Nekad handikappridning pga vikt!

C

Curly

Jag blir så arg och förbannad!

Bor i ett ganska litet samhälle som har ca 3 ridskolor runt omkring. De har ganska dåligt med handikappridning tyvärr.

Nu är det så att det finns en blind tjej som rider på en ridskola med handikappridning här omkring, men nu skulle hon visst inte få göra det längre pga att hon vägde för mycket! :mad:

För det första rider man nog inga galenturer om man är blind.

För det andra borde väl hästarna vara anpassade till hanikappridningen och då klara vikten (man kan ha lite fler viktbärande hästar) och jag vet att hon inte väger SÅÅ mkt.

Jag blir så ledsen för detta.. det är nog ganska svårt för henne att ha samma motionsmöjligheter som seende och ridningen är ju en motion så varför kan hon inte få fortsätta. Nästan diskriminering.. fast visst man ska tänka på hästarna, men det finns många raser som klarar hennes vikt! Detta kanske var hennes enda intresse, som nu togs ifrån henne! :crazy: :cry:

Det verkar ju lite konstigt att de just nu skulle komma på att tjejen vägde för mycket, om hon nu ridit ett tag.

För många handikappade är ridningen veckans höjdpunkt, det är synd att ta ifrån dom det.

Men ridskolan måste väl ha en anledning till att de just nu nekat henne att rida? Kanske har den hästen hon alltid haft blivit dålig? Eller så har tjejen faktiskt gått upp så mycket i vikt att de anser att hästarna inte klarar av det?

Jag vet att samma ridskola nekade mig fast jag väger under 100 kg och de har faktiskt en nordsvensk.. jag accepterar att ridskolor sätter viktgränser dels eftersom de hästarna rids flera lektioner per dag bl a, men kah tycker att de kan ha några kraftigare hästar som orkar de där fåtalet tyngre ryttarna!

Särskilt när de säger att de ska höra av sig (i höstas) när de får större hästar och inte gör det.. :smirk: tappa kunder! :devil:

Ett svar som du antagligen inte kommer att gilla, men som jag ändå vill föra fram, eftersom saken har fler vinklar än en.
Enligt min uppfattning är ridning ingen mänsklig rättighet, utan något man bara gör grundat på omtanke om hästen! Vi har diskuterat överviktiga ryttare tidigare, och jag tror de flesta har samma syn på det som jag, nämligen att man inte sätter sig på en häst, om man är överviktig. Överviktig= i förhållande till hästens förutsättningar att bära vikt.

Varför tror du förresten att nordsvensken kan bära "hur mycket som helst"? Tänk efter hur en häst är uppbyggd, och funder sedan över hur kroppen påverkas av 100 kg (+mycket mer vid studsar) mitt på ryggen!

Att man är blind, eller har andra handikapp, har ingen som helst betydelse i det här fallet. Även en handikappad kan påverka sin vikt, vilket är ännu viktigare att tänka på i den situationen. Motion kan även en blind skaffa på otaliga andra sätt.

Obs, att jag inte vänder mig mot just "din" blinda tjej specifikt, eftersom jag vet noll om henne liksom om ridskolan och deras hästar. Men, en eloge till ridskolan som sätter sina hästars väl i första rummet, även om det skulle kosta dom en kund.

LIA,
som med detta inlägg inte tänker börja om käftandet i övriga forum, men som vill ha kvar möjligheten. Tror man stryks efter en viss tid som inaktiv?

vad är då en viktbärande häst??

Om man ser till hur ryggraden är uppbyggd på en häst,dvs disk-kota-disk horisontellt så inser man med en gång att hästars ryggar är mycket sköra saker... Och inte gjord aför att sitta på...

Endas en häst sm an bruka sin kropp väl och har -välmusklad rygg-(dvs så mycket muskler att det blir en dipp i mitten på ryggen, ryggraden alltså inte högsta punkt) anser jag an ta högre vikter..

Med högre menar jag inom gräsnerna för deras förmåga,en veterinär sa att det är ungefär 20%,i bästa fall,av vad hästen väger,och detta gäller då muskla d häst...

rasen har alltså inget med detta att göra

Övervikt då:

jag är överviktg för min längd,men inte överviktg för min häst eller ens om man jämför med tex Kyra eller vilken manlig dressyrryttare som helst..

På min skolhäst kan jag rida ett ordentligt pass..På min unghäst rider jag max 1 g/ vecka,hästen är 170 cm... och ung... den skal mest köras,just för att bygga upp muskleran för ridnigen sedan...

Ja har blivit tillfrågad av överviktga ryttare att få rid amina hästar just för att hästarna är så himla stora,och nekat varenda gång då jag anser at det är avgörande för hästens välmående att den klarar av at balansera det som fins på ryggen..Och ddet gäller så natulrigtvis också för långa ryttare på små hästar...

Så nej,man kan inte säga at ridksolorna skal tillhanda hålla hästar för övervilktiga ryttare,speciellt inet som lektionsverksamheten anske inte alltdi an medföra dne träning hästen behöver för att bära vikt o bild a ryggmuskler optimalt...

man kan udner tidne köra hästar tex,lika roligt det,men inte så mycket specifik balans,koordinatins träning tex.

Sedan kan man som funktionshindrad kanske alldeles utmärkt både stryketräna och simma,men på sina egna villkor....

Thina

På ridskolor finns det oftast mest småtjejer, som då behöver hästar i sin storlek. Man får ju prioritera så att flest kunder blir nöjda.

Sen tycker jag det beror på om det är 100kg muskler med bra balans eller 100kg varav mkt fett och orutinerad ryttare.....

Nordsvenskar(travartypen) behöver inte vara viktbärande. Vi har vikträns 70 kg på våra.
Min egen är 173 cm och grovt halvblod, likväl får inte många 100 kgs ryttare rida. Han är inte van att bära den vikten och då är det inte en skjust uppgift. Klart det blir mera påfrestning och man plöstsligt hivar på 40kg till.

Sv: Nekad handikappridning pga vikt!

Vet hur det känns då jag själv har varit rejält överviktig hela mitt liv(138kg som mest) slutade dock rida vid 110kg. Jag hade fördelen att ha tillgång till en shirehingst på 187cm i manken. Det var inte många som ville rida honom då det enda han tyckte var roligt var skogsridning.

Om man försökte rida på ridbanan för att arbeta honom så struntade han i alla hjälper och skänklar och bara gick som han ville. Han kunde ställa sig och spana mot stohagen och ryttaren gjorde allt för att få honom att gå. Kan inte påstå att jag red hårt utan skrittade mest, travade och galopperade kortare sträckor. Red ca 2 gånger i veckan för att hingsten skulle få röra sig lite mellan avelsarbetet.

I december -03 gjorde jag en magsäcksoperation och väger numera 75kg.

Förstår i och för sig ridskolorna då det sliter på hästarna men sen beror det faktiskt på vilken sorts ridning det handlar om och på hästen. Det är ju en stor skillnad att skritta runt i ridhuset och hoppa typ MSV A (bara ett ex.).

Håller med om att det är en självklarhet då man bör tänka på att hästen måste må bra och inte riskeras att bli skadad.

hej jag är oxå över viktig men rider inte pga av det ,
jag tror man kan rekomendera simmning först som
träning ,och promenander ,kanske med hästen ,
men jag har svårt att tro att hästen tar skada av
ridas av lite över viktiga ,om det inte går allt för
hett till, hästar är normalt
sett urstarka och behöver motion, men visst är man
rädd om sina
djur,det förstår jag ,men jag rider inte pga av att inte
kunna klara dom krav som ställs på mig som person,
så jag vill inte riskera något mera äventyr,om man
kan se det så! men om jag vägde under100kg
så skulle jag försöka mig på det,typ barn ridning.
tills man vägde mindre ungefär man tänka så här oxå att människorna behöver den moroten för att må bra även om vikten är lite för mycket och den motionen för det är nog lite fel att
att neka dem rida,på stora hästar jag tror inte att dom mår illa av det,utan att dom får ryttare som orka på dom lite mera viktbärande hästarna ,ryttarna behöver motionen så" jävla sköra är inte hästar!"
dom går inte sönder av det, och hästarna behöver oxå gå mera.
dom är inga bäbisar! om du jämn för med araberna eller andra glas
dom klarar nog inte max vikten över70- 80 kg, hästar och en nordsvensk och tinker och fjording och stora sv halvblod tål oxå att ridas.russen tar max 40-50kg normalt stora ponnier kanske 50-70 kg
och stora hästar 70 kg och mera och uppåt 100 kg!
men det är inte jag som bestämmer jag tycker inte man behöver vara rädd för det! :banana: :bump: :banana: :bump:

efter att ha sett alltför många hästar ha alltför ont i ryggarna av normlaviktiga ryttare o illa passande sadlar så är jag inte hlert med på det du säger..man får INTE glömma att ryggen på hästar lligger horisontellt..har maninte ett rejält!!!! muskelpaket somkan hålla uppe ryttare o sadel så sitter man direkt på diskarna!

ocgh det kandu fråga vilken veterinär eller läkare som helst vilksa skador det kan bli av det!

Hästars ryggar är likadant skapta vare sig de är 187 eller 110 cm...

Jag är ju,för min längd,överviktig,men vägerinte mer än en normal karl somär smal..ändå väljer jag att träna min 170 cm hingst fårn marken en hel del,just för tat han är ungo enl mig inteharde muskler sombehövs just nu..samtidgt som jag förösker gå ner i vikt..tömkörning är ju jättebra att ägna sig åt omman är överviktig..man kani mina ögon arbeta hästen-bättre-från mark än från rygg,man behöver inet sprinnga,o man får motion så man går ner i vikt..

Thina

hej jovisst ska hästarna vara arbetade med musklerna annars är det kört,
det vet jag med och särskilt om inte sadlar passar ordentligt ,man måste även använda vojlockar och "madrasser "mot tryck mot ryggen,
men värst är väl när inte folk lär sig rida ordentligt eller stå i stigbylarna för att lindrar ryggen,och inte dra i munnen.
bäst är att bygga upp både häst och ryttare vad gäller gymnastik
till fots och rida rätt sas,.
man ska inte använda hästar och fel ryttare.! utan båda måste
passa för varandra helt okey visst då !
töm körning och longering eller körning med vagn för att skona hästarna..
använd huvudet tack ! :devil: :banana: :bump: :banana:

Med all rätt blir du förbannad, för jag ser detta som ett misslyckande från ridskolan. Det är tråkigt om en verksamhet inte kan lyckas prestera en enda viktbärande häst, att alla hästar inte klarar av större vikt är att förstå men det går att träna upp en lämplig kandidat för ändamålet.

Detta har man tydligen inte gjort på denna ridverksamhet, vilket jag tycker att man borde se som ett misslyckande.

Jag håller med dig Boj

Frågan är om man kan beteckna det hrä som diskriminering?
vore iintressant att pröva mot HO....

En nordsvensk el stort halvblod bord ekunan tränas upp muskulärt att bär ane tyngre ryttare

rör det sig om ridturer runt 30 minuter någon gång/ vecka så vore det då sjutton om det inet skule fungera...

Thina

hej thina förlåt om jag gör dig ledsen jag blir oxå lite ledsen ibland
det är männskligt och fattar visst det att alla kan
ha funktionshinder,jag fattar mer än väl men får man inte tjafsa lite
utan att det ska gå till moderator? jag har all förståelse för dig.
men det är inte roligt om alla hackar på en ,men jag är glad för
alla upp märksamhet man kan få,och vill oxå gärna vara med.
jag hoppas det blir bättre .med vänliga hälsningar från pia
kompis vill jag vara .. :banana: :bump:

jag blev inte ledsen så det behöver du inet bry dig om att känna så för...

jag blev mest häpen att du av alla människor kudn ekläck aur dig något sådant,

men jag inser ju också att jag inet vet vem du är,jagvet inte ditt funktionshinder och jag vet inte hur du ser på din omvärld...

Det gick tillmoderator långt inna jag upptäckte det förmodligen.vi får se vad som händer nu,om vi behöver ändra eller ta bort i inläggen.

jag förstår om duockså vill vara med,och du är jättevälkommen för här är ALLA lika viktiga!

Kom bara ihåg att folk kan bli ledsna om du angriper dem på ett sätt som inte ger beröm också,utan bara skäll.
jag förstår om du också vill ha uppmärksamhet,det vill nog alla

ett jättebra sätt att få det är att skriva kloka inlägg om saker som berör oss alla,men även att skriva inlägg om vad du gör med dina hästar,vad du tycker är viktigt i livet och vad du har lärt dig tex.

Saker som berör oss alla kan ju vara hur man kan för aut hur viktigt det är med ridning och hästar för oss som har funktionshinder,saker som rör samhället typ diskriminering osv.

Dte här forumet blir vad VI,vi som är här och de gäster som kommer hit gör dte till
Det är viktigt med en varm och stödjande atmosfär här tycker jag,vad tycker du?

Du har ju mycket klokt att säga och kan säkert ge många stöd som kommer hit och undrar ööver saker.

Uppmed hakan nu ,piamar!

det är glömt och förlåtet för länge sedan,du behöver inet bekymra dig

men kom ckså ihåg att -ingen av oss-kan veta hur en annan människas verklighet ser ut..det som syns på ytanbehöver inte vara hurd et verkligen är...

Nu vill vi nog gärna höra om din ridning och vad du tycker är kul med den.starta en tråd me d det vettja!

Thina

Håller med, absolut bör en ridskola med handikappridning åtminstone ha en rejält viktbärande häst som klarar att ryttaren har sämre balans.

På forntiden när jag red på ridskola hade man en fantastisk handikapphäst; Icaros skänkt av ICA-kuriren, korsning halvblod/ardenner och han fixade ALLT med gott humör.

Varför ska handikappade särbehandlas i det här fallet? Är man tjock, kan man göra något åt det! Som jag skrev tidigare, är det ännu viktigare för en handikappad än för icke-h att tänka på sin vikt. Av uppenbara skäl!

Lagen om "inte mer än man gör av med", gäller för alla, även handikappade!

Hästen utsätts ändå för värre belastning än vanligt, genom den handikappades "osmidiga" rörelser och koordination samt sämre balans. Gäller iofs inte alla!
Så varför inte bespara den övervikt??

LIA

Att göra ngt åt sin övervikt innebär ofta att röra på sig. Ridning är utmärkt träning för att bli rörligare och få bättre förutsättningar att gå ned i vikt. Saluför man en ridskola med handikappridning bör man åtminstone ha en häst som är rejält viktbärande - just för att det krävs större marginaler vid dålig balans.

Det är faktiskt inte SVÅRT eller DYRT att träna upp en viktbärande häst. Hästtypen är ofta billigare än vanliga halvblod och normal styrkeuppbyggnad ska det finnas personal eller duktiga elever som kan ägna sig åt.

Jag har två islänningar som lätt skulle balansera upp en handikappad på strax över 100 kg. En verksamhet som försörjer sig på att ha handikappridning och säkert får en del bidrag just för detta borde kunna åstadkomma mer än så.

Åhnä, direkt på diskarna sitter man inte, oavsett hur tjock man är eller hur omusklad hästen är.

Tänk så svårt det är ibland, att få fram vad man vill ha sagt!
Jag argumenterar inte mot viktbärande (hur nu det ska specificeras?) hästar på ridskolor. Men, det ska inte ses som en självklarhet att en fet/tung människa ska ha tillgång till ridskolehäst, bara för att man är blind eller har andra handikapp!

Saluför man en ridskola med handikappridning bör man åtminstone ha en häst som är rejält viktbärande - just för att det krävs större marginaler vid dålig balans.
Hur resonerar du här? Ska den ridskolan behöva ha en häst som är "viktbärande" dvs klarar en "frisk" på säg 100kg, och dessutom har marginal för vad handikapp kan medföra? Då kan den ju bära en "frisk" på 120kg!? Men den handikappade 120-kg-aren då? För att inte bli diskriminerad. :devil: Var hamnar kraven i slutänden... 150 kg, 200 kg...?

Tänker du inte på hästens konstruktion och lämplighet att ha en 100+ kg klump studsandes på ryggen? Det är inte bara en fråga om hur hästen klarar att balansera människan och sig själv.

Dom allra flesta handikappade, fr a synskadade, kan lätt motionera och samtidigt anpassa sin kost, för att slippa övervikt. Precis som alla andra människor. Man ska, i det här fallet, inte särbehandlas.

Gå ner i vikt först och börja rid därefter!

LIA

I senaste ridsport var det en intressant artikel om hästryggar.
Man hade testat med olika former och belastningar på rullband.
Det visade sig bla att 40 kg "dödvikt" gick inte att använda - dödvikten kom i sån svängning att balansen rubbades för mycket. :banana:

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 467
Ridning Mina barn, 10 och 12 år har ridit 2 terminer på ridskola, och sporadiskt i några år innan det. Jag och deras pappa har båda ridit sedan...
2 3
Svar
58
· Visningar
7 286
Senast: nickan1
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 240
Senast: Magiana
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 183
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar