Navelvård av nya fölisar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Francess
  • Startdatum Startdatum
F

Francess

När man ska desinficera navelstumpen av det nyfödda fölet, vilken spädning ska man då använda av Jodopax?

På bruksanvisningen står det:
*Huddesinfektion = 20 ml till 1 liter vatten
*Sårrengöring = 4 ml till 1 liter vatten

Vilket väljer man? Jag lutar åt det översta, men det är ju första gången för mig så jag vet inte! Ni som kan det här kan väl berätta? :)

Jag har redan jodopaxen hemma, så jag tänkte använda den. Vad är annars skilnaden?

Jag har både jodopax och jodsprit hemma.
Jodopaxen givetvis mer decifincerande och så drar den ihop navelstumpen bättre.

Jodsprit säljs inte lägre... :crazy:
Upptäckte idag när jag skulle köpa ny.....*suck*

Gör det inte? Visst är det underligt ibland vilka produkter Apoteket väljer att ta bort? Du får väl nöja dig med Jodopax! :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 036
Senast: lizzie
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 117
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
16 215
Senast: LenaH
·
Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 284
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka