Nedsittning i traven

Sv: Nedsittning i traven

Hade också stora problem med detta för nått år sedan och bestämde mig för att så ofta som möjligt rida utan stigbyglar i traven tills jag "hittat rätt", vilket har gjort att jag kan sitta ner bra för det mesta - utan stigbyglar. Med dem så kan jag inte släppa ner lårbenet på samma sätt och det har nästan blivit svårare än innan att sitta ner :/

Det är inte så att du rider med för korta stigläder då? Har sett flera som rider med väldigt korta läder och de kan inte sitta ned så många steg. Om inte är det bara att träna vidare. :)

Det är inte så att du rider med för korta stigläder då? Har sett flera som rider med väldigt korta läder och de kan inte sitta ned så många steg. Om inte är det bara att träna vidare. :)

Kan vara ett bra tips, men samtidigt så ska man väl kunna sitta ner även med hoppläder?:) Även fast det kanske inte är det mest ultimata gällande sitsträning men.

Kan vara ett bra tips, men samtidigt så ska man väl kunna sitta ner även med hoppläder?:) Även fast det kanske inte är det mest ultimata gällande sitsträning men.

Javisst ska man kunna det så småningom också. Men jag tänkte mer på de som rider med hoppläder (om inte ännu kortare) för jämnan. :)

men som alla säger att du måste slappna av sen så luta dig lagomt mycket bakåt men inte så du blir liggande. utan du ska känna dig bekväm i din sits, sen känner du ju när du travar tex hur du ska sitta du kan testa dig fram som en tjej säger tidigare att om man ska lära sig så kan man göra så att man spänner hela kroppen och lutar dig frammåt lite sen gör du tvärtom slappnar av och lutar dig lagomt mycket bakåt. men det finns ju även en del hästar som har ett jobbigt steg.

Lycka till :)

Tack så mycket än en gång, alla ni snälla människor som tagit er tid att ge mig lite tips! Jag red igår och kanske det gick lite, lite bättre när jag satt ned i traven .... men jag ger mig inte!:rofl:
Trevlig helg allihopa:banana:

Tycker faktiskt INTE att man ska luta sig bakåt direkt.
För att kunna sitta ned på ett bra sätt så bör man hålla koll på hela kroppen och muskler, vilket låter rörigt men det kommer av sig själv när det väl "klickar"..

Att man inte spänner knäna (rider jag i hoppsadel så ser du väggen bakom mellan sadeln och mina knän för att balansen är i sits och stigbygel. sedan kan jag skylla på att jag har långa smalben att det ser så extremt ut ibland, hehe), att lårmuskeln som arbetar ska vara rätt - den yttre/bakre delen som trycker inåt inte inre som drar inåt, och främst att man kan vara rörlig i korsryggen samtidigt som du stödjer upp med övre magmusklerna, att du släpper ned axlarna och håller armarna avslappnade och böjda (kan underlätta om man höjer de något något litet rakt uppåt för att få vikten "nedtryckande" och inte "neddragande", ska du göra en förhållning eller annat så sker det med baksidan av armen och inte att du spänner dig i underarmen).

Prova göra massa övergångar skritt-trav så du inte sätter dig och försöker dig på en längning á la 9poäng på dressyrtävling utan verkligen ger dig chansen att vänja dig vid rörelserna utan att spänna dig (:

Tycker faktiskt INTE att man ska luta sig bakåt direkt.För att kunna sitta ned på ett bra sätt så bör man hålla koll på hela kroppen och muskler, vilket låter rörigt men det kommer av sig själv när det väl "klickar"..

:bow:
tiotio

Dra ihop skulderbladen mot varandra, räta ut svanken (dvs vinkla fram bäckenet), var stark i mellandelen/magen, upp med blicken, tunga ben, hälen ska ned och utåt och slappna av. Detta känns jättekonstigt i början men man vänjer sig efterhand och det går att sitta då. Kom ihåg att benen ska vara tunga inte rumpan för då hämmar du hästen i dess rörelser, bäckenet måste vara rörligt.

Lycka till!

Måste bara gå in i tråden och skriva TACK! :D Det du skrev hjälpte mig jättemycket, äntligen börjar jag få in känslan för nedsittning lite. :D

Liknande trådar

Dressyr Jag kämpar med mina händer. Speciellt i trav har jag en tendens att få raka armar och "för mjuka" händer som inte sluter nog väl runt...
2
Svar
35
· Visningar
3 268
Senast: Sar
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 449
Senast: Lobelia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 728
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur