Navelbråck och avel

Theodor

Trådstartare
Hur ser ni på att avla på ett sto med navelbråck? Finns det i ert tycke några meriter eller egenskaper som kan väga upp förekomsten av ett navelbråck?

Navelbråck finns ju med på JBVs defektlista, vilket borde innebära att det är förbjudet att avla på sådana individer... Jag tycker dock inte det verkar som listan efterföljs så väl i praktiken. Vad är det egentligen som gäller där?

Och en liten sidofråga. T.ex pungbråck och OCD hos hingstar kan ju AVN välja att göra undantag för när det kommer till ASVHs hälsokrav. Hur fungerar det med tanke på defektlistan? Finns där någon särskild överenskommelse mellan jordbruksverket och ASVH? Hittar inte någon paragraf i föreskriften som säger att hingstar är undantagna bestämmelserna...
 
Navelbråck, Nej... det är hög ärftlighet på det.

OCD, beror lite på. Är föräldrarna och flertalet hästar i stammen friröntgade, ja... då skulle jag nog kunna tänka mej det. Men då ska även stoet/hingsten vara av sån kvalité i övrigt att man kan riskera det. Sen också viktigt att välja hingst som är friröntgad! OCD är väldigt lättopererat, och orsakar inte särskilt stort lidande på hästen... och har en väldigt låg ärftlighetsfaktor.

Pungbråck kan jag för lite om för att uttala mej.
 
Har ett sto som opererades för navelbråck som föl. Hon har haft föl. Inga problem under dräktighet eller fölning för henne och inget navelbråck på fölet. Har derimot ett sto med svår OCD i bakknäna. Hon opererades som treåring innan hon reds in . Efter ett par år konstaterades att leden fortsatt förändras och fått pålagringar. Hon går idag som promenadhäst 14 år gammal . Vad gäller henne är det mycket tveksamt med framtida betäckning.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Detta är saxat från ridsport. Vad anser ni om det?? Själv anser jag att det är för j-vligt... finns ju redan nu folk som skiter i...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
20 374
Senast: ameo
·
Övr. Djur Här är svaret jag fick: Lagen gäller för alla!! Men jag har hittat kryphålen :( Hon säger: Föreskrifter är fullt bindande medan...
Svar
5
· Visningar
2 137
Senast: Stollan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stötdämpning -sits
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp