ner i vikt .. vad är det?

J

Josse58

skrev ett inlägg precis när jag fått min pålle om att han hade proteinbrist. stallägaren på förra stället hjälpte mig räkna ut hans foderstat med hjälp av analysen på hösilaget. det visade sig att det då var lite protein i silaget så jag skulle börja med lucern. detta gjorde jag efter att jag flyttade honom till stallet där jag står nu.

nu är det såhär att jag har funderat ett tag och mera.. på att det förmodligen inte är proteinbrist, eftersom det var precis när jag köpte honom som han började smalna av, innan när jag provred honom var han mer åt det tjocka hållet, dock inga muskler alls.
nu är den bulkiga magen nsta helt borta, men revbenen syns bra tyvärr :/ och bakdelen är inte så fin precis..

jag börjar fundera på ifall det antingen kan vara något med tänderna (men han äter bra ! älskar höet vi har och äter sin mat som vanligt)

vi har tyvärr ingen möjlighet till att analysera höet eftersom vi får nytt var månad. men lucernet har han iaf börjat gilla nu..det var inte alls populärt först, men han har vant sig :)

det andra jag tänkte på , efter att ha läst lite olika trådar om smala hästar.. är att det kanske är bandmask eller något sånt ?

med tanke på att det är nu under feb-mars han avsmalnat, och så snabbt.

det borde inte ha något med att vi flyttade till nytt stall, med tanke på att han smalnade av innan vi flyttade och jag bytte inte foder förrän EFTER vi flyttade. så det kan inte vara fodret tycker man...

hästen i sig är en 10 år fullblodsvalack, som alltid annars varit lättfödd. (enligt förra ägaren)
han rids just nu väldigt lätt, då jag hålle rpå att få lite kondition och muskler på honom ( plus att ET nyss varit ute och fixat till honom)

kan tillägga att veterinären kommer ut på tisdag så då ska jag passa på att be henne kolla tänderna och fråga lite.

snälla, hjälp och råd tack :D

Sv: ner i vikt .. vad är det?

skrev ett inlägg precis när jag fått min pålle om att han hade proteinbrist. stallägaren på förra stället hjälpte mig räkna ut hans foderstat med hjälp av analysen på hösilaget. det visade sig att det då var lite protein i silaget så jag skulle börja med lucern. detta gjorde jag efter att jag flyttade honom till stallet där jag står nu.

nu är det såhär att jag har funderat ett tag och mera.. på att det förmodligen inte är proteinbrist, eftersom det var precis när jag köpte honom som han började smalna av, innan när jag provred honom var han mer åt det tjocka hållet, dock inga muskler alls.
nu är den bulkiga magen nsta helt borta, men revbenen syns bra tyvärr :/ och bakdelen är inte så fin precis..

jag börjar fundera på ifall det antingen kan vara något med tänderna (men han äter bra ! älskar höet vi har och äter sin mat som vanligt)

vi har tyvärr ingen möjlighet till att analysera höet eftersom vi får nytt var månad. men lucernet har han iaf börjat gilla nu..det var inte alls populärt först, men han har vant sig :)

det andra jag tänkte på , efter att ha läst lite olika trådar om smala hästar.. är att det kanske är bandmask eller något sånt ?

med tanke på att det är nu under feb-mars han avsmalnat, och så snabbt.

det borde inte ha något med att vi flyttade till nytt stall, med tanke på att han smalnade av innan vi flyttade och jag bytte inte foder förrän EFTER vi flyttade. så det kan inte vara fodret tycker man...

hästen i sig är en 10 år fullblodsvalack, som alltid annars varit lättfödd. (enligt förra ägaren)
han rids just nu väldigt lätt, då jag hålle rpå att få lite kondition och muskler på honom ( plus att ET nyss varit ute och fixat till honom)

kan tillägga att veterinären kommer ut på tisdag så då ska jag passa på att be henne kolla tänderna och fråga lite.

snälla, hjälp och råd tack :D

Men du fick väl en foderstat på det grovfodret som du hade då? Så fort du byter grovfoder så måste man korrigera foderstaten också (om inte värdena är likvärdiga). Proteinbristen hade han redan på det förra stallet, eller?

Så du menar att du får ett grovfoderbyte en gång i månaden? Om det är så så är det inte bra alls. Kan du inte ha eget hö så får du byta ut en hel del av högivan till lucern. På det viset så har du i alla fall en del av grovfodergivan som är samma hela tiden.

Mvh

Tora

Kolla masken+tänderna är alltid en bra början men du skriver inte hur mycket foder han får,kan ju vara så att du måste komplimera med annat foder eller öka upp det du redan ger honom.:)

Jag hade inte varit så säker på att han är lättfödd. Jag har inte träffat ngt fullblod som har varit det. nu har jag inte träffat jättemånga men ändå.

Fast kanske menade förra ägaren att han är lättfödd "för att var ett fullblod" ? Bara en tanke jag fick...

idag får han

morgon
3 kg hö
1 kg havrekornkross
4 dl betfor

eftermiddagshö 1-2 kg

kväll
4-5 kg hö
1 kg havrekornkross
nästan ett kg lucernpellets (håller på att öka det)
mineraler

det som gör mig bekymrad, är att det var precis när jag köpte honom som han rasade i vikt. och då stod han fortfarande på gamla stallet, och då hade jag alltså inte bytat ngt alls...

Men du fick väl en foderstat på det grovfodret som du hade då? Så fort du byter grovfoder så måste man korrigera foderstaten också (om inte värdena är likvärdiga). Proteinbristen hade han redan på det förra stallet, eller?

Så du menar att du får ett grovfoderbyte en gång i månaden? Om det är så så är det inte bra alls. Kan du inte ha eget hö så får du byta ut en hel del av högivan till lucern. På det viset så har du i alla fall en del av grovfodergivan som är samma hela tiden.

Mvh

Tora

ja, proteinbristen hade han, eftersom förra höet inte innehöll alls mycket protein. därför trodde han ifrån början att det var det, men med tanke på att han rasade pecis när jag fick honom, och då ghade han ändå haft det höet hela hösten... så det är lite konstigt och jag är konfunderad . :crazy:

ja vet att man måste ändra o fixa om man bytar grovfoder, men imed det inte är analyserat, så är det rätt svårt. och dessutom ville jag inte fixa och ändra en massa med foderstaten eftersom jag precis fått honom PLUS att vi bytade stall. inte bra med för många omständigheter ju..

jag skulle börja öka på ensilaget några kilon minst, din häst får väldigt lite!

Jag tror inte att det behöver betyda att det hände ngt med honom precis när du hade köpt honom. Det kan nog ta ett tag innan man ser på dem att de får för lite protein. Jag menar att det kanske bara råkade bli så att det började synas precis när du tagit över honom att han fått för lite mat en längre tid.

Kan det vara så att den inte kan tillgodogöra sig proteinet pga brist på E-vitamin?
Eller ngn annan brist?

Jag tror inte att det behöver betyda att det hände ngt med honom precis när du hade köpt honom. Det kan nog ta ett tag innan man ser på dem att de får för lite protein. Jag menar att det kanske bara råkade bli så att det började synas precis när du tagit över honom att han fått för lite mat en längre tid.

ja, men jag känner mig väldigt kass , imed det hände precis när ja fick honom. men det kan såklart vara så som du säger.
veteirnären kommer ut imorgon, får höra med henne då :)

Kan det vara så att den inte kan tillgodogöra sig proteinet pga brist på E-vitamin?
Eller ngn annan brist?

ja har funderat på att köpa e.vitamin med selen, eftersom han hade får lite av selen . ( de flesta hästarna i sverige har de, med tanke på att vår mark innehåller väldigt lite selen)

proteinbrist brukar enligt min erfarenhet ta ett tag innan det yttrar sig och min tanke är väl att hästen kan ha gått på reserven ganska länge.För varge vår är det samma visa på buke och ute i hästsverige .på våren det foderforumet översvämmas av trådar om hästar som faller ur.Man kan då ganska lätt konstatera att många hästar går på en undermånlig foderstat.Först är dom bukiga och ägarna tror dom är feta och sen rasar dom i vikt fram åt våren.
I ditt fall är det ju svårt då du köpt hästen skapligt nyligen om jag förstått dig rätt? då är det inte lätt att veta hästens behov när man inte kännt den så länge.
När jag fick hem min skrutt för två år sedan så hadde han stått på en fodertat där det beräknades att han vägde 470 kg .men faktum är att han väger en bra bit över 500 kg detta visade sig givetvis på vårkanten eftersom han stått på en för låg fodertat från aug till feb innan kan kom till mig.

Öka på höet med nått kg om han äter upp det vill säga och till öka luzernet till 2 kg (nästan ett kg är en fis i rymden motsvarar ju knappt ett kg hö med bra värden)
Lycka till!

Hästen får alltså någonstanns mellan 8-10kg hö/dag. Hade nog ökat det ganska rejält.

Min arab (D-ponny) i vila, får 10kg hö.

han får inte ensilage, utan vanligt hö.

Det är ändå lite till ett fullblod (den mängden låter som något man skulle ge till ett lättfött kallblod!). Om hästen tappar ökar man givetvis hömängden i första hand!
Jag skulle öka både hömängden och lusernmängden (ge gärna minst 2-3kg lusern för att det ska ge nåt i proteinväg!).
Om hästen inte vill stoppa i sig så mycket i grovfodermängd (tyvärr är ju många fullblod rätt kräsna) så skulle jag prioritera lusernet - hellre att han får i sig så mycket lusern som möjligt än ett hö som man inte vet värdena på (och som mycket väl kan vara dåligt).

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 103
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 662
Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde...
2
Svar
24
· Visningar
5 410
Senast: calm
·
Katthälsa Hej! Jag hämtade hem en kattunge för några dagar sedan. Hon är köpt från ett katthem och innan jag tog hem henne så pratade vi om...
2
Svar
39
· Visningar
3 879
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V