Sv: Nekad handikappridning pga vikt!
Jag förstår inte meningen med ditt inlägg.
Klaga över att ridskolorna har viktgränser?
Klaga över att handikappade också måste följa dessa viktgränser?
Klaga över att tunga människor rider på egna hästar?
Klaga över att du har en handikappad son?
Klaga över att sonens syster inte är handikappad?
Klaga över att "dom" (vilka?) tycker det är jobbigt att hålla på med ...(vad?)?
Klaga över att medkänsla och empati lyser med sin frånvaro (var/hos vem?)?
Jag förstår som sagt inte vart du vill komma.
Som synes en massa klagande! Jag ska här säga, att jag inte har mycket till övers för klagande och krävande handikappade eller anhöriga, och då menar jag sånt som går utöver självklara hänsynstaganden osv. Nä, tacka vet jag personer med Thinas inställning i det fallet.
Frågorna ovan kan du lämna därhän, men det vore intressant med en förklaring på, hur du menar i fallet med tung+handikappad+häst+ridskola.
Kan här också skjuta in en kommentar med tanke på true_blue:s inlägg. Det går inte att rättav överföra en "död" vikt till vikten av en handikappad människa. Därtill finns alltför många varianter på handikapp, och många kan rida minst lika mjukt och följsamt som en ickehandikappad.
Men nu är det ju så, att den som börjar på ridskola, vanligen inte kan rida alls. Alltså har vi till en början en "död" vikt som ska bäras upp och balanseras av hästen. Är sedan denna "döda" vikt av det tyngre slaget, blir naturligtvis påfrestningarna på hästen så mycket större. OM vi dessutom har en ryttare med större fysiskt handikapp (som iofs ofta har stödpersoner och rider i lågt tempo), ökar dom ytterligare till kanske något ännu kraftigare än exemplet i artikeln.
Deras slutsats om "död vikt": "En ryttare med god balans är bättre för en hästs rygg och mun, än en ryttare med dålig balans."
Känns som en självklarhet, men är kanske ändå värt att citera.
LIA