Nekad handikappridning pga vikt!

Sv: Nekad handikappridning pga vikt!

Just den diskussionen är mer intressant!

Många av de tyska, manliga beridarna väger runt 100 kg - inget ovanligt för en lång man som är välmusklad.

100 kg i balans är antagligen lättare ( se på resultaten de gör ;) )för en häst att bära upp, jämfört med 40 kg dödvikt...

Men, som någon annan nämnde, olika handikapp kan göra ryttaren mer obalanserad, och då ställs det större krav på hästen, men omjöligt är det då inte...

Helt klart diskreminering!!!!!

Hur många överviktiga personer är det inte som rider?! :eek:
Deras hästar då???

Har själv en son med funktionshinder........han har inte alls
samma möjligheter till motion och aktiviteter som hans yngre syster.

Han behöver ju det fast han har ett handikapp! Men dom tycker väl det är väl jobbigt att hålla på med..........
Medkänsla och empati lyser med sin frånvaro............ledsamt värre :cry:

Jag förstår inte meningen med ditt inlägg.
Klaga över att ridskolorna har viktgränser?
Klaga över att handikappade också måste följa dessa viktgränser?
Klaga över att tunga människor rider på egna hästar?
Klaga över att du har en handikappad son?
Klaga över att sonens syster inte är handikappad?
Klaga över att "dom" (vilka?) tycker det är jobbigt att hålla på med ...(vad?)?
Klaga över att medkänsla och empati lyser med sin frånvaro (var/hos vem?)?
Jag förstår som sagt inte vart du vill komma.

Som synes en massa klagande! Jag ska här säga, att jag inte har mycket till övers för klagande och krävande handikappade eller anhöriga, och då menar jag sånt som går utöver självklara hänsynstaganden osv. Nä, tacka vet jag personer med Thinas inställning i det fallet.

Frågorna ovan kan du lämna därhän, men det vore intressant med en förklaring på, hur du menar i fallet med tung+handikappad+häst+ridskola.

Kan här också skjuta in en kommentar med tanke på true_blue:s inlägg. Det går inte att rättav överföra en "död" vikt till vikten av en handikappad människa. Därtill finns alltför många varianter på handikapp, och många kan rida minst lika mjukt och följsamt som en ickehandikappad.
Men nu är det ju så, att den som börjar på ridskola, vanligen inte kan rida alls. Alltså har vi till en början en "död" vikt som ska bäras upp och balanseras av hästen. Är sedan denna "döda" vikt av det tyngre slaget, blir naturligtvis påfrestningarna på hästen så mycket större. OM vi dessutom har en ryttare med större fysiskt handikapp (som iofs ofta har stödpersoner och rider i lågt tempo), ökar dom ytterligare till kanske något ännu kraftigare än exemplet i artikeln.
Deras slutsats om "död vikt": "En ryttare med god balans är bättre för en hästs rygg och mun, än en ryttare med dålig balans."
Känns som en självklarhet, men är kanske ändå värt att citera.

LIA

Vem bestämmer hur mycket en häst orkar bära. Gå till islandshästarna, där rider folk på 100 kg+ på hästar som knappt är 1.40 höga. Då är dom tydligen viktbärande, men en stor brukshäst kan man inte belasta, eller?? Titta på distansen, där rider dom 75 kg+ i 16 mil på hästar som inte ens är över ponnymåttet i mankhöjd. Jag lägger inga värderingar i detta men nog sjutton ska handikappade oavsett vikt kunna rida runt en stund. Handkappridning är väl inte en sport där man rider skiten ur hästarna som förekommer i andra disipliner.

Vem bestämmer hur mycket en häst orkar bära.
Inte vet jag. Vet du?

Gå till islandshästarna, där rider folk på 100 kg+ på hästar som knappt är 1.40 höga. Då är dom tydligen viktbärande, men en stor brukshäst kan man inte belasta, eller?? Titta på distansen, där rider dom 75 kg+ i 16 mil på hästar som inte ens är över ponnymåttet i mankhöjd.
Du menar, att mankhöjden är ett mått på hur mycket hästens rygg kan belastas med vikt och rörelser?

Jag lägger inga värderingar i detta men nog sjutton ska handikappade oavsett vikt kunna rida runt en stund.
Du har uppenbarligen inte insikt här. Jag känner personligen till aktiva handikappade på över 200 kg. Vore det rätt att se på en häst, oavsett ras?

Handkappridning är väl inte en sport där man rider skiten ur hästarna som förekommer i andra disipliner.
Nej, sporten handikappridning är begränsad till dressyrprogram.

Men det känns som om du missuppfattat. Tråden handlar om att "ombud" för handikappade klagat över, att överviktiga handikappade hindrats från att rida på ridskola. Just för att dom väger för mycket!
Jag anser att ridskolan gör rätt, och mina argument för det hittar du i tidigare inlägg.

LIA

skuelel vilja påstå attdet är just det"attrid askiten ur hästarna" som förekomer en hel del..se mitt inlägg på Barock ang handikappridning,där det också hänvisas tillatt ryttare med handikapp är djurplågare av stora mått..

med RÄTT UTFÖRD TERAPIRIDNING är dte ingen fara frö hästens väl och ve..men på våra ridskolor förekomer rätt myckret "handikappridning" som ipricnip betsår av att slänga upp en ryttare som får sitta hur snett som helst,outbildad personal och så kör de bara...

jag som ryttare med funktionshinder rider fö på en sådan nivå att jaghar inga problem att rid a skiten ur min häst,får barainte för migatt gör adet..du måste förstå att det finsn olika skikt av dte här,inte bara gulligt "ledandes runt ridbanan"

på tävlingar för ryttare med funktionhinder så finsn det viktbegränsningar,har för migd et är 85 kilo,men jagär inte säker.

vet man något om biomekanik ochhut hästen rygg fungerar så blr manmörkrädd även nrä "vanliga " ryttare rider på omusklade och obalanserade hästar..

vi skall inte göra saken värre genom att tippa dit en över 100 kg som dessutom är obalanserad....

Thina

*Lånar knapp*

Jag tycker absolut ridskolan gör rätt i att neka nån till att rida.
Att försöka anmäla något sådant för diskriminering fattar jag inte.

Om jag driver en privat ridskola så har väl jag rätt att kunna bestämma saker och ting?

Anser jag att nån är för stor för att få rida en viss häst då är det så. Vem ska kunna komma och kräva att då måste jag köpa en häst som passar för kanske EN överviktig person på hela ridskolan?
Jag kanske redan har ansträngd ekonomi och kan inte göra en sån insats.

Man får helt enkelt söka sig till en annan ridskola och bor man så till att där inte finns nån så tyvärr.

Herregud! Du skriver att överviktiga inte borde rida! :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: När räknas man som överviktig då? När man har en bilring? När man har XL? När man väger 80? :o :crazy:

När räknas man som överviktig då?
Om du läser inlägget en gång till, så ser du att det står:
Vi har diskuterat överviktiga ryttare tidigare, och jag tror de flesta har samma syn på det som jag, nämligen att man inte sätter sig på en häst, om man är överviktig. Överviktig= i förhållande till hästens förutsättningar att bära vikt.
Tillägg: Som vi också konstaterat, spelar "ridförmågan" en viktig roll i sammanhanget.
Grundfrågan var alltså, om man ska strunta i viktbegränsningarna, bara för att en person är handikappad? (Se f ö mina tidigare inlägg)

Exempel för att peka på att någon slags gräns behövs:
Skulle du vilja se en nybörjare om 250kg på ditt hbl?
Skulle du vilja se en nybörjare om 70 kg på din lilla ponny?
Överdrifter? Javisst, men sådana är utmärkta att ta till för att belysa problem. Dina svar är: ...

Om du ser annorlunda på grundfrågan än jag gör, är det intressant att få se dina argument.

LIA

Det kan ju aldrig vara en ridskolas skyldighet att hålla sig med hästar för alla viktklasser.
PL

FAN vad dåligt, så ska det inte vara.
på vår ridksola så har vi handikapp ridning en gång i veckan.
då har vi viktbärande och trygga hästar med, som klarar lektionen utan problem!!

Dom stora och starka kallblod orkar säkert bära drygt 100 kg i obalanserat vikt. Det handlar ju om skritta i lugnt takt. Har svårt att tro att mycket spastiska och svårt handikappade personer med mycket dåligt balans kommer att galoppera i full fart runt paddok!! Eller? I mina ögon handikappridning i terapisyfte är mera holistisk, känna trygghet av hästen, psykologiska faktorer, lugna tempot och mjuka rörelsen av skritten gör susen för balansen.
Sedan ridskola som får bidrag för handikappridning i terapisyfte SKALL ha hästar som orkar bära tunga obalanserade ryttare.

Sedan ridskola som får bidrag för handikappridning i terapisyfte SKALL ha hästar som orkar bära tunga obalanserade ryttare.
Antar att du sett det i något regelverk? Gäller det i så fall utan begränsning? 150 kg är kanske OK? Eller 180 kg?

Det handlar ju om skritta i lugnt takt. Har svårt att tro att mycket spastiska och svårt handikappade personer med mycket dåligt balans kommer att galoppera i full fart runt paddok!!
Du har m a o inte sett en blind rida? Eller??

Ridning är värdefullt för en handikappad människa! Men det får aldrig gå ut över hästen!! Argument för mina åsikter i detta har jag bidragit med ovan.

LIA

Ville bara säga att jag håller med dig när det gäller Kallblodstravarna.

Jag har planer på att ta upp min ridning igen (efter 25 år i träda) och då först och främst på dotterns Kallblodstravare för att kunna avlasta henne ibland då hon har fullt upp med läxor etc.

Men INTE förrän jag gått ner till en mer normal vikt! Men när folk frågar om inte jag ska börja rida igen och jag svarar att jag måste ner i vikt så förstår de inte varför.

"Jamen ni har ju en sån stark häst så det fixar han väl?" - säger de flesta.

Bara för att hästen har lite grövre byggnad än vissa andra så betyder ju inte det att de kan klara vad som helst.

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 467
Ridning Mina barn, 10 och 12 år har ridit 2 terminer på ridskola, och sporadiskt i några år innan det. Jag och deras pappa har båda ridit sedan...
2 3
Svar
58
· Visningar
7 286
Senast: nickan1
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 240
Senast: Magiana
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 183
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar