Naturlig mat till katt

turbofling

Trådstartare
Pa mandag hämtar vi var tva kattungar och nu funderar vi lite pa mat till dom.
Vi äter själva mkt ekologiskt, närproducerat och är vill att vara djur äter mat av bra kvalite och som har ett innehall som är naturligt för katten.
Vi har läst lite om att bara ge kött och ben osv och blöttmat som reserv om vi inte skulle ha ngt hemma.

Är det ngn här som utfodrar sin/sina katter sa och kan ge oss lite praktiska tips och rad?

Har tex läst att man gärna kan ge kycklingvingar men varan förra katt blev väldigt sjuk är han hade ätit ra kyckling (Campylobacter).

Är det ngt speciellt man ska tänka pa till kattungar? (mer än att vänja dom langsamt vid ny mat förstas, nu äter dom bara blött mat).
 
Det är otroligt svårt att hitta ekologiskt till katten - har varit på tapeten på ett annat forum jag hänger på. Även om det står producerat i Sverige så gräver man lite mer är själva köttet från andra länder. Beroende på hur viktigt det är för er kan ni själva BARFA (dvs rått färskfoder) där man själv kan kontrollera var råvarorna kommer ifrån. BARF är lite omständigt, du måste vara noga med rätt sammansättning av muskelkött och inälvsmat. Gärna ben och brosk. Många kör det i en mixer till bullar i portionsstorlek och fryser ner. Du hittar bra tips här, http://barf.ifokus.se/

Alternativt kan man köpa färdiga frysta mush bollar. Googla på mush bollar katter så hittar du det. :)

En stor fördel med BARF är att det gör att katten bajsar mer sällan och det inte luktar någonting eftersom i princip allt tas upp i kroppen på vägen genom sas.

Jag skulle själv gärna BARFA men min katt anser att rå mat inte är ätlig :meh:
 
Tack för tips. Det verkar lite krangligt med barf men det där med att mixa färdiga bollar verkar smidigare. ifokus är ett av dom krangligaste forum jag har sett, gar det överhuvudtaget att söka där? Jag hittar mest om vuxna katter
 
Vi har råfodrat våra katter iom att hundarna får råfoder, vi använder mycket VOM (tidigare Vom & hundemat), tror att det går att få tag i på vissa ställen i Sverige med? Inte ekologiskt, men producerat på Norskt kött med skapliga krav på djurvälfärd. (Tror inte de har egen fabrik i Sverige tyvärr?)

Tidigare körde jag 100% Barf till hunden, det var inte så himla jobbigt efter ett litet tag när man blev van. Jag läste boken "Give your dog a bone" av Ian Billinghurst för att lära mig innan jag började. Fast för just katter är nog "Prey model raw" ännu bättre anpassad.

Det brukar gå smidigt att lära kattungar äta rått kött, betydligt svårare med vuxna katter som inte är vana. Våran första tog det drygt två månader att övertyga om att det gick att äta sådan mat, men då det äntligen lossnade så åt hon nästan vad som helst efteråt. :)
 
Jag ger mushbollar till mina katter. De har älskat det från första stund! Väldigt smidigt också, har några påsar i frysen som inte tar så stor plats. Till ena katten tar jag fram mat för en dag kvällen innan så det får tina i kylen, den andra får dem frysta (pga att han gärna hetsäter, här blir han nöjdare när maten räcker längre). Inte ekologiskt tyvärr, men tillverkat i Finland har jag för mig.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Jag har två katthonor, okastrerade (hittills) på 7 månader samt 5 månader, innekatter. Den äldsta katten har blivit väldigt tjock...
Svar
8
· Visningar
1 269
Senast: Bison
·
Övr. Katt Nya kattungen kommer hem 6/9. Hon ska ju självklart äta kattungemat. Uppfödaren har sagt att hon mest äter blötmat. Jag är mest van med...
Svar
5
· Visningar
1 885
Senast: Lager
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 341
Senast: mackan
·
Katthälsa För 1,5 vecka sen började varan katt (kasterad hankatt, blir 8 ar iar) fa ont i magen, han var gasig och verkade besvärad. Lite lös i...
Svar
15
· Visningar
1 824
Senast: Lavine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp