naturmedel lugnande

B

Blicken

Har en valack som verkar orolig, osäker på sig själv eller nått.
Händer det för mycket t ex åker iväg på träning så kan han få dålig aptit. Vill ha koll på allt även grannens hästar. Går nu på lösdrift med 1 hästkompis. Han har mer aptit då än om han är ute på dag och i stall på natt. Får mat i hagen tar jag in han i ligghallen och ger mat så äter han nästan inget. Precis som han måste ha koll på omvärlden. Det är bättre sämre i perioder. bättre på sommarhalvåret än nu på vintern. Det har bytats mycket av hans kompisar i stall/hage de senaste åren, kanske det har gjort att han är orolig att det ska hända igen och därför måste ha koll.

Någon sa mig att det fanns något naturmedel som var lugnande, någon som vet?

Någon som har/har haft liknande problem?

Tack!

Sv: naturmedel lugnande

Det finns ju mängder av olika preparat som är lugnande på marknaden. Jag har provat det mesta med massor av varierande resultat men det som fungerat bäst för mig är Salvana PS Magnesium Biscuit.
Iof har min Mygel aldrig varit dålig på att äta, bara het och lite lättstressad så under tävlingssäsong äter han det dagligen, nu behövs det inte, brukar ge 1 vecka innan jag vill ha effekt.
//Magda

magnesium har en lugnande effekt, kamomill med, med jag vet inte om man kan ge hästar kamomill.

Jag som är lite tråkig vill bara påpeka att det faktiskt är ottilåtet att dopa hästen även under träning...

jfr. djurskyddsmyndighetens definition
dopning: att ett djurs prestationsförmåga eller temperament vid träning eller tävling har påverkats genom tillförsel av läkemedel, läkemedelssubstanser eller annat ämne.

Jag är ute efter något som inte är klassat som "dopningspreparat".

Så vitt jag vet så är inte magnesium klassat som doping?
För jag menade inte lugnande som i plegg utan naturmedel...

Det finns preparat på marknaden med örter som det står på kan ge utslag på dopingtester, har aldrig använt mig av dessa utan hållt mig till de som är tillåtna.

Jag förstår precis hur du menar, vad jag ville peka på är att även om inte preparatet är dopinglistat så är själva handlingen att ge hästen ett preparat av någon sort som påverkar prestationen ELLER tempramentet otillåten vid träning eller tävling. Dvs är att anse som doping oavsett huruvida man kan spåra preparatet eller inte.

Kan kanske vara petitess men jag tycker att det en viktig distinktion. Själva handlingen att kemiskt påverka beteendet hos hästen är inte förenligt med tävling och förberedelse för tävling, oavsett om man får medlet från Astra eller örteängen. Ingenting är tillåtet om SYFTET är att förändra prestation eller beteende. Mediciner är dessutom oftast utvecklade från en naturlig, inte helt sällan örtframställd, förlaga.

Ja, om man drar det krasst så är det doping så fort man försöker ändra beteendet. Som sagt, så är det lite petitessvarning, men jag tycker ändå det är viktigt, lite på samma sätt som man ska läsa försäkringspapper noga. :)
Jag säger inget om man skär lite på hörnen, men man ska vara medveten om att man gör det och på vilket sätt.

Jag tycker du har en point i detta. Bra att du påpekade även om det kan uppfattas som petitessvarning av några. Jag hade inte tänkt på örter som doping, men det låter ju helt logiskt och rätt när du framför det på det sätt du gör. Tack för att du öppnade mina ögon!

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 900
Senast: Fiorano
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 306
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 012
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 978
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama