Nedstämd, hjälper medicin?

Nej, det behöver det naturligtvis inte vara. Men SSRI är ju heller knappast någon mirakelkur ens i de värre fallen av depression, inte minst som man under insättningsfasen snarare kan bli sämre med ökad ångest. Så oavsett är det inte befogat att sätta in SSRI som förstahandsval vid alla former av nedstämdhet. Det kan knappast anses motiverat med den ringa/obefintliga effekt tabletterna har på befolkningsnivå. Med det inte sag att jag är emot att SSRI/SNRI skrivs ut, men att de tillskrivs effekter de bevisligen inte har (på befolkningsnivå, inte individnivå) är, tycker jag, beklagligt.
Men då är det bättre att inte skriva ut och låta några kasta sig framför tåget? För principens skull liksom.

Absolut. Tråkigt nog erbjuds ingen annan hjälp än just antidepressiva för många, som hade haft betydligt större hjälp av någonting annat.
Tycker att du skapar en bild som knappast hjälper TS.

Ja, SSRI hjälper om man har brist. På samma sätt som järntablettyer hjälper den som har lågt blodvärde.

Jag begriper inte varför du kampanjar mot förskrivning av tabletterna? Om de hjälper är det toppen. Om de inte hjälper så slutar man ta dem. En enkel billig och bra medicinering som hjälper väldigt många till ett bättre liv. De som inte blilr hjälpta slutar ta tabletterna.

Begriper intet dina inlägg alls i den här tråden.

Min egen berättelse i detta är att jag äter SRRI sedan 30-talet år.
Med en liten pyttig tablett är jag en klartänkt glad och positiv person. Utan dem blir jag självömkande, värdelös, suicidal och rätt motbjudande att vara med. Jag slutar att ta dem emellanåt. Det håller i en vecka, tre veckor eller någon månad. Sedan blir jag en betydligt sämre version av mig själv. Så jag tar dem, och är nästa dag som vanligt igen.
Just jag får inga som helst biverkningar.

Har själv varit lite motståndare mot mediciner tidigare och varit rädd för att ta dem. Har fått Citalopram utskrivet mot min depression och för mig har det hjälpt. Känner att jag inte får de här kraftiga dipparna som tidigare, utan förblir på en ganska jämn nivå.

Nu blir jag fundersam över om jag borde testa SSRI! En längre tid har jag känt mig som en sämre version av mig själv.
-inre rastlöshet.
-svårare att sova.
-hopplöshetskänslor
-självömkan
-mindre glad än tidigare.
"Räcker"detta för att få prova SSRI?

Medicinerar med SSRI sen snart 10 år. Med dessa fungerar jag som en "normal" människa (vad är egentligen normalt). Utan dem mår jag skit, har självmordstankar och svårt att sköta vardagen. Har även tabletter mot ångest.

Nu blir jag fundersam över om jag borde testa SSRI! En längre tid har jag känt mig som en sämre version av mig själv.
-inre rastlöshet.
-svårare att sova.
-hopplöshetskänslor
-självömkan
Buke bör inte ställa diagnoser.
Däremot kan det vara en idé att kontakta vårdcentralen och prata om det. Det kan bero på en hel hög olika saker.

Ja, SSRI hjälper om man har brist. På samma sätt som järntablettyer hjälper den som har lågt blodvärde.

Jag begriper inte varför du kampanjar mot förskrivning av tabletterna? Om de hjälper är det toppen. Om de inte hjälper så slutar man ta dem. En enkel billig och bra medicinering som hjälper väldigt många till ett bättre liv. De som inte blilr hjälpta slutar ta tabletterna.

Jag tycker inte att definitionen av en bra medicin är en medicin som i stora översiktsstudier visat sig har samma effekt som placebo.

Varför skulle @Freddie inte kunna skriva som hon gör? Om det stämmer som hon säger att det finns stora studier som visar att SSRI har liten effekt utöver placebo så tycker jag att det är intressant information. Hennes åsikt om överförskrivning av SSRI är hon dessutom inte ensam om (och nu menar jag inte att jag delar den, jag kan för lite för att ha en bestämd åsikt).

-inre rastlöshet.
-svårare att sova.
-hopplöshetskänslor
-självömkan
Vad du "får" vet jag inte. Men för min del skulle jag inte vilja ha SSRI för det du beskriver (med reservation för att jag förstås inte vet djupet i känslorna du beskriver). Jag skulle se det som symtom som jag ville ta mig ur på annat sätt, kanske t ex med hjälp av KBT.

Jag tog SSRI i ett halvår när jag gått i väggen på jobbet för 20 år sedan. De fick mig att sluta börja varje morgon med ett gråtanfall och bli mig själv igen. Men då hade jag alltså varit ganska ordentligt utmattningsdeprimerad, inte bara mindre glad.

Fast det du gör är att berätta för TS att du vet bättre än hennes vårdcentral beträffande vilken medicinering hon ska ha respektive inte ha.
Låt läkare ställa diagnoser och förskriva eventuella preparat.
Men det gör hon ju inte? Självklart kan man diskutera en medicins effekter utan att diagnosticera ts.

Fast det du gör är att berätta för TS att du vet bättre än hennes vårdcentral beträffande vilken medicinering hon ska ha respektive inte ha.
Låt läkare ställa diagnoser och förskriva eventuella preparat.

Det tycker jag inte alls att jag gör. Jag kritiserar den omfattande utskrivningen av SSRI/SNRI generellt och att SSRI ofta påstås ha effekter (på populationsnivå) som de bevisligen inte har.

Intressant artikel i ämnet: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4172306/

Inleds med abstraktet: Antidepressants are supposed to work by fixing a chemical imbalance, specifically, a lack of serotonin in the brain. Indeed, their supposed effectiveness is the primary evidence for the chemical imbalance theory. But analyses of the published data and the unpublished data that were hidden by drug companies reveals that most (if not all) of the benefits are due to the placebo effect. Some antidepressants increase serotonin levels, some decrease it, and some have no effect at all on serotonin. Nevertheless, they all show the same therapeutic benefit. Even the small statistical difference between antidepressants and placebos may be an enhanced placebo effect, due to the fact that most patients and doctors in clinical trials successfully break blind. The serotonin theory is as close as any theory in the history of science to having been proved wrong. Instead of curing depression, popular antidepressants may induce a biological vulnerability making people more likely to become depressed in the future.

Tackar Er för råd mm..Ska nog ta ett snack med min dock icke så eminenta vct. Hade tur nu som fick en fantastiskt sympatisk läkare men han var bara vikarierande pensionär!
Jag är ju en gga känslig människa med rätt skev självbild/självkänsla, tror jag...
Kanske inte fel om något får mig att må lite bättre, vet inte...
Är ju inte superallvarligt, jag står ju upp;).
Men vill ju må lite bättre plus att jag har dåligt samvete gentemot min omgivning.

Det tycker jag inte alls att jag gör. Jag kritiserar den omfattande utskrivningen av SSRI/SNRI generellt och att SSRI ofta påstås ha effekter (på populationsnivå) som de bevisligen inte har.
Det kan ha sin plats i en tråd som handlar om SSRIs värde på populationsnivå.

Detta är en tråd där en person undrar om hon kan ha hjälp av att börja medicinera. Låt vårdcentralen avgöra det.
Att berätta om erfarenheter där SSRI haft noll effekt är en sak. Att börja propagera mot förskrivningen är en annan. Det finns människor som har behov av medicinen och som har god hjälp av dem för att leva ett liv med kvalitet.
Så nej, jag tycker fortfarande att dina inlägg inte hjälper TS. Du vet inget om TS .Låt läkarna avgöra det.

Vad du "får" vet jag inte. Men för min del skulle jag inte vilja ha SSRI för det du beskriver (med reservation för att jag förstås inte vet djupet i känslorna du beskriver). Jag skulle se det som symtom som jag ville ta mig ur på annat sätt, kanske t ex med hjälp av KBT.

Jag tog SSRI i ett halvår när jag gått i väggen på jobbet för 20 år sedan. De fick mig att sluta börja varje morgon med ett gråtanfall och bli mig själv igen. Men då hade jag alltså varit ganska ordentligt utmattningsdeprimerad, inte bara mindre glad.
Okej, ja riktigt så dåligt mår jag inte. Mer som att mitt glada jag har försvunnit. Ska kontakta min läkare och ta upp det. Tack för svar!

Detta är en tråd där en person undrar om hon kan ha hjälp av att börja medicinera. Låt vårdcentralen avgöra det.
Att berätta om erfarenheter där SSRI haft noll effekt är en sak. Att börja propagera mot förskrivningen är en annan. Det finns människor som har behov av medicinen och som har god hjälp av dem för att leva ett liv med kvalitet.
Så nej, jag tycker fortfarande att dina inlägg inte hjälper TS. Du vet inget om TS .Låt läkarna avgöra det.
Men nu har hon ju inte frågat sin vårdcentral. Hon har frågat här. Och det hon efterlyser är "egna eller andras" erfarenheter. Då kan man självklart berätta om forskning i tråden.

Jag tycker nog att det kan finnas goda skäl att balansera upp framgångshistorier med rena fakta. Om de hjälper TS eller inte är en annan sak, men själv skulle jag faktiskt se det som en fördel att få ta del av både positiva erfarenheter och vad forskningen faktiskt säger om den medicin jag funderar på att ta.

Jag tycker nog att det kan finnas goda skäl att balansera upp framgångshistorier med rena fakta. Om de hjälper TS eller inte är en annan sak, men själv skulle jag faktiskt se det som en fördel att få ta del av både positiva erfarenheter och vad forskningen faktiskt säger om den medicin jag funderar på att ta.
Men forskning eller inte, placebo eller inte. Fungerar dom med placebo så fungerar dom ju. Sen om det är för att man tror dom fungerar eller om det är för att dom faktiskt fungerar spelar mindre roll tycker jag när det gäller att bryta en nedåtgående spiral. Huvudsaken är att personen mår bättre och får tillbaka sitt liv. Har man brister så funkar dom, har man inte brister och man inte märker någon skillnad så fungerar dom inte och då slutar man ta dom och får se sig om efter andra lösningar.

Däremot så tycker inte jag att man enbart bör skriva ut piller och sen ingen utvärdering om varför det är som det är. En behandling i form av samtalskontakt bör finnas i samband med att man börjar med piller av något slag. Förmodligen är det ju någonting i livet som gör det lite svårare.

Sen att skriva ut till "mindre allvarliga" depressioner, hur ska en läkare kunna avgöra hur allvarlig depressionen/tillståndet är för den enskilda individen? Det kan vara ett allvarligt tillstånd även ifall inte personen är suicidal.

Annars håller jag med om att många skulle förmodligen må lika bra av tex motion eller andra aktiviteter av något slag som dom gör av piller. Men det skadar inte att testa för att se hur det går.

Liknande trådar

Kropp & Själ Pga mediciner (tidigare och inte nu längre) och från början tunt hår och att man inte direkt blir yngre så är mitt hår ... ja hemskt...
Svar
19
· Visningar
879
Senast: Raderad medlem 142658
·
Kropp & Själ Har hittills klarat mig ganska bra från smärtor, det är mest migrän jag lidit av, och ett gammalt skadat knä som gjort sig påmint då och... 2
Svar
26
· Visningar
1 210
Senast: NilHe
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 040
Senast: Blyger
·
R
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 277
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka