Nedsittning i traven

G

Getingen

Snälla, snälla, någon som har ett bra tips för att hur man ska kunna sitta ner i sadeln i arbetstraven? :confused:Jag tycker att jag har försökt allt, men jag bara skumper upp och ner!

Sv: Nedsittning i traven

en övning som en gammal tränare till mig körde med var att ta bort stigbyglarna. Då kan man nämligen inte spänna upp sig med benen! Man kan fortfarande göra det med låren, men det blir väldigt jobbigt i längden! (Sen longerade hon oss runt runt - det vara bara att försöka slappna av) Det låter grymt nu i efterhand men det funkade!:rofl:

a och o är, som tidigare inlägg - att andas och slappna av.

Jag känner igen det där med att spänna upp sig med benen, tyvärr så gör jag det även utan stigbyglar. Det låter som en jättebra idé att bli longerad runt så man verkligen kan försöka slappna av utan att tänka på att styra hästen.
Tack för tipset! ;)

man måste spänna emot med magen, följ med hästens rörelse och spänn emot. Detta medför ju kanonfina magmuskler ;) Men det gäller ju att man har några från början med så att man orkar första gångerna kanske du bara orkar ett par steg.

Testa att röra beckenet individuellt, upp och ner. Lite som dvärgen på julafton som spelar piano...

Hej!

Jag har också haft samma problem. Det är jättejobbigt och jag kände mig lite dum eftersom man 'ska' kunna sitta ner i traven. Nu har jag tur och min häst har världens mjukaste trav. När jag fick lära mig rida fick vi inte ha stigbyglar så länge efter det tappade jag dem hela tiden.

Att arbeta med bäckenet men samtidigt vara avslappnad i rumpan är superviktigt, men inte helt lätt. Ett knep som också funkade för mig var att försöka slappna av i låren och fokusera på att hålla om mer med underskänkeln. Om man jobbar med att hålla fötterna rätt (tårna fram, hälarna ner) så blir skänkeln stabilare och man drar inte upp sig och blir då mindre skumpig.

Lycka till!

Jag har själva svår med långbenta kusar med stort steg.......... Men att bli longerad och tänka "dvärg på julafton" är mycket bra tips. För mig hjälper det också att känna in takten genom att räkna 4-takt.

Att slappna av här och spänna där funkar inte för mig eftersom jag (med åren) blivit sämre på att koordinera och kopplingen mellan hjärna och kroppsdelar nu har en viss fördröjning. Därför har jag lättare för den typen av råd man kan "känna in".

Förresten - det GÖR inte så mycket med lite skump och om man ska tänka "INTE skumpa" så ökar faktiskt risken att man gör just det.

Nu har jag inte sett dig rida och kan inte på rak arm säga var just ditt problem ligger.

En sak jag brukar låta mina nybörjarelever göra är att överdriva åt båda hållen för att se vad som händer.
Tex så kan man först överdriva genom att spänna hela kroppen, spänn benen, armar, rygg, allt du har. Å gud så alla skumpar upp o ner!
Sedan får de testa att totalt slappna av med alla muskler, låta hela kroppen falla ihop på hästen som om de hade somnat. Då skumpar man inte, men armarna flaxar, osså ser det inte så trevligt ut.
Kan man då hitta ett mellanting så kommer man kunna sitta bättre i sadeln sedan.

En annan simpel sak som ofta är orsak till skump är att folk tenderar att luta sig framåt så fort man tappar lite balans. På hästryggen måste man tänka tvärt om. Skumpar det som skjutton, luta dig bakåt så mycket du kan tills du hittat balansen igen.

Lycka till!

Tack så mycket alla snälla hästmänniskor som försöker hjälpa mig!:bow: Nu har jag fått en massa bra tips som jag ska försöka testa och se om de hjälper mig!
Ha en trevlig helg allihopa!:bump:

Dra ihop skulderbladen mot varandra, räta ut svanken (dvs vinkla fram bäckenet), var stark i mellandelen/magen, upp med blicken, tunga ben, hälen ska ned och utåt och slappna av. Detta känns jättekonstigt i början men man vänjer sig efterhand och det går att sitta då. Kom ihåg att benen ska vara tunga inte rumpan för då hämmar du hästen i dess rörelser, bäckenet måste vara rörligt.

Lycka till!

Andas, slappna av och rid barbacka. Lycka till

Hade också stora problem med detta för nått år sedan och bestämde mig för att så ofta som möjligt rida utan stigbyglar i traven tills jag "hittat rätt", vilket har gjort att jag kan sitta ner bra för det mesta - utan stigbyglar. Med dem så kan jag inte släppa ner lårbenet på samma sätt och det har nästan blivit svårare än innan att sitta ner :/

Jag hade enorma problem med att sitta i traven förut. Jag skämdes verkligen och hatade när det var nedsittning på ridlektionerna...

Vid ett tillfälle så kikade jag igenom en bok, "Dansar med hästar" tror jag den hette, och där fanns det beskrivning om hur man ska röra höfterna i trav och galopp för att kunna följa hästens rörelser och då bli stilla i sadeln. Det var någon lektion senare när tränaren sa att jag skulle rulla med höfterna i nedsittningen i trav som allt föll på plats :D Jag gjorde som hon beskrev och tänkte på ritningarna i boken och ta mig tusan jag satt still!

Kika i den boken är ett tips från mig så kanske det går upp ett ljus för dig också :)

Tänk som Kyra: Rid hästen, inte sadeln!

Annars kan jag rekommendera att rida barbacka eller utan stigbyglar.

Gör dig tung med långa ben, slappna av och låtsas som att du har klister i rumpan. Tänk på att skumpa med, och inte skumpa mot hästen.
Hoppas du förstår hur jag menar :-).

Den bästa sitsträning som finns (enligt mig) är att rida på lina. Leta rätt på någon som kan longera dig så kan du i lugn och ro fokusera på dig själv och din kropp, avspänning, följsamhet och balans. Linföraren tar hand om tempo och styrning. :)

Men att bli longerad och tänka "dvärg på julafton" är mycket bra tips.
Kul beskrivning! Men på vilket sätt är "dvärg på julafton" relevant när man tränar sitsen? (Det enda jag tänker då är att man ska tänka sig att man är liten och glad:D)

Ridläraren sa nått till mig som verkligen fick det att klicka för mig och efter det har nedsittningen fungerat jätte bra. Ridläraren sa till ock med att det såg ut som att jag var fastlimmad i sadeln *stolt* :)

Luta dig lite bakåt och andas ut. Slappna av, långa ben. Personligen tycker jag att det är mycket lättare utan stigbyglar.

Lycka till!

Liknande trådar

Dressyr Jag kämpar med mina händer. Speciellt i trav har jag en tendens att få raka armar och "för mjuka" händer som inte sluter nog väl runt...
2
Svar
35
· Visningar
3 268
Senast: Sar
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 449
Senast: Lobelia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 728
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur