Nej nej nej! Är allt åt skogen nu? :/

S

ScareCrow

Detta är mitt första år som "höbonde" någonsin. Har en liten plätt där vi ska bala hö i småbal, räcker väl ca halva vintern till hästarna. Igår blev det vänt en gång, och det skulle vändas en gång till innan balningen. Men nu idag så regnar det! Eftersom jag har noll erfarenhet av hö, torktider, balning etc. så sitter jag nu här och funderar: Är allt hö åt skogen nu? Är det bara att skita i det? Eftersom jag har hosthästar så kan jag INTE använda dammigt hö överhuvudtaget, och jag har fått höra att regnar det på höet på åkern så är det kört, då får man dammigt hö. Är det så, så är det ju lika bra för mig nu att ringa de som skulle bala och avblåsa det hela, för här får det inte vara minsta damm i höet som ges till hästarna. Hjälp mig någon som förstår sig på det här, själv kan jag ingenting... :confused:

Sv: Nej nej nej! Är allt åt skogen nu? :/

Jaa, och så var det ju det också som jag tänkte fråga om. När tar ni höet som ni skickar in till analys? Tar ni det i samband med balningen eller tidigare? Och hur gör ni? Tar ni bara en näve och stoppar i en påse, eller går ni omkring och tar lite här och lite där?

Förutsätter att du har hötork .Vänd varje dag eller nästan varje annars blir det snabbt dåligt .Skall du bunta på åkern pressa så löst det går.

Är det första skörd, vilken del av landet?
Jag menar att det måste väl vara lite sent för en första skörd. Det lär antagligen inte bli så bra värden i så fall.

Vi tog hö/ensilage de första åren vi bodde här men slutade snabbt med det. Det blev dyrt och besvärligt när man måste leja folk till allt och dessutom svårt eftersom vi inte visste ngt själva. Det har visat sig vara bättre att köpa grovfoder till 3-4 hästar och några får.

Vet ju inte dina förutsättningar men det bästa med tanke på att du har hosthäst borde vara att pressa och plasta in det. Men jag vet också att det kan vara svårt att få tag i någon som kan pressa och plasta mindre balar. Näst bäst är att ta in det och torka med hötork, men samma där långt ifrån alla har tillgång till det.

Det är nog inte så många nu för tiden som vet hur man hässjar hö. Dessutom krävs material till det, som tex krakstörar.

Skulltork är nog nästan ett måste i år, om man inte ensilerar...

Det är inte försent i jämtland.

kl*

Här vänder vi höt flera ggr om dagen.

svarar lite allmänt .har en gård med 30 ha jord och mkt skog med mjölkkor tidigare ,när jag aveklade korna arrenderade jag ut jorden utom 5 ha kring brukningscentrum.Där hyr jag ut bete och betar mina hästar.Räknade på att odla foder åt hästarna /hästen och köper rundbal (sent skördat ej mjölkkoens) . Trots att jag har kvar traktorerna självlastarvagnen rotorslåttern hökanonen med fördelare och hötorken samt kunskaperna anser jag att det är billigast att köpa foder i rundbal. En anledning är att om jag odlar själv är att jag alltid har lagomt mkt foder ej något som blir förstört pga för stor skörd.dessutom slipper jag lägga om vallarna var fjärde år.Om jag trodde det skulle fungera skulle jag återta 2 ha och driva med häst och ordna vårbruksdagar och skördedagar med inbjudna hästar och egna.

Det är nog inte så många nu för tiden som vet hur man hässjar hö. Dessutom krävs material till det, som tex krakstörar.

Skulltork är nog nästan ett måste i år, om man inte ensilerar...

Tack :bow: hässar.
Kraktstörar? har för mig vi kala dom för hässjar stång upp i Värmland.
Nej, inte månge kvar som kan Hässjar, mycket jobb men höet kunde hänge där hela vintern, finn hö bli det oxå.
Skull tork som vi hade där på 70tal men med dagens el kostnad :angel:
Plasta med allt vad det innabar, en sån här år bli det inte mycket "Hästsilage" med bra TS!
Är rädd det komma att råda stor brist på häst foder.

För sent och för sent, man får ju rätta sig efter vädret och med tanke på att det regnat i princip hela juni och större delen av juli så är det många som inte fått in något hö än. Han jag köper av hade endast fått in en liten del, vanligtvis är allt inne runt midsommar. Nu var det nästan tomt i hans jättestora hötorkslada.

Lär bli rejäl brist på bra hö i år.... :crazy:

TS om du inte har en hötork så är det nog tyvärr kört! Alternativet är att hässja det och hoppas på sol. Hö som det regnat på som ligger kvar på marken är nästan omöjligt att få torrt. Hö som torkats på fältet, även om det inte regnat, blir sällan bra. Det brukar alltid bli mögligt!

Jag bor i östra Svealand och har slagit och fått in ett fält som gav 912 balar löspressat hö (ca 9 ton) i början av juli, och väntar på nästa väderprognos som säger minst 6 dagar "uppehåll" i regnandet. Jag behöver nog få in en 3-4 ton till för att det ska räcka till husbehovet. Men om det blir bra väder innan mitten av augusti så ska det nog gå bra. Det finns gott om vall så även om det man tar sent är näringsfattigt så är det bara att ta in några ton extra.

Apropå regnadet. Med löspressat så räknar jag med gärna fem men helst sex dagar med någorlunda torkväder från slåtter till balning. Med hårdpressat så lägger jag på minst en dag (men helst två dagar) Men då är jag konservativ med att inte vända höet för ofta. I år så vände jag en gång och strängade två. Det är lite krångligare att hantera löspressat, men när det är dåligt väder blir det mycket bättre än hårdpressat, även om man har skulltork.

Här har det varit en riktigt dålig sommar för höskörd, de som gör ensilage har haft det enklare.

Där ser man hur det blir när man skriver ngt på ett forum, allt tolkas på olika sätt eftersom man bara får reda på en liten del.

Jag är medveten om att lite regn inte skadar höet och att man ibland får ta det man får.

Men jag fick uppfattningen att det var nästan torrt och att det då regnade en hel dag på det. Om man då ska lägga ner pengar på att ta in det till en hosthäst och inte kan torka det inne så bör man kanske tänka på att det man tar in kan vara ganska så näringsfattigt om man inte bor i norrland (kanske) och om det är en första skörd och det ska tas in vid denna tiden på året. Allting beror ju på omständigheterna och för den som inte kan så mkt om detta är det svårt att fatta ett bra beslut.

Jag rekommenderar också att plasta det, särskilt med tanke på hur vädret är i år. Kan bli lite blött men jag skulle hellre välja det än att riskera att det blir skräp av höet. Vi har nästan alltid kört plastat foder hemma och min hosthäst (och även fångis) har mått kalas av det.

Tråkigt att du fick ett sånt skräpår att börja med hö, hoppas att det går bättre nästa år.

Tack för alla svar! Tyvärr har jag inte tillgång till någon hötork :(
Som "tur" var så kom det en skur och sen bara lite smått efteråt, totalt kom det lite vatten i ca 1 timme och sen så slutade det. Så det vräkte inte ner hela dagen. Sen direkt efteråt så började det att blåsa rätt så rejält, och solen tittade fram, så höbonden jag pratade med här i knutarna ville påstå att det inte alls hunnit bli genomblött av det lilla som kom ner, och sen torkade rätt snabbt igen eftersom det började blåsa och solen kom. Kan det stämma? Idag ska det sprättas igen och han som ska ordna det till mig ska titta lite på det och se om vi eventuellt skulle kunna bala det imorgon så vi får in det innan nästa regnväder kommer *håller tummarna*
Jag vill ha hö med lite "sämre" värden, eftersom jag har hästar som står på fri tillgång på vintern. Dessutom är den ena så lättfödd så det räcker med att han tittar på höet så är han rund som en boll över magen. Sen lägger jag till det som fattas så att alla får det dom behöver i sig. Ifjol fick jag endast tag på hö med ett MJ på nästan 9 och det var katastrof här i stallet hos oss :crazy: Hellre tar jag då ett hö med lägre värden och så lägger jag till det som behövs.

Hur längesen är det ni slog? Om ni inte har hötork så bör det ligga nån dag extra. Vänd det ofta och stränglägg det i god tid. Man kan även vända strängarna nån gång också. Nylagda strängar blir väldigt luftiga så luften även kommer igenom underifrån. Hörde på väderprognosen om sol och vind nu de närmsta dagarna.

Bara en liten skvätt regn är inget större problem om det torkar bra efteråt. Trots allt så utsätts nästan alltid höet för viss fukt pga dagg. Om ni tar hårdpressat måste det verkligen vara snustort, annars är risken stor för mögelsporer vilket kan vara en katastrof för en hosthäst.
(om man har utrymme och är osäker på om höet var tillräckligt tort när man balade så kan man direkt skära upp/fluffa upp balarna och salta för att försöka rädda det)

Om du ska lägga så mycket salt på hö´t att det gör någon skillnad så får du salta så mycket att det blir oätbart för hästarna.

Är det bara fråga om en skur så är det säkerligen ingen fara, särskilt inte såm det blåste innan. Har det däremot blivit blött i backen så är det värre....

Jag löspressar och det får torka alltimellan 3-7 dagar, beroende på väderförhållanden, är det varmt, torrt och blåsigt så går det fortare.

Hoppas att du kan rädda ditt hö!;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 701
Senast: Lhas
·
Foder & Strö Sitter här och känner mig lite besviken på min bonde. Vi köper hö på rundbal och igår kom det världens störtskur och jag vet att minst...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 610
Senast: Invinciblestables
·
F
Foder & Strö Hej! Jag har en fundring om det här med hö, eller grovfoder som det egentligen ska kallas, eftersom det kan vara så mycket annat än bara...
Svar
6
· Visningar
1 353
Senast: Flash
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama