Negativa ord, negativ syn...

"Står jag då och tittar på en häst som lärt sig flytta undan kommer den ju hela tiden gå undan och det blir svårt för mig att se?"
Nej det gör den inte. Bara om du ber den flytta sig. Det är skillnad på titta och titta. Jmfr om du vill jobba med en hov på backen eller upplyft.

"Vad jag menar, en häst är alltid en häst eller"
Ja, men en häst är även alltid en individ.

"Står hästen i stallgången och jag vill flytta på den så gör jag det. Ingenting som jag går ut och ÖVAR i en halvtimme.. Leder mina hästar varje dag."
Det här svarade jag dig på i en annan tråd:
""De flesta hästar går väl att leda?"
Ja, men hur? Det är skillnad på att leda och att leda! Kolla bara hur hästarna bär sig åt, dom som står med under intervjuer i olika häst-TV-program! Eller kolla hur det ser ut på tävlingsplatser.
Dessutom, när vi är inne på ämnet, så ingår ledövningar etc i ett mycket större sammanhang.

Vilket förde oss in på det stora problemet, nämligen hur förklarar man vissa detaljer för den, som inte är insatt i helheten??"

Eller inte läser svaren? :smirk:

LIA

mycket " skoalt om hästen till robot* och såna saker :confused: eller " hur gör du? Rena magin* Magi :confused: Inte direkt va?

Kort sagt; jag tycker du beskriver och motiverar NH väldigt bra. :)
Du har med praktisk förankring, det är viktigt, tycker jag.
Det får mig att bli mer intresserad och vilja lära mig mer.

Jag är varken för eller emot NH utan känner mig ganska öppen inför vad jag kallar "normal" hantering, dvs icke extrem (driva runt hästen, binda benen, lägga omkull osv :crazy:) oavsett om det kallas NH eller ej.
Jag är intresserad av att förstå hästen mer och kunna kommunicera med den på ett bra sätt.
Om NH är ett bra sätt, så tja, varför inte?

En rolig sak är att jag brukar leda min häst lite olika. Ibland går jag bredvid eller bakom precis som du gav exempel på.
Min häst reagerar helt olika på beroende på vilken position jag har. Det är en sak som jag till exempel skulle vara intresserad av att veta mer om.

Mina inlägg i den här tråden var att påvisa för trådskaparen vilka fördomar JAG har. Inte disskutera NH.
Trådskaparen skulle skriva något och ville ha ICKE NH praktiserade människors åsikter.

Har inte läst alla inlägg men det viktigaste om du skulle komma och "frälsa" mig är att du inte tar upp något negativt överhuvudtaget.....du behöver ju inte "avslöja" vilka fördomar folk har....det är ju inte säkert att just jag har just den fördomen och varför "tipsa" mig om att den fördomen finns i så fall.........jag kan ju tänka "ingen rök utan eld" (nej inte jag förstås men alla andra :angel:)

Luddigt skrivet kanske men jag hoppas att du förstår poängen.

Det är lika viktigt att du själv inte har några fördoma om andras sätt att vara. "Skyll" inte på andra människor/läror/grenar om något är tokigt utan acceptera att läget är som det är och tänk HÄR, NU och FRAMMÅT.......

Ingen människa vill höra att den gjort "fel" och varit "dålig" för sin häst.....fel begås överallt och av alla människor (även NH utövare).

Alltså .......tro inte i förväg att folk är anti NH och säg inte att NH är "bättre" än annan hantering. Då tror jag att du lättare får folk med dig och inte mot dig. :)

Upplys, informera, utan att fördöma helt enkelt :idea:

Min personliga åsikt (eller är det kanske en fördom.....) är att många inom NH kategorin anser att NH är det enda rätta och att alla andra är idioter, men jag har även mött NH folk av den "trevligare" sorten så jag vet att ni finns..... ;)

Lycka till med din annons och din verksamhet :)

Hej Sammet!

Jag har inte läst igenom alla svar som du har fått, så med risk för upprepning tycker jag att du på något sätt ska beskriva NH som etologi. Det är ialla fall det första jag kommer att tänka på när jag hör NH.

Lycka till med annonsen!

Liknande trådar

Islandshäst Ja, nu tänker jag sticka ut hakan lite. Vi får väl se hur bra det emottas. Ingen kan väl ha undgått diskussionerna som cirkulerat...
12 13 14
Svar
262
· Visningar
32 645
Senast: freyja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V