navelbråck?!

Is

Trådstartare
Har upptäckt att min valp har ett litet navelbråck, absolut inte stort och tvivlar att det skulle ha någon inverkan på hunden i vardagen MEN ingenstans uppmärksammades detta på veterinörbesiktningsprotokollet Och detta är inget uppfödaren nämt till mig vilket jag tycker är lite konstigt.

Tillsaken hör är att jag inte kan så mycket mer om navelbråck annat än att det kan måste opereras om det är stort. Men vad är navelbråck? Är det ärftligt så att detta påverkar hunden avelsmässigt? Vad bör jag säga till uppfödaren om saken?

Tack för lite tips och råd

Jag har en kompis som har en hund med navelbråck och hon får inte avla på den, vilket hon gärna annars hade gjort!

Jag har en kompis som har en hund med navelbråck och hon får inte avla på den, vilket hon gärna annars hade gjort!
Googlade lite och såg också att man inte bör avla på en hund med navelbråck vilket känns jävligt surt när det var en tanke jag haft om hon hade blivit bra (även uppfödaren har haft den tanken eftersom de helst velat satt ut henne på foder) :/ kan jag begära en del av köpesumman tillbaka pga detta? Hon är trots allt inköpt för tävling och ev. Avel?

Det kan vara ärftligt och rekommendationerna är att en hund med navelbråck inte ska användas i avel, har jag för mig. Priset borde reducerats om bråcket är stort och framförallt borde veterinär känt det vid besiktning.

Ett navelbråck "innebär att ett område på magens insida nära naveln har försvagats. En så kallad bråcksäck bildas under huden och man får en rund utbuktning på magen." (från 1177).
Om bråcket är stort kan det innebära att en del av en tarm eller bukfett kan komma ut i bråcksäcken och därmed komma i kläm.

Tycker du bör kontakta uppfödaren och veterinär, om bråcket är så pass att veterinär bedömmer att det inte kommer tillbakabildas så borde du fått reducerat pris.

@hemlig tror du det har någon betydelse om jag väntar tills 12 veckors vaccineringen och i samband med det be min husveterinär kolla på det och ge råd innan jag tar upp det med uppfödaren eller är det dumt att vänta?

Jag skulle nog ringa uppfödaren redan nu och säga att valpen har ett navelbråck och att du tänkte be veterinär kolla vid vaccineringen. Känns inte som det finns en anledning att åka till veterinär innan dess.

Somliga bråck finns redan från valpens första dag, andra kommer efter flera veckor eller månader.
Det är alltså inte säkert att bråcket fanns på plats när valpen var hos uppfödaren resp blev besiktigad.

Det kan också vara så att uppfödaren aldrig haft en valp med navelbråck innan och helt enkelt missat ett väldigt litet navelbråck. Själv påpekar jag alltid vid valpbesiktningen att veterinären skall kolla bråck eftersom jag vet att det finns ett bråck ett antal generationer bakom mina.

När det gäller ärftlighet så ser du ut som att det är polygent tröskelanlag.
Tiken som nu ligger ett par generationer bakom mina nuvarande hade ett litet slutet navelbråck, det hade även hennes mamma. Men denna tik hade sist jag räknade (våren 2010 för at vara noga, har det uppskrivet) 74 ättlingar i 4 generationer och bara ett enda bråck av dessa 74 hundar.

I en ras där navelbråck är rätt vanligt förekommande får man räkna med att en stor del av hundarna bär på anlag för bråck. Vid en kombination där båda föräldrarna för med sig tillräckligt många anlag för att det i en valp skall "komma över tröskeln" och manifistera sig, ja då kommer det fram.

Har en stor del av rasen detta anlag så är det ju större risk att para en tik med navelbråck eftersom hon själv bevisligen bär på tillräckligt stor andel för att ha fått bråck själv. Lägg där till att en mängd hanar bär samma anlag...

I min ras har förekomsten av bråck reducerats väsentligt sedan vi slutade avla helt på navelbråck för drygt 10 år sen. Det innebär ju inte att anlagen är bortavlade, men vi ser dom alltmer sällan.

Att inte sätta en tik i avel om hon själv är född med navelbråck låter därför som en bra idé.

Om din hunds bråck är slutet och inte behöver operation är det upp till uppfödarens goda vilja om det ska bli en prisreduktion. Ett litet slutet bråck inverkar inte på funktionen "sällskapshund" och med all sannolikhet är det en sällskapshund som utlovats enligt köpekontraktet. Det är sällsynt att en uppfödare förbinder sig att den sålda valpen är av utställnings- och avelkvalitet, det är en sällskapshund man säljer.

Sen att den är mer eller mindre lovande, det är en annan sak.

Googlade lite och såg också att man inte bör avla på en hund med navelbråck vilket känns jävligt surt när det var en tanke jag haft om hon hade blivit bra (även uppfödaren har haft den tanken eftersom de helst velat satt ut henne på foder) :/ kan jag begära en del av köpesumman tillbaka pga detta? Hon är trots allt inköpt för tävling och ev. Avel?

@starcastle

Kan navelbråcket hålla sig borta nåt år? Min pudel hade inget som valp, men jag tror han var 1-2 år när jag upptäckte det första gången. Nu är han snart 7 år, och jag tycker det verkar växa...

Pratade med vet. för ca ½ år sen och dom tyckte inte det behövde åtgärdas...

Ett bråck kan uppstå när som helst. Det behöver inte finnas där tidigt alls.
Tänk på människor, vi får också allehanda bråck, långt upp i åldrarna.

Ett bråck som växer bör man gå till veterinären med. Ett öppet bråck är inte att leka med och bör opereras.
Att det är öppet innebär att bitar av tarmen kan åka in och ut.

Många hundar som har bråck som småvalpar får slutna bråck i och med att öppningen sluts. Det blir en vävnadsklump kvar på utsidan, som inte innehåller någon bit av tarmen. Ett sådant bråck brukar aldrig växa när hunden är vuxen. Ett slutet bråck är mest bara en kosmetisk olägenhet och innebär ingen fara för hunden.

Ur avelssynpunkt är det dock ingen skillnad. Antagligen är det mer tur än något annat om ett bråck blir slutet och inte förblir öppet.

Har upptäckt att min valp har ett litet navelbråck, absolut inte stort och tvivlar att det skulle ha någon inverkan på hunden i vardagen MEN ingenstans uppmärksammades detta på veterinörbesiktningsprotokollet Och detta är inget uppfödaren nämt till mig vilket jag tycker är lite konstigt.

Tillsaken hör är att jag inte kan så mycket mer om navelbråck annat än att det kan måste opereras om det är stort. Men vad är navelbråck? Är det ärftligt så att detta påverkar hunden avelsmässigt? Vad bör jag säga till uppfödaren om saken?

Tack för lite tips och råd

Prisavdrag är inget som måste göras eller du har "rätt" till såvida inte bråcket måste opereras. Eftersom hunden sålts som sällskapshund och ett bråck som ej behöver opereras inte inverkar på hundens funktion som sällskapshund har du ingen rätt till ersättning eller prisavdrag. Det är helt upp till uppfödaren om denne vill ge dig pengar tillbaka eller ej, men inget denne måste göra.

Är bråcket något som måste opereras blir däremot säljaren ersättningsskyldig för kostnaderna för ingreppet.

Om du köpt hunden genom ett SKK avtal har du köpt den som sällskapshund och inte avelshund, även om du planerar att använda hunden i avel.

Se mer under denna länk: http://www.skk.se/om-skk/det-har-ar...iska-fragor-och-svar/om-det-ar-fel-pa-hunden/

Fast frågan är ju om säljaren blir ersättningsskyldig när valpen var u.a. på besiktningen? Det enda jag kan tänka mig är att det ev går under dolt fel?

Är inte säker, men finns det inte försäkringsbolag som undantar navelbråck som dolt fel?
Vilket i så fall skulle innebära att uppfödaren inte får något från sin doldafelsförsäkring.

Vet inte hur SKK ställer sig i frågan, om valpen var ua från början men får navelbråck inom 3 år.
Men det är möjligt att uppfödaren ändå är ersättningsskyldig enligt SKK och kanske får betala ur egen ficka trots doldafelsförsäkring. Vilket inte är valpköparens problem...

jag kan dock inte tänka mig att det här bråcket är slutet eftersom det bara sticker ut som en ärta typ när hon står upp. lägger man henne på rygg går "knappen" snabbt tillbaka och syns inte alls. Funderar på om det är så veterinären som besiktade missade bråcket dvs att de la henne på rygg närde kände ingen om henne?

Min tik hade ett så litet bråck som du beskriver, och det försvann helt efter några månader. Också UA på vet.bes, jag märkte bråcket när hon var runt 3 månader, det var borta när hon var 5 månader.

När jag pratade med uppfödare och vet om det sa dom båda att man oftast kan massera tillbaka ett så litet bråck :)

• Gilla
Reactions: Is
Fast frågan är ju om säljaren blir ersättningsskyldig när valpen var u.a. på besiktningen? Det enda jag kan tänka mig är att det ev går under dolt fel?

Enligt SKK finns ett navelbråck alltid redan vid leverans.

Förstår inte riktigt hur de tänker där men det står i länken jag postade.

Antar att detta gäller även för navelbråck (som inte måste opereras):

När jag köpte min hund var den utan anmärkning på veterinärbesiktningsintyget, men nu visar det sig att den har kroksvans, har jag rätt till prisavdrag?

I köpeavtalet framgår att säljaren inte svarar för exteriöra fel i den mån utvecklingen eller avvikelsen inte påverkar hundens hälsa eller funktion som sällskapshund.

Om felet inte påverkar hunden och ingen åtgärd behöver vidtas kan du som köpare således inte kräva ersättning av säljaren eftersom det är en hund för sällskapsändamål som säljs enligt Svenska Kennelklubbens köpeavtal. Så länge hunden fungerar som sällskapshund är en kroksvans inget ersättningsgillt fel.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 240
Senast: Ragdoll
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 986
Senast: Hedinn
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 309
Senast: Migo
·
Övr. Hund Behöver akut hjälp! Vi har köpt en valp (8 veckor, storpudel) som vi bara har haft några dagar men det visade sig direkt när vi fick...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
16 517
Senast: Pudelägare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar