Negativt!!!

Ida_79

Trådstartare
Sett massa reaktioner om att ge olja o vitlök till sin häst!! Varför skulle inte det vara bra för hästen?
 
Sv: Negativt!!!

Har inte den blekaste! Jag ger vitlök till mina hela året i stort sett. Olja har jag däremot inte gett på ett tag...
 
Sv: Negativt!!!

Inte jag heller!! Det var ngn här inne som skrev att det inte var bra!! Fast min häst har ätit de i säkert 7 år,vitlök alltså!! Lustigt
 
Sv: Negativt!!!

Jag ger mina hästar vitlök och det har aldrig varit några problem. Olja ger jag bara när det behövs extra energi och jag inte vill öka på havren. (ca 3 dl olja=1 kg havre i energi)
 
Sv: Negativt!!!

Cabon skrev:
Jag ger mina hästar vitlök och det har aldrig varit några problem. Olja ger jag bara när det behövs extra energi och jag inte vill öka på havren. (ca 3 dl olja=1 kg havre i energi)

Har du ca 80gSRP extra i foderstaten redan när du lägger på så mycket olja?
 
Sv: Negativt!!!

Den allra största negativa reaktionen var för att du i första meningen sa att du ville ha det så BILLIGT som möjligt, och sen ska du ha en massa onödiga tillskott som gör det hela väldigt mycket dyrare.

Tyvärr hittade jag inte undersökningen som var gjord på vitlök. Dock kommer jag ihåg slutsatsen, att vitlök var bra som KURER, inte året runt hela tiden.
 
Sv: Negativt!!!

Ida_79 skrev:
Sett massa reaktioner om att ge olja o vitlök till sin häst!! Varför skulle inte det vara bra för hästen?

Finns vissa hästar som reagerar allergiskt mot vitlök. En bekants arab blev rätt sjuk faktiskt. Blev slö och hängig men piggnade på sig efter en veckas uppehåll med vitlöken. Har för mig att jag läst någonstans att det kan påverka blodet negativt men exakt hur vet jag inte. Själv ger jag vitlök året runt eftersom min häst ser ut att må bra av det. Man får hålla koll.
Olja är som du själv sa ren energi. Det kan bli väl mycket på en häst som redan har mycket av den varan. Då jag, för några år sedan, hade en häst som inte gick upp i hull fick jag rekommendationen av vet att ge 1/2 dl i fodergivan = 1,5 dl / dag. Det funkade bra. Sen ska man vara noga med att det är bra olja. Jag ger ren majsolja. Rapsolja, enligt min equiterapeut, är inte bra för hästar. Varför? Ingen aning :confused:
 
Sv: Negativt!!!

Magdalena skrev:
Har du ca 80gSRP extra i foderstaten redan när du lägger på så mycket olja?

Att energi i 3 dl olja är som energin i 1 kg havre var ett mått på värde när det gäller oljan. Till hårdtränande och tävlande hästar kan jag ge den mängden om jag behöver den extra energin men inte vill ha proteinet.
 
Sv: Negativt!!!

Visst ville jag ha en billig foderstat,det vill väl alla? Vitlök är dessutom billigt o hälsosamt till mina hästar(den ena har kronisk bronkit) Kan både köpa det på burk o färsk.. Olja ger jag som tillskott då min nya häst är ganska så tunn!! Annars får han 1½ kg kornkross,betfor,mineraler,olja,vitlök.. Fri tillgång på hösilage.. Vad mer krävs? Han är en dansk import,160 cm hög!!! Går medelhårt.. Mkt energi i hästen..
 
Sv: Negativt!!!

Det sägs att vitlök kan vara av ondo för magen på känsliga hästar.

Sen, även vissa tyder av alternativmedicin iakttar försiktighet med vitlök till vissa typer av hästar.

Mina får vitlök under stallperioden. De verkar må utmärkt av det, och ser ingen skillnad när jag ger och inte ger åt något håll. Jag ger det främst för att de ska vara vana att äta vitlök så jag om det behövs kan smuggla ner saker de tycker är 'äckliga' i deras mat ;)
 
Sv: Negativt!!!

Jag har märkt att vissa inte är speciellt förtjusta i vitlök, väljer hellre mat utan detta om dom kan. Eftersom jag själv är känslig för vitlök så har jag full förståelse för dom dom inte vill äta detta. ;)
Tycker mig ha sett att det påverkar magen negativt på vissa hästar, kanske för att dom har stressmage?
Ger endast vitlök till dom som verkligen gillar det, som del i örtblandning i små mängder, aldrig hela året runt, utan bara som en extra doft i korta perioder.
 
Sv: Negativt!!!

har aldrig mött nå negativt med vitlöken.. :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Negativt!!!

Min häst får 1-2 klyftor vitlök varje dag på vintern då hon har lite hosta ibland. Ger det bara på vintern eftersom hon står inne mer då, jag tycker det fungerar jättebra har inte märkt något negativt!
Sen kan jag tänka mej att det inte är bra att ge jättemycket vitlök året runt..
 
Sv: Negativt!!!

Olja har jag hört att man inte ska ge hela tiden, det var något med någon rubbning i magen minns inte vad....
 
Sv: Negativt!!!

För mycket vitlök oralt är inte bra för hästen, men då skall man ge relativt stora mängder och i färsk form. Däremot granulat eller pulver är inte hästen lika känslig för, men även där bör man ju inte överdosera.

Själv ger jag vitlöksgranulat, men endast perioden för den aktivaste delen för fästing. Nu fick ju mitt sto erlichea, och det fick hon antagligen när pållan gick med sitt föl. Då åt hon ingen vitlök, och jag fick plocka många fästingar när jag var och hälsade på trots att hon visterades dagligen för sådant. :(

Olja kan användas som ett komplement i foderstaten vid brist på Mj, fast man bör inte använda det i fria mängder. Olja påverkar mage och tarm, ofta blir avföringen *harkel* lite glattare.
 
Senast ändrad:
Sv: Negativt!!!

Jag ger min häst 1 dl olja/dag. Det fungerar jättebra!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
299
Senast: screen
·
Foder & Strö Min äldre häst har svårt att hålla hullet. Veterinären rekommenderade att jag skulle ge olja. Vad för olja ska jag ge för hullet...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
3 427
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
482
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Priser på strö och foder har ökat kraftigt, stallhyror stiger pga detta. Massor av hästar till salu, verkar vara svårsålt. Massor av...
2
Svar
21
· Visningar
2 326
Senast: Ainon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp