Neej! Kisse har FORL! :(

L

LillMysan

Jag är så jäkla lessen...
Jag hade tidigare hört om en hemsk tandsjukdom FORL, som gör att tänderna vittrar sönder, och katten får jätteont! Och tänkt vad hemskt, det där får inte hända mina katter.

Men såklart har min katt fått just FORL :cry: Under en hälsokoll upptäcktes det och tre tänder drogs ut. Det blir kontroll om ett halvår igen.
Det värsta är att jag inte vet om han har ont, visar inget tydligt. och jag känner honom inte så jätteväl då jag inte haft honom hela livet (tagit över honom från tidigare ägare). Men äter och dricker okej som han alltid gjort.
Jag har läst på agria och slu, men inget nytt där.. Finns det inget att göra för att lindra?!?
Han är bara 6 år. Så han ska behöva ha det här hela livet? Kommer han va helt tandlös om 10 år eller vad?!?! :confused: :(
Tacksam för hjälp!!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Neej! Kisse har FORL! :(

Det man gör är att behandla symptom. Det går inte att förebygga problem (annat än att dra alla tänder på en gång). Man drar tänder som blivit angripna och eventuella infektioner i munnen behandlas. Annars kan man inte göra så mycket. Att bli tandlös är dock inte det värsta som kan hända en katt, många katter klarar sig alldeles utmärkt utan en enda tand i munnen. De kan äta iaf, tom. torrfoder.

Nej, man vet inte vad det beror på. Det förekommer hos vilda kattdjur också och det finns många spekulationer kring vad som orsakar sjukdomen, men man vet ingenting säkert. Det finns en bra uppsats om FORL här (PDF).

Den borde ju få ont av att tugga torrfoder med tandköttet?
Om min katt var tandlös skulle jag iaf ge den mjukmat?

Den borde ju få ont av att tugga torrfoder med tandköttet?
Om min katt var tandlös skulle jag iaf ge den mjukmat?

Många tandlösa katter "tuggar" torrfodret genom att pressa det mot den hårda delen av gommen. Torrfoder är sällan så hårt att sådan tuggning gör ont på katten (och gör det ont slutar katten antagligen att äta av torrfodret).

Tack för svaret och uppsatsen med sitter och läser den nu. Men jag blir inte direkt lugnare då de ständigt återkommande orden är "mycket smärtsam" överallt :(
Om någon har erfarenhet om sjukdomen så snälla dela med er, all kunskap och hjälp tas tacksamt emot!

Någon här som har/känner nån som har FORL-katt och kan berätta? skulle vara jättesnällt!

Senast ändrad av en moderator:

Jag har också en katt med FORL, två av hans kindtänder är angripna. Men vid koll hos veterinären i somras så tyckte inte hon att vi behövde göra något, eftersom han inte visar några symtom på obehag. Han äter både mjuk och torr mat med god aptit, och jag märker inga andra symtom på obehag från honom.
Att dra ut tänder är ju inget som botar något, och de får ju ont av att dra ut dem också. Så vi bestämde oss för att helt enkelt avvakta och se hur det går. Han har haft diagnosen i ca 1,5 år. Den tanden som först blev angripen är det nu inte så mycket kvar av...

Jaså där ser man det intressant var då jag alltid läst och fått höra att det enda man kan och bör göra är att dra ut sjuka tänder.

Den tanden som först blev angripen är det nu inte så mycket kvar av...

Men jag kan inte förstå att det inte gör jätteont när en tand vittrar sönder??

Men det är ju skönt för er att detta funkar :) Min kisse är jätterädd för vetbesök så om veterinären rekomenderar detta för oss med ska vi kanske prova det med..

Hur stor risk är det att fler tänder angrips för min katt nu när alla sjuka tänder dragits ut? Tror i att det kommer komma tillbaka?

Kan det vara bra att borsta tänderna? Undrar om det verkligen är värt det då han HATAR det... Vill bara göra det som är bäst för honom!! Vill inte han ska behöva ha ont eller va rädd och känna obehag av för mycket pyssel.

Ingen som har mer att berätta eller vill råda mig?? Vore hemskt tacksam!

Ja, jag var också helt inställd på att vi skulle dra de angripna tänderna, men vet menade på att det gör ju ont efter att tanden dragits också, så om katten inte verkar ha direkta besvär så är det inte nödvändigt. Men jag håller noga koll på honom, minsta tecken på att han inte vill äta eller dyl så kommer jag nog dra tänderna.

Ja, jag var också helt inställd på att vi skulle dra de angripna tänderna, men vet menade på att det gör ju ont efter att tanden dragits också, så om katten inte verkar ha direkta besvär så är det inte nödvändigt. Men jag håller noga koll på honom, minsta tecken på att han inte vill äta eller dyl så kommer jag nog dra tänderna.

Men det är ju ändå ont som går över efter ett tag när man drar ut tänder väl? Medan att ha kvar angripna tänder är kronisk smärta uppfattar jag det som. Ifrågasätter inte ert beslut om du undrar! :) Utan vill bara få reda på hur detta funkar.

Min ena katt har haft FORL i flera år. Det gör inte ont på katten alls. Hon kan visa tecken på besvär när det är dags att dra ut fler tänder och just när man gjort det har hon ont dagen efter. Men sen är det som vanligt igen = full fart (hon är 18 år iår).

Nu har hon bara 3 tänder kvar men som flera skrivit, man får gå på täta kontroller och se till dra ut tänderna i tid, innan katten får ont av dem. De klarar sig bra utan tänder, hon äter torrfoder utan problem.

Har också undrat vad det kommer av. Har en till katt 16 år gammal som aldrig ens det behövts ta tandsten på. De är uppfödda på exakt samma mat osv då det bott hos mig sen kattungar. Gamlingen fick man ofta ta tandsten på också innan FORL:en dök upp. Så det är nog individuellt. En del drabbas, andra inte.

Senast ändrad:

Siameshonan här har FORL. Upptäcktes när hon frakturerade en hörntand. Rejält med FORL, hörntanden och en till tand i dåligt skick drogs ut, övriga fick vara kvar. Hon har inte visat minsta tecken på smärta varesig före eller efter. Utan jag hittade en bit av en tand på golvet, började glutta i munnen på katterna för att se vems det var, insåg det var hennes, och ringde vet för att ta bort delen som satt kvar då den var vass. När hön sövdes och munnen gicks igenom upptäcktes FORL.en.

Det är två år sen, hon har inte haft minsta vidare problem, men vi kommer antagligen få dra fler tänder vad det lider, men än så 'står det still' och är samma läge som för två år sen. Hon äter torrfoder, jagar möss (japps, gör bägge siameserna) och är precis som vanligt.

Hon blir tio år nästa år.

Tack så jättemycket för era svar! Min katt verkar inte heller må dåligt av åkomman han äter och sover och allt som förut, men ska vara uppmärksam. Det verkar som att den drabbar vissa katter mer kraftigt än andra...

Liknande trådar

Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 749
Senast: AnneB
·
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
7 079
Senast: canine
·
Katthälsa Hej! Har rätt stora problem här hemma med min lilla katt Zingo som är 11 år gammal. Nu har lille Zingo tydligen åkt på diabetes. Han...
Svar
4
· Visningar
1 946
Senast: Sol
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 642

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka