Nedsatt pris?

Ramona

Trådstartare
Vad är egentligen standard att "ge rabatt" vid eventuella skönhetsfel?
Hur många tusenlappar är tex fel bett värt? Eller att bara en testikel kom ner?
Hur många procent av utgångspriset ger uppfödarna i rabatt till diverse fel?

Sv: Nedsatt pris?

Det beror nog på hur hästen är tänkt att användas. Om "defekten" inte har någon betydelse för tilltänkt användningsområde så borde ju inte priset påverkas. Men bettfel eller "kulproblem" begränsar ju definitivt avelsvärdet t.ex.... Vad som är brukligt vet jag inte.. antar att det är upp till säljare och köpare från fall till fall.

Som säljare gäller det ju dock att hålla koll på lagen (jäkla djungel)så man inte tvingas ta tillbaka hästen trots att felet godkänndes av köparen. För att ta bettfel som exempel så kan de ju komma att klassas som både exteriör och vet. avvikelse ifall köparen skulle vilja häva köpet efter ett antal månader....

Senast ändrad av en moderator:

HUND???

Hahahaha!! Helt borta :rofl: Hur 17 hamnade jag här!
Tur att jag inte hanterar levande varelser på jobbet på natten!

Jag tror de handlar om var hunden kommer i från och vad du ksa använda hunden till.

När jag skulle ögonlysa mina hundar så var jag jätte nervös men då sa min uppfödare eftersom jag ville ha en utställnigs hund bra linjer för att ev i framtiden låta dem gå i avel så vill jag så klart att dom ska gå igenom hade han inte gjort de hade jag fått en ny valp.

Om du köper en utställning hund och den skulle bli krupto så kan du få pengar tillbaka men då ska de stå i avtalet men ananrs kan du nog inte få de,likså bett fel beror kanske på hur kännt det är i ras och om föräldrarna har annlag för de.

Men jag skulle tro att de rör sig om 10%...

Egentligen ger det inget avdrag alls, om du har ett vanligt köpekontrakt (SKK`s) och det inte uttryckligen står att du har köpt hunden till avel alt utställning.

Har du köpt en sällskapshund och det är alla, om man inte har inskrivit ovan i kontraktet, så är detta inget som påverkar hundens som sällskaps hund.
Även om många uppfödare ändå betalar tillbaks en del av köpesumman.
Men de är alltså inte på något sätt tvungna att göra det.
Det brukar i så fall brukar vara 10% av köpesumman, men eftersom det är ”frivilligt” från uppfödarens sida så kan det bli både mer och mindre.

Extriör fel räknas INTE som dolt fel, och gåt i regel inte på ”dolda fel” försäkringen, skriver i regel för som i allt annat kan undantag finas.

Går för övrigt inte på hundens egen försäkring heller.
Något att tänka på vid tex krypt och man vill kastrera hunden, att man då själv får stå för kostnaderna.
Om hunden däremot har utvecklat tex testikel tumör då går kastrationen på försäkringen.

skk brukar rekomendera att 15% drages av på köpesumman, men som sagt det är frivilligt, men varje seriös uppfödare brukar lösa detta till allas belåtenhet

Och jag har för mig att SKK rekommenderar 20%?
Jag köpte en hanvalp som vid 8 v inte hade testicklarna i pungen, i köpekontraktet står att jag har rätt till en ny valp om de inte trillar ner. Så jag har en hund att hämta ut, men vi känner nog inte för att ha tre st just nu, men man vet ju aldrig. Jag kanske kan få ut pengar om jag vill istället, hade för mig att jag kollade och då var riktlinjen 20%? Men jag kanske bara hörde det av nån.

Jag fick då inga pengar tbx när jag upptäckte att min chihuahua hade underbett. Det hade tom varit vid veterinärbesiktningen innan leverans men det meddelades ej mig och stog inte i besiktningspapprena...

Jag fick 40% rabatt på min hund som inte skulle växa upp till rasstandard i mankhöjd och var 8 månader.

*KL*

Jag ger alltid rabatt ifall det finns skönhetsfel såsom överbett, kroksvans och som min ras har ridgefel/ridgelöshet. Även vid krypt och navelbråck men det brukar bli i efterhand. Hur mkt varierar med vilket fel det är.

Ridgefel 30%, ridgelös 40%, övriga fel 20%

Senast ändrad:

min faster hade köpt en husky där bara ena testikeln kom ner. Hon fick en ny valp av uppfödaren fast hon vägrade att lämna tillbaka hannen ;)

Nya hunden blev dessutom en tik!

Min hund var felreggad så uppfödaren drog själv av en tusenlapp... Sedan drog hon av en till bara för hon ville att just jag skulle ha valpen :love:

Vi fick tillbaks 20% av det vi betalat på labben för att ena kulan inte trillade ner.

Jag fick min hund gratis efter att ha haft honom på foder, han var väl ett par år då och ganska liten och klen :D Ställde bara ut typ 2 ggr. Inget avelsvärde kanske ;) Fast det var nog lite vänskapligt också. Fast de sa "han är inget att ha, ni kan ta honom" :angel:
Nu är han ganska fin, växte till sig väldigt sent. Matte älskar sin lilla surrkopp :love:

Som sagt det är frivilligt från uppfödarens sida, men väldigt många ersätter som vi har sett flera exempel på.

Min uppfödare gav 20 % rabatt på min lille parvel när jag köpte honom, han hade bara en kula.
Två veckor senare, när jag skulle hämta honom, hade den andra trillat ner :D:bow: Men eftersom vi sagt 10 000 så fick jag honom för det. Hon sa att jag skulle använda dom tusenlapparna jag fick i rabatt till utställningar istället, och det har jag ju faktiskt gjort..:crazy::love:

Ne som förstagångs köpare som ska ta hem sin första valp tänkte man inte enns på att kolla bettet då det stod ua på besiktningspapprena. Märkte det två dagar senare då vi övade på att få kolla tänder...

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 422
Senast: Ragdoll
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
496
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 896
Senast: geting
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 655
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Svensk politik nr 3
  • Vinterföräldrar 24/25