nog JAG varit lite orolig för att fastna i stigbyglarna och kanske haft för höga hälar pga spänning tidigare och försökt kompensera.
Men om man skiter i hälarna och lyckas hitta en bra balans och kan sitta avslappnat, då tycker jag hälarna placeras bra! :)

Min tränare säger att man inte ska tänka häl ner utan tån ska upp istället.:bump:

hm.. jag tycker inte att meningen är att man ska pressa ned hälen..
För mig hamnar den bara där ändå.. :cool:

Hälen är slutet av benet:p
Om man har en korrekt sits o benställning utan spänning, så faller sig hälen som den ska.

Däremot om benet är utåtfvridet så hamnar allt fel.

Det är ju skillnad på om man har kortare stigläder- hoppryttare eller skogsryttare. där vill man ha ett större genomtramp för att inte riskera att åka in för långt.

Jag tror det viktigaste är att hälen inte pekar uppåt. Tycker också det låter vettigt med rak fot, faktiskt.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 539
Senast: Magiana
·
Träning Jag har alltid haft lite problem med spänningar i knäna vilket också gör att jag inte "trampar ner" hälen eller sviktar på rätt sätt i...
Svar
15
· Visningar
1 183
Senast: angel76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix