Sv: Negativt med P.R.E?
Herregud vad trött jag blir på alla förbannade fördomar....
Jag förstår verkligen inte vad du menar med för stort huvud.. Jag tycker att PRE hästarna har dom finaste huvudena än någon annan ras och har aldrig upplevt stora huvuden..
Jag har haft samma sadel på alla mina hästar och eftersom jag är väldigt lång så har jag en 17,5" sadel men det har aldrig varit några problem...
När det kommer till briljadering så har ju det med uppfödningen att göra och vad uppfödaren tycker om, även halvblod och fullblod briljaderar ju. Jag har erfarenheten av att vissa PRE briljaderar på linan och när dom springer löst men under ridning när dom är lösgjorda och balanserade så är dom helt fria från briljadering.
Jag ser inga nackdelar öht med PRE hästen och skulle ha väldigt svårt att tävla halvblod igen..
Min PRE har tagit mig från LB/LA till att sitta i ridhuset och träna alla GP rörelser korrekt på 2!! år.. Och jag har aldrig tränat så svåra rörelser förut, boddan kunde det men var absolut inte befäst..
Så allting går MYCKET fortare med en PRE eftersom dom fattar så snabbt.. Har du gjort en ny grej på måndagen så sitter det nästa dag.. Helt otroligt!!
Även ridningen är mycket mer bekväm, du har alltid lagom mycket i handen, bekväma att sitta på , skyggar aldrig, behöver aldrig be om en sak 2 ggr osvosv..
Angående domarna så får man anpassa ridningen efter din hästs fördelar.. Mina fördelar är: Lydig lösgjord häst, bra bakben, fina vägar och bra sits.. Alltså måste jag ju framhäva dom sakerna och hur "lätt" vi tycker att detta är.
Många av mina vänner vinner poäng på gångarterna men slarvar med mycket annat, bl.a. vägarna och lösgjordhet... Medans jag verkligen lär mig att rida korrekt, vilket kanske är jobbigt i de lätta och MSV klasserna där oftast gångarterna är det viktigaste, men jag vet att jag kommer ha nytta av denna noggranna ridningen när jag kommer upp i dom svåra klasserna.
Jag har även börjat rida fram gångarter på min häst och det går, dom som sett honom live den senaste tiden skulle nog inte kalla den traven för snabb eller stampig.. nu är det bara styrkan som saknas för att få fram det på banan.
Eftersom PRE hästarna är så lätta att lära och har otroliga bakben så går det att få fram en riktigt bra samlad trav som gör många halvblodsryttare avundsjuka