Nedträning - fodergiva

Berin

Trådstartare
Har fått in en galoppör i stallet som lagt tävlingsskorna på hyllan. Hon är tre år och i full tävlingskondition. Nu är det meningen att hon ska bli ridhäst. De direktiv den nya ägaren fick med sig är att hon ska inte ha något kraftfoder utan leva på 10 kg hö. Problemet är att hon knappt får i sig denna hömängd och hon har inte en gnutta fett på kroppen. Är det så här det brukar gå till? Jag tycker att hon nog borde få Krafft groov eller grund åtminstone, har jag fel? Jag tillhör travfolket och jag slutar inte ge mina kraftfoder vid en nedträning. Kan jag få lite tips från er galoppfantaster :bow:

Sv: Nedträning - fodergiva

Har fått in en galoppör i stallet som lagt tävlingsskorna på hyllan. Hon är tre år och i full tävlingskondition. Nu är det meningen att hon ska bli ridhäst. De direktiv den nya ägaren fick med sig är att hon ska inte ha något kraftfoder utan leva på 10 kg hö. Problemet är att hon knappt får i sig denna hömängd och hon har inte en gnutta fett på kroppen. Är det så här det brukar gå till? Jag tycker att hon nog borde få Krafft groov eller grund åtminstone, har jag fel? Jag tillhör travfolket och jag slutar inte ge mina kraftfoder vid en nedträning. Kan jag få lite tips från er galoppfantaster :bow:

NEJ!!!

Så går det inte till! Du tänker alldeles rätt.:idea: Är hon van att fordras för löp får hon knappast i sej 10 kg hö istället nu:crazy:

jag tycker hon ska ha havre och krafft i "normal" mängd. Så fort man drar ner de mängder hon fått tidigare kommer hon gå ner om hon nu är lite uppe i varv. Fast jag fattar inte varför hon skulle vara det?

I lugn miljö spelar inte maten någon större roll. Jag rider ett fbl som har vinterpaus i träningen (galopp) men rids av mej som vanligt dvs rätt tuff ridhästträning. Hon får stora mängder havre o krafft mm och är helt ok att rida, lugn o fin att ha att göra med. Även övriga starthästar fungerar utmäklrt som ridhsätar på mkt mat.

Jag har alltid gett mina egna "ridhästfullblod" mkt kraftfoder utan problem.

NEJ!!!

Så går det inte till! Du tänker alldeles rätt.:idea: Är hon van att fordras för löp får hon knappast i sej 10 kg hö istället nu:crazy:

jag tycker hon ska ha havre och krafft i "normal" mängd. Så fort man drar ner de mängder hon fått tidigare kommer hon gå ner om hon nu är lite uppe i varv. Fast jag fattar inte varför hon skulle vara det?

I lugn miljö spelar inte maten någon större roll. Jag rider ett fbl som har vinterpaus i träningen (galopp) men rids av mej som vanligt dvs rätt tuff ridhästträning. Hon får stora mängder havre o krafft mm och är helt ok att rida, lugn o fin att ha att göra med. Även övriga starthästar fungerar utmäklrt som ridhsätar på mkt mat.

Jag har alltid gett mina egna "ridhästfullblod" mkt kraftfoder utan problem.

Tack för svar :bow:
Det påstods att hon bara fick krafftfoder (Groov) då hon hade jobbats :confused: och de dagar som hon inte arbetade utan gick i rasthage fick hon bara hö. Den här hästen är cool lugn. Inget stressande alls. Ska prata med ägaren i morgon och ge henne ordentligt med mat! Jag tycker synd om henne nu som står och äter äpplen och morötter som fodergiva.

Konstiga direktiv. Det verkar inte som om hon kommer från någon välkänd tränare... Jag skulle ge henne fri tillgång på hö eller hösilage och sedan fodra på ordentligt med kraftfoder speciellt om hon är tunn.

Jag brukar inte dra ner på maten på mina fullblod när de vilar utan istället hoppas att de kan lägga på sig lite extra hull när de inte jobbar fullt. Dock brukar jag byta ut lite av energifodret mot lucernhackelse och stud-balancer.

Ja absolut. Annika Källse har rätt. vi är galopptränare och man är livrädd att sälja fullblod till ridfolk för dom vågar inte ge dom ordentligt med kraftfoder. Ge henne Kraft el Mustang, annat foder om man är rädd och ge havre så finns det annat färdigt foder att ge. eller köp hem krossat korn vete majs och ärter och betfor mineraler och kalk. och fri tillgång till stråfoder. Skulle gärna vilja veta vem denna människa var som sålde den hästen och gav dom direktiven. Punch huvud skulle jag vilja säga. Stakars häst. Tänk nu på att va försiktig så hon inte får kolik. Lycka till och gott nytt år. Fodra gärna 3-4ggr om dagen. så blir hon mkt snart rund och fin och kan lägga på sig rätt ridhäst muskler.

Jag håller med alla som svarat på ditt inlägg..

Ett bra foder som jag kan rekommendera är Lympos som finns i alla former .. Stall , Bas och Sport ..

Det är Jacqueline Henrikssons (galopp tränare) man som tillverkar fodret hemma på deras gård. Man kan även special beställa mat från honom om man så önskar.

Tack för allt stöd i mina teorier. Hästen får nu Krafft och är så glad och står och hummar och lyfter på benet när hon ska få sitt kraftfoder.
Förstod väl att de här direktiven inte var vedertagna. Jag har ju själv högpresterande hästar i form av travare och där är konceptet mycket mat - mycket motion! Den här fullblodstjejen har inget fett på kroppen men är inte tunn heller utan i full tävlingskondition och är så vacker en häst bara kan vara. Det är bara muskler som arbetar under den tunna pälsen. Men nu ska hon också få sig lite hull på kroppen!

Vad skönt att höra! Önska den nya ägaren lycka till från mig!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 193
Foder & Strö I "mitt" stall reagerar jag på hur mkt kraftfoder alla andra hästar får i jämförelse med min medryttarhäst. Det är nästan så att man...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 136

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka