Negativ inverkan?

A

Anna_pann

Är det negativt att fodra en högpresterande häst med 2-4 kg havre samt 1-1,5 kg mintavite/vitamite? (mindre ork, mer mjölksyra osv)

Jag har hörd både dåligt och bra om mitavite men även av att fodra med för mycket havre.

Till en helt vanlig, frisk krake utan problem med muskler eller annat.

Sv: Negativ inverkan?

den stärkelserika havren är väl inte optimal till högpresterande hästar, om jag har fattat saken rätt
sen, om det är en tävlingshäst du har (syftar till högpresterande, det brukar mest bara tävlingshästar vara) så ska du kanske se upp med de risbaserade fodermedlen, då flera av dem innehåller dopingklassade substanser och alltså kan sätta dig på pottkanten vid ett dopingtest.

Det beror ju på hur man räknar ut efter grovfodret, och vad som man räknar som en högpresterande häst(enligt agronomer och fodernissar så är det trav och galopphästar)

Enligt mej med ;)

och ja, analys finns.

Det var just fodermedelens inverkan på kroppen jag var ute efter

Enligt regliimentet jag får rätta mej efter så är det i för små mängder och därmed helt lagligt.

Kan svara för havren bara, är ju en del stärkelse i havren, visserligen lågt för att vara spannmål men ändå. Större delen av stärkelsen bryts ned i tunntarmen och magsäcken och om det går för mycket som inte hunnit bli bearbetet vidare till grovtarmen kan den jäsas till mjölksyra av mikroorganismerna i grovtarmen. Så ger man riktigt hög andel stärkelse kan pH sjunka såpass mycket av mjölksyran att tarmväggen skadas och mjöksyran går ut i blodet och sänker ph även där. Eftersom pH i grovtarmen blir för lågt kan även mikroorganismerna dö och då frigörs gifter som kan gå ut i blodet så blodcirkulationen hämmas----> hästen får acidos och kan i sällsynta fall leda till döden. Men som sagt VÄLDIGT sällsynt, men det kan hända..;) Man brukar rekommendera att max ge 0,4kg/100 kilo häst och utfodringstillfälle. Så en 500-kilos häst kan ju få 2kg/fodring utan problem..:)

Lite nördig kände ja mej nu, men precis haft tenta på detta..:D

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 253
Senast: malumbub
·
Hundhälsa Ska vi skapa oss en tröstetråd för oss som har hundar med kronisk sjukdom? Jag känner i vart fall att jag behöver det... Min förhoppning...
13 14 15
Svar
296
· Visningar
39 190
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 874
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 537
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka