Neeej... FORL...

NagelacksBeroende

Trådstartare
Åh, det här är nog mest en skriva av sig tråd, jag är SÅ trött just nu :cry:.

För några månader sedan så tyckte jag att ena kattens andedräkt var äcklig, och vi åkte till veterinären. Vilket slutade med att vi fick åka tillbaka, och FORL konstaterades. 6 tänder drogs bort.

För några dagar sedan upptäckte jag att den andra katten såg ut att ha tandköttsinflammation, och nojjig som jag är pga den andra katten, så åkte vi till veterinären dagen efter. Idag konstaterades även FORL hos henne, och 3 tänder drogs bort. Och vi ska komma på återbesök om några månader för att antagligen dra ut 6 tänder till.

Så nu har man två katter med FORL... :(

ÅÅÅH! Varför, varför, varför?
Jag vill aldrig mer se ordet FORL. Jag är så less, och tycker så synd om båda min kissar :(
VARFÖR måste BÅDA ha det? Stackars kissar, och stackars min plånbok :crazy:.
 
Sv: Neeej... FORL...

Usch, FORL är en tråkig sjukdom. Det bästa är att när tänderna som är drabbade väl är borta så brukar katten må bra.
 
Sv: Neeej... FORL...

Tills nästa tand blir angripen, ja. FORL är en riktig skitsjukdom. (Jag vet att många säger att katten kan må bra helt utan tänder, jag skulle dock själv inte utsätta en katt för processen fram till att alla tänder var borta fast det brukar inte vara populärt att säga det på buke).

TS, jag beklagar verkligen. Jag har haft en katt med FORL, det var urjobbigt att aldrig vara riktigt säker på att han inte börjat få ont igen, FORL är ju så smärtsamt.

Han är i katthimlen nu (dock inte pga FORL), hans bror har ännu inte visat några tecken på FORL. jag fick honom röntgad i samband med tandstensborttagning och åtminstone då var han frisk i munnen).
 
Sv: Neeej... FORL...

Usch FORL är ingen rolig sjukdom. Katten komemr bli av med alla sina tänder tillslut då FORL är kronisk och obotlig. Men katterna klarar sig bra iaf.

Jag har en katt med FORL och fick det konstaterat för ett år sedan. Hon är 5 tänder kort nu. Hade (tyvärr avlivad nyligen pga annan sjukdom :cry:) en katt till (dessa två är/var systrar) som var mer drabbad. Hon hade bara 5 tänder kvar efter 3 år med FORL.

:cry:
 
Sv: Neeej... FORL...

Fy vad trist! Hoppas att forskarna snart kan hitta anledningen till varför det uppkommer, så man vet om det finns något att göra i förebyggande syfte.

Är så himla glad att röntgen av min ena inte visade några tecken på FORL när vi åkte in för att hon såg ful ut i mun och inte åt så bra av torrfodret. Var himla nojig tills veterinären berättade att det förmodligen bara berodde på tandköttsinflammation.
 
Sv: Neeej... FORL...

Du är inte ensam.. :(

Jag har tre katter, den näst äldsta har vi dragit ut 8 tänder på, hon är född 03..
Det trakiska är vår yngsta katt, som bara är två år, Hon konstaterades FORL i veckan.. Några tänder drogs ut, men de flesta verkar vara drabbade :(

Jag har kontaktat uppfödaren, för man vet ju inte om denna sjukdom är ärftlig eller inte..

Vi har bestämt oss, med samråd av uppfödaren att inte låta henne bli helt tandlös, även om en katt klarar sig utan tänder så känns det som ett psykiskt lidande.. Så när det blir riktikt illa (för den dagen kommer ju tyvärr) kommer vi ta bort henne.. Hon går på antibiotika nu och smärtstillande, för denna sjukdom är oerhört smärtsam för katten..


Hur gamla är dina katter? Som sagt att min minsta är så ung är tydligen ovanligt..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
1 240
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 552
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 376
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
1 035
Senast: netschjen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp