Navelbråck

J

jiiiiia

jag behöver hjälp på min obesvarade frågor eftersom jag eventuellt ska köpa en valp med navelbråck!

Hur mycket kostar en operation om man skulle behöva operera navelbråck på hunden?
Hur farligt är det med navelbråck?
Är det för mycket att ge 6500 kr för en blandrasvalp med navelbråck?
Går det att försäkra en hund med navelbråck?
Hur litet navelbråck anses som ofarligt eller att man inte behöver operera?

Tack på förhand!

Sv: Navelbråck

Hur mycket kostar en operation om man skulle behöva operera navelbråck på hunden? Ca 1500kr fick jag höra i våras, beror säkert på var i landet man bor.
Hur farligt är det med navelbråck? Beror på hur stort brocket är, de farlig är ju när det är så stort att tarmar och dyl kan ramla ut.
Är det för mycket att ge 6500 kr för en blandrasvalp med navelbråck? Ja, det tycker jag. På renras gör man oftast så att antingen drar man av 1500kr på köpesumman eller så betalar uppfödaren om bråcket måste opereras. Rekommenderar att du pratar med uppfödaren och kommer överens om ngt av de alternativen (se till tt få skriftligt.
Går det att försäkra en hund med navelbråck? Ja
Hur litet navelbråck anses som ofarligt eller att man inte behöver operera? Vet ej

6500 är väldigt mkt pengar för en blandrashund även utan navelbråck.
Jag måste känna själv för att kunna säga säkert om bråcket kan bli farligt.
Nästan alla navelbråck på valpar är dock så små att de bara är ett kosmetiskt fel.
PL

Mina föräldrar köpte en valp med navelbråck när jag var liten. Denna köpte de ganska dyrt ändå (renras från bra kennel) Men då betalade uppfödaren operationen (mina föräldrar erbjöd sig att fixa med operationen osv mot att köpa den billigare men uppfödaren ville ha sin klinik och därför gjordes det på detta sätt)

Jag tycker 6500 låter väldigt dyrt i detta fall, speciellt när ni dessutom får stå för operationen.

jag känner ju att det är dyrt, men på henne verkade det som att alla andra valpar dem haft kostade 6500 kr så det va det priset dem hade bestämmt. Kanske ska välja någon annan hund istället då. men problemet va att jag blev kär i denna valp.. hur man nu kan bli det?

Det är lätt att bli kär i en valp ;) Även om det är ett pris dem bestämt så har ju denna valpen navelbråck och då anser i alla fall jag att de antingen får betala för operation eller så får ni köpa den billigare och då betalar ni operation. Min åsikt i det hela:angel:

men gäller försäkringen på hunden för navelbråcket?

Senast ändrad av en moderator:

vad jobbigt det blev nu då:confused:

Det blir väl till att vänta med valp.. för man vet ju hur det är om något skulle hända dem, man lider något fruktansvärt!

Om inte uppfödarna vill sätta ner priset eller betala en ev operation så tycker jag du ska kolla efter en annan valp. Den uppfödaren är i mina ögon inte seriös.

Lovar att du kommer bli kär i en annan valp från en annan kull.

Nej, bråcket undantas från försäkringen.

det beror på att bråket finns där när du försäkrar, är synligt = inget dolt fel.
Håller med att uppfödaren bör stå för ev. opration eller sänka priset.
Ring till den vet. du kommer att anlita och fråga vad en opr för bråck kostar så vet du hur mycket priset bör sänkas.

Kanske ska välja någon annan hund istället då. men problemet va att jag blev kär i denna valp.. hur man nu kan bli det?

jag lovar att du kommer bli lika kär i nästa valp du träffar och nästa och nästa och.......
Det är nästan omöjligt att inte bli kär.

Min cavalier valp har ett ganska litet navelbråck, men man får ju hålla koll på att det inte blir större och får en annan färg hörde jag av veterinären.

Min cavalier valp har ett ganska litet navelbråck, men man får ju hålla koll på att det inte blir större och får en annan färg hörde jag av veterinären.

De alra flesta navelbråck är ofarliga och behöver inte op.
Beror på storleken bland annat.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 174
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
494
Senast: Sel
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
692
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 266
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka