Negativa effekter av halm?

majola

Trådstartare
Kan det finnas några negativa effekter av att byta 3 kg hö mot 3 kg halm?

Hästen har alltså fått 10 kg hö tidigare och ska nu få 7 kg hö och 3 kg halm. Proteinet är ok, och minskningen i energi är precis vad jag är ute efter.

Är det något annat jag bör tänka på?
 
Sv: Negativa effekter av halm?

Det enda man bör tänka på är att halm inte innehåller något protein, bara energi så man får ha koll så att det inte blir proteinunderskott.

Jag ger hö och halm för att hästen ska få så mycket grovfoder som möjligt men inte för mycket energi då mitt hö har högre MJ än halmen.
 
Sv: Negativa effekter av halm?

Om du kan vara säker på att hästen äter 3 kg halm så borde det inte vara några problem.

Jag trodde att min häst åt massor med halm, men när jag bytte till spån och hängde in en hösäck med halm i så rörde han inte halmen.

Han får 11 kg hö.

mvh Jessica
 
Sv: Negativa effekter av halm?

Lade in ny halm igår, la halva balen under krubben till imorgon och så hon kunde äta om hon ville och hon hade precis fått hö då men valde ändå att ta halmen först... *hmm*
 
Sv: Negativa effekter av halm?

Hur är den hygieniska kvaliteten på höet??? Är det fuktigt ute kan det ju lukta lite sunkigt. Halmen är ju torrare så den håller sig fräschare.

mvh Jessica
 
Sv: Negativa effekter av halm?

Hon lämnar lite grann, har inte vägt eller så men jag tror säkert att det är mindre än ett kilo i alla fall. I så fall får hon ju åtminstone i sig 9 kg strå, och vill hon inte ha mer så får hon väl skylla sig själv? *elak matte*

Jag måste absolut få ner energiintaget, och har redan dragit ner kraftfodret så mycket det går.

Det jag kan oroa mig lite för är att vissa meanr att halmen har så mycket lignin (tror jag att det var?) så att en del hästar kan få magproblem av den. Å andra sidan, dessa "vissa" har sagt så mycket dumt förr, så jag vet inte hur allvarligt jag ska ta på det...
 
Sv: Negativa effekter av halm?

majola skrev:
Det jag kan oroa mig lite för är att vissa meanr att halmen har så mycket lignin (tror jag att det var?) så att en del hästar kan få magproblem av den. .

Kan ju ge kolikanfall :crazy: Med tanke på hur vädret var i sommras och om man ej har fungicidbekämpat stråsäden så bör man se upp med att fodra halm
 
Sv: Negativa effekter av halm?

Är det "bara" vädret som spelar in? Om man har en mycket duktig bonde, som producerar bra grejor, kan man känna sig lugnare då?

Är det något man kan se, lukta eller höra? Det är vetehalm, om det kan vara av betydelse.

Och förresten: menar du att koliken hänger samman med den hygieniska kvaliteten på halmen, eller med detta lignin (som jag redan glömt vad det var för något - cellulosa? svårsmälta fibrer? :confused: )
 
Senast ändrad:
Sv: Negativa effekter av halm?

majola skrev:
Är det något man kan se, lukta eller höra? Det är vetehalm, om det kan vara av betydelse.

Det bästa sättet är (för den som är lekman) att titta då tröskan går över fälten då man skördar. Om tröskan ibland försvinner in i "Lutzen-dimman" så ska du glömma halmen :D

För den som är kunnig kan man förutse om man får dålig eller bra halm redan under sommaren, genom att avsyna bladangrepp :)
 
Sv: Negativa effekter av halm?

Fast nu är det som bekant december. :crazy: Bonden är ju ingen lekman, utan som sagt mycket duktig.

Kan inte minnas att det sett ut som Lützen när han kört traktor, men det säger ju ingenting, för vem vet vad jag har sett?

Halmen *ser* som sagt väldigt fin ut, dammar inte, luktar inte dåligt.
 
Sv: Negativa effekter av halm?

Mina hästar har käkat halm sen gräset började ta slut och de har då inte mått dåligt av det.
 
Sv: Negativa effekter av halm?

Min hästs avföring verkar bli bättre när jag bytte från halmbädd till spånbädd, inte så smulig. Min teori är att mycket av den halm som slank ned kom ut i "obehandlat" skick och det var stört omöjligt att mocka. Skitarna bara ramlade isär.

Han har som sagt halm i en höpåse i boxen, som han inte bryr sig om. Antagligen käkade han mer när halmen låg under fötterna på honom, han ids nog inte pilla ut den ur påsen.

mvh Jessica
 
Sv: Negativa effekter av halm?

Suck, det kräsna skrället vill inte äta halmen... Hon petar i den och drar omkring det, men så mycket mer blir det inte. 7 kg hö och några ynka halmstrån räcker ju inte för henne. :mad:

Ska fråga om det finns havrehalm, det är väl godare?
 
Sv: Negativa effekter av halm?

Havrehalm brukar många hästar tycka om, det är nog smakligare och så är den halmen mjukare också.
 
Sv: Negativa effekter av halm?

Du kanske kan "preparera" halmen så den blir godare. Spraya äpplejuice på den med blomspruta!!! :idea: Eller ringla sirap/melass/flytande honung på. :idea:

mvh Jessica
 
Sv: Negativa effekter av halm?

Nån måtta får det väl vara... Jag ses som allmänt vrickad redan tidigare, det skulle verkligen vara sista spiken i kistan!

Hypnos kanske vore något? "Lugn och fin... Du känner dig trött i hela kroppen..."
 
Sv: Negativa effekter av halm?

majola skrev:
Nån måtta får det väl vara... Jag ses som allmänt vrickad redan tidigare, det skulle verkligen vara sista spiken i kistan!

Hypnos kanske vore något? "Lugn och fin... Du känner dig trött i hela kroppen..."

Du kanske kunde fylla varje halmstrå med något gott. :angel: :D

mvh Jessica
 
Sv: Negativa effekter av halm?

Gammeln skrev:
:confused: ............ men vitsen var väl att MINSKA energin :D

Man kanske kunde stoppa kraftfodret i stråna!! Det ska ju hästen ändå äta. :idea:

Det här blir ju bara dummare och dummare ser jag.... :crazy:

mvh Jessica
 
Sv: Negativa effekter av halm?

Min polla får lite extra halm i morgon och kvällspåsen så att hon ska ha ngt. att peta i när hon blir hungrig om det inte finns ngt. annat.
Hon får väl ca 1kg halm om dagen. I början åt hon det inte utan bara drog runt det i boxen så att han som hämtade torvkontainern blev lite tjurig.. :angel: Men jag har fortsatt att ge det och i början blandade jag runt silagen höet och halmen så det bara skulle bli jobbigt för henne att sortera bort halmen. Och nu äter hon halmen också :D
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
563
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 977
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 703
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 423

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp