ner i vikt .. vad är det?

Sv: ner i vikt .. vad är det?

proteinbrist brukar enligt min erfarenhet ta ett tag innan det yttrar sig och min tanke är väl att hästen kan ha gått på reserven ganska länge.För varge vår är det samma visa på buke och ute i hästsverige .på våren det foderforumet översvämmas av trådar om hästar som faller ur.Man kan då ganska lätt konstatera att många hästar går på en undermånlig foderstat.Först är dom bukiga och ägarna tror dom är feta och sen rasar dom i vikt fram åt våren.
I ditt fall är det ju svårt då du köpt hästen skapligt nyligen om jag förstått dig rätt? då är det inte lätt att veta hästens behov när man inte kännt den så länge.
När jag fick hem min skrutt för två år sedan så hadde han stått på en fodertat där det beräknades att han vägde 470 kg .men faktum är att han väger en bra bit över 500 kg detta visade sig givetvis på vårkanten eftersom han stått på en för låg fodertat från aug till feb innan kan kom till mig.

Öka på höet med nått kg om han äter upp det vill säga och till öka luzernet till 2 kg (nästan ett kg är en fis i rymden motsvarar ju knappt ett kg hö med bra värden)
Lycka till!

jo, det är så jag tänkt med.. jag hoppas.. inte för att var jag vill det ska vara ngt alls med honom, men att det är det.. o inget allvarligare. vetrinären vra ute idag och hon hittade inget fdrl.. hon fixade tänderna lite, då han hade hakar bak., men hon trodde inte det berodde på dem, eftersom han äter villigt o GLATT. äter nästan alltid höet först . ( de flesta hästarna v'ntar tills de fått sin kraft, men han börjar äta höet direkt)

har ökat höet lite, och ska öka lite till, ska även öka lucernet, men eftersom han inte åt det först, så ville jag inte ge honom 2 kg direkt.

ska även göra en kolla-masken och se.

någon här som ger lucernpelletserat ? isåfall hur gör ni när ni ger det ? det blir ju JÄTTEmkt när det sväller och svårt att får ur hinken, blir jättemkt att äta ju..

Jag ger min pelleterat 1½ kg dag delat på 3 ggr. .Morgon och på middagen får han betfor blandat med luzernen vilket gör det lättare att få ur.Jag har i ganska mycket vatten så det blir någonstanns mellan gröt och soppa.Jag har en ganska robust hink som jag helt enkelt kan slå mot krubban utan att den går sönder så allt släpper från hinken.10L hink är det föresten.

någon här som ger lucernpelletserat ? isåfall hur gör ni när ni ger det ? det blir ju JÄTTEmkt när det sväller och svårt att får ur hinken,

Då får du ta i MER vatten då. ;) Så det blir mer grötigt istället för som cement...

blir jättemkt att äta ju..

Är inte det bara bra?

Och annars om du inte gillar pelletsen så varför inte ge hackat?? (blir ännu mer i volym men du får ju se lusernet som en del av grovfodergivan... det kan ta lika stor plats i volym som en lika stor giva hö)

Då får du ta i MER vatten då. ;) Så det blir mer grötigt istället för som cement...

Är inte det bara bra?

Och annars om du inte gillar pelletsen så varför inte ge hackat?? (blir ännu mer i volym men du får ju se lusernet som en del av grovfodergivan... det kan ta lika stor plats i volym som en lika stor giva hö)

jo, jag gillar pelletsen, men det är bara så svårt att hantera när det bir så hårty :P men jag tog massa vatten idag så då gick det ölättare förutom att halva jag blev nerstänkt när jag hällde ner det i krubban :o

Min brukar ibland frusta ned i hinken med lucernhack så det sprutar - man får hålla sig undan!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 103
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 662
Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde...
2
Svar
24
· Visningar
5 410
Senast: calm
·
Katthälsa Hej! Jag hämtade hem en kattunge för några dagar sedan. Hon är köpt från ett katthem och innan jag tog hem henne så pratade vi om...
2
Svar
39
· Visningar
3 879
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V