Nedräkning & gnälltråd för oss som bara går och väntar ..

Sv: Nedräkning & gnälltråd för oss som bara går och väntar ..

Åh, det har jag inte hört! Ger du mig falska förhoppningar nu? ;)

Jag kan berätta lite hur det är här, eftersom jag varit igenom igångsättningscirkusen nyligen.

I vårt landsting så gör de ingenting under ställningstagandet mer än att kolla CTG och vaginalundersöka, de sätter inte igång där och då. Beslutar de om igångsättning så görs den nästa dag så då får man åka hem igen, hämta väskan och försöka få någon nattsömn (haha! ;)). När igångsättningen har börjat så blir man alltså kvar på sjukhuset tills bebis är ute, för de vill övervaka dig när de börjat behandlingen. Det kan alltså ta tid som förstagångsföderska, eller så kan det gå i racerfart. Allt från någon timme till två-tre dygn.

Om man inte är särskilt mogen så ger de prostaglandingel i form av suppar. Är man lite uppmjukad men inte så mycket att de kan ta hål på hinnorna så sätts en kateter för att vidga livmoderöppningen. Den ska sitta i några timmar. Och om man är tillräckligt öppen så tar de hål på hinnorna så att vattnet går. Då sätter värkarna ofta igång av sig självt, så var det för mig men jag behövde få hjälp av värkstimulerande dropp eftersom de inte var starka nog.

Vad surt att behöva åka så långt om man "bara" ska kolla bt. Men de har väl sina skäl antar jag :)

Jag har avsagt mig maratonet för dagen, känner mig nästan ogravid igen :( Har varken haft sd eller värkar idag, utvecklingen går bakåt just nu. BLÄÄÄ!!

Lingonben: Här sätter de igång en samma dag om man är redo, så det är ju iaf skönt att slippa åka hem igen. Men jag vet inte hur en igångsättning skulle bli för mig eftersom jag inte ska undersökas. Om det inte är fara för mitt eller bebis liv vill säga, då undersöks jag självklart :p

Trist att din kropp tagit lite tjänstledigt... Jag håller på att bli förkyld, det känns ju sådär när man har en förlossning framför sig. :cool:

Orkade inte gå så himla mycket, blev himla jobigt i benen men lite mer motion än i vanliga fall blev det i alla fall. Känner lite i ryggen men ingen sammandragning än. :mad:

Många här på buke verkar ju ha blivit stormförkylda strax innan förlossningen ;) Kroppen rensar ut systemet så att säga... Vet dock inte om det stämmer.

Nu ska jag på bio och plågas, wohoo :D

Tillbaka från bion. Givetvis fick jag en massa onda sammandragningar när vi satt där i mörkret, men jag hejade mest på dom :p Upptäckte att magen är helt perfekt som burkhållare, den stod hur stadigt som helst även när jag gapskrattade :D

Ska baka tårta nu till mitt kalas imorrn. Med lite tur så kommer bebis tills imorrn för
1) ...vi har (snart) bakat en tårta
2) ...vi har bjudit hit folk och
3) bensinlampan lyser

:D Nu MÅSTE bebis helt enkelt tycka att det är dags!

Ska baka tårta nu till mitt kalas imorrn. Med lite tur så kommer bebis tills imorrn för
1) ...vi har (snart) bakat en tårta
2) ...vi har bjudit hit folk och
3) bensinlampan lyser

Haha låter som bra anledningar! Hoppas du vaknar av att det är på g! (utan vatten i sängen :D)

Himla bra argument för barnafödsel! Hoppas något hänt/händer. :)

Min kropp svarade på promenaderna igår med att svullna upp som fan under natten, har knappt nån haklinje längre :cool: men sammandragningar? Nejdå...

Haha, fy fan för det här... Vet inte om jag ska skratta eller gråta snart. ;) Tycker synd om oss två :p

Vad tror ni, jag är öppen 2 cm och slemproppen har helt eller delvis släppt. Är det ok att köra en omgång i sängen eller är det ajabaja i detta läge?

Nä det ska vara ok med en färdknäpp vad jag har hört! Ha så kul :D

Dåså!:banana: Är inte sugen alls (har inte varit på 8 månader) men jag börjar tröttna på att se ut som en badboll. :mad:

Ja så länge inte vattnet har gått så ska det vara okej. :)

Haha, gick färdknäppen bra? :D
(Testade själv för ett litet tag sen, men det funkade inte alls. Det var dock värt besväret ändå :d)

Måste fråga en annan, fräsch sak :o
När jag vaknade imorse hade jag lite småvärkar, men inte mycket alls. Gick upp på toa, kliade mig i naveln, gäspade lite, det vanliga ni vet. När jag sen gick tillbaka till sängen så klev jag i nåt blött :eek: Det var två små droppar på ett ställe och en annan, lite större pöl (stor som en tjuga kanske?) precis bedvid. Det var delvis helt klart och delvis lite mjölkvitt. Vad var det!? Jag kände alltså inte alls när det kom. Kan man ha så mycket flytningar? (Eeeuuuww...) Eller är det lite slempropp kanske? Har anat att den vart på g några dagar, har vart lite slemmigt down under :p Några teorier?

Jag hoppas verkligen att alla rester har försvunnit vid det här laget eftersom färdknäppen var för typ en vecka sen :D

Hahaha. Då vet jag inte vad det kan vara, tror du inte du känt om det kommit ut en dl flytningar?

Jo, man tycker ju det :eek: Kan det ha vart lite slempropp då?

Märkligt med små pölar du.. Ingen hund som legat och dreglat just där?

Då har vi varit inne på sjukhuset ännu en gång. Blodtrycket låg på 94 nu, inga förändringar i urinen (+1 hela tiden), blodproverna var visst bra. Ctg visade att bebis hade lite högre puls än vanligt, snitt på 150 och jag hade små men ständigt återkommande sammandragningar. De tidigare gångerna har jag haft några sammandragningar i början, sen är det plan åkermark resten av kurvan...

Fick tid 8:30 på torsdag igen. Då sätter de igång mig om det passar för stunden - att de inte har fullt. Som idag. Fick lämna blodprov och kolla blodtrycket i väntrummet med andra besökare, inte ett rum ledigt. :p

Har faktiskt kraftigare sammandragningar nu, haft sen vi lämnade sjukhuset. Men de gör inte ont. Upptäckte när jag gick på toa på ett café att trosorna var blöta och t.o.m. genom jeansen och nog för att det är varmt men så mycket har jag ju inte svettats..? Hoppas det är vattnet som sipprar! :banana:

Jag har ingen hund så det måste vart sambon isf :p

Torsdag, det är ju inte alls långt kvar dit! :bump: Hoppas du kommer igång av dig själv innan det, men annars behöver du ju inte vänta alls länge. Jag sätts igång på onsdag, "om jag är mogen" då... Hoppas hoppas!

Vi provade en färdknäpp till innan, får väl se om den här ger mer resultat :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka