Navelsträngen.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Lantlolla
  • Startdatum Startdatum
Sv: Navelsträngen.

Hos mig har alltid alla navelsträngar brustit av sig själva.

Fick också en som brast för nära fölet förra sommaren med störtblödning från naveln som följd. Jag klämmde med bara fingrarna och "ringde efter förstärkning" . Maken fick komma ut med påsklämma men den nöp för hårt så naveln gick sönder ytterligare så jag fick sitta en stund till och klämma.
Detta är min enda erfarenhet av påsklämma men kommer inte att använda den igen.
Detta föl fick heller inga men av sin start i livet.

En vän till mig var för ca 4 år sedan med om en navelsträng som INTE gick av. Det gick knappt att skära av den för att den var så stark. Som tur var fanns de på plats och kunde hjälpa till annars hade det kunnat gå illa. Detta är iofs ovanligt men det kan hända. Vet inte vad som var fel på navelsträngen dock.

Mvh Jate Volim

*KL*

På mitt sto kom också moderkakan ut när stoet reste sig men resulterade i kvarblivna rester av den som stoet sedan hade ett väldigt sjå med... koliksyptom som varade nästan en vecka, nu gick det bra denna gången men ett varningens ord kan kanske vara på sin plats. ;) Fölis däremot fick fixa sin navelsträng själv, den gick av i försöken att resa sig.

Har aldrig varit ute för det själv men har läst i boken "att bli med föl" att man ska klämma med fingrarna om det blöder så, så slutar det själv efter en stund. Man ska dock vara noggran med hygienen..

Jag har också haft många funderingar om det här med navelsträngen.. Om allt har gått som det ska, att den går av på rätt ställe på rätt tid å så, vad gör man då sen? Ska man doppa den i nånting eller bara låta den vara? :confused:
Och efterbörden, hur ser den ut? Hur ser man om den är hel?
Vad tycker ni är bra att ha med sig vid fölning i redskapsväg? Såsom bomull, jodopax osv..??

Många frågor blev det.. :D

I mitt läge var klämma med fingrarna det enda. Stoet fölade ute (har islandshästar och vi föredrar "hagfödslar" :)) och det var tidig morgon innan det var riktigt ljust. Mamma reste sig snabbt och navelsträngen brast.
Jag satt i hagen en bit i från för att se att allt gick bra. Går då närmare och lyser med ficklampa, ser blodet. Bara att ta till fingrarna. Det svåraste var att fölis ville inte vara stilla utan skulle fort upp och prova sina ben. Jag kunde inte släppa taget, då blödde det. Tror inte att tio minuters klämmande var nog.
Att knyta något runt hade säkert varit bra men inget jag kunde fixa själv.
Jag doppar alltid naveln i jodopax på alla nyfödda föl. Lite extra noga på denna tjej.

Är jodopax det bästa att doppa navelsträngen i eller finns något annat som man kan använda som är bättre?

Jag har frågor gällande ämnet; Hur ser en "frisk" navelstump ut på en 10 dagar gammal fölis? När börjar den ruttna och efter hur länge trillar den bort? Blir fölungen snabbt dålig om de skulle bli en inflamation?? :confused:

Liknande trådar

Kropp & Själ Pga mediciner (tidigare och inte nu längre) och från början tunt hår och att man inte direkt blir yngre så är mitt hår ... ja hemskt...
Svar
19
· Visningar
755
Senast: Raderad medlem 142658
·
Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
946
Senast: corzette
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 060
Senast: Cactus
·
Avel Hej! Kollat i äldre trådar, men hittar inte riktigt svar som kan passa in på just denna situation. Ber om ursäkt ifall det upplevs som...
Svar
9
· Visningar
1 350
Senast: Anon89
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka