Naturlig född ryttare?

Sv: Naturlig född ryttare?

Iris71 skrev:
Det tror jag absolut!! Det är skillnad på mina tjejer, trots att de är så små. Min 4-åring red med sadel för första gången för några veckor sedan och hon bara VAR häst liksom. Hon satt i en helt korrekt sits och allt bara flöt på.......

va kul !
man blir förvånad när man ser sånt *S*

ja jag ska uppmuntra honom att fortsätta o lära sej ..
western rider jag själv på hobbynivå men jag misstänker att han tänker stjäla min lilla häst för mej *S*
jaja mamma får väl köpa sej en ny häst sen om han vålsadopterar min :s

jag tycker det är vanligt att barn är så "naturliga" i sin ridning.
Har bevittnat det flertalet gånger. de saknar rädsla och har bra balans. det är oftast det som behövs för god ridning.

man har medfödd fallenhet för olika saker, så i hans fall har väl kulorna trillat mot ridning.
Se nu bara till att han inte hamnar i ridskolevärlden utan se till att han får utveckla sin ridning fritt. Det vore ju synd att spilla bort en talangfull ryttarglädje i ett trångsynt ridhus med engelsk ridning! :idea: Skicka honom på NHkurs också

ETT år för att få till sitsen! :O jisses. Jag har ridit i 12 år, å jag kämpar som en tok med sitsen..

Roligt att det går så bra för honom! :)

Bill skrev:
man har medfödd fallenhet för olika saker, så i hans fall har väl kulorna trillat mot ridning.
Se nu bara till att han inte hamnar i ridskolevärlden utan se till att han får utveckla sin ridning fritt. Det vore ju synd att spilla bort en talangfull ryttarglädje i ett trångsynt ridhus med engelsk ridning! :idea: Skicka honom på NHkurs också
Nee inga ridskolor här inte !
Jag jobbar nh med mina häåstar o det gör barnen med :)
bästa sättet att lära sej rida är ju faktiskt att rida o det gör man inte på ridskola :bump:

Shiny skrev:
ETT år för att få till sitsen! :O jisses. Jag har ridit i 12 år, å jag kämpar som en tok med sitsen..

Roligt att det går så bra för honom! :)

Bästa sättet att få bra sits är att rida barbacka i svår terräng faktiskt :)
Ja jag är jätte stolt :banana:

jag tror absolut att man kan vara född till ryttare!

en väns son är 16 eller 17 nu och har ridit i 2-3 år. första gången jag såg honom rida hade han ridit ett halvår på ridskola och hade en mer naturlig avslappnad (och korrekt! :D ) sits än jag nog någonsin fått till. han har mycket "gratis", balans, känslan, sitsen som sagt, sen är det rutinen och "modet" som ska till där.

min tränare berättade en gång om en kille (vuxen) hon undervisade (hon jobbade på ett ställe, värdshus/hotell, där gästerna hade möjlighet till ridundervisning) som aldrig hade suttit på en häst när han kom dit. Efter två veckors privatundervisning (iofs på en väldigt välutbildad häst) red han rörelser ur la-program och hoppade bana på runt en meter... :o

själv började jag rida på ridskola för 10 år sen. det tog säkert över ett halvår innan jag kunde rida lätt ordentligt, 3 år innan jag hade hoppat mer än ett hinder över 50 centimeter, jag har fortfarande grova problem med så enkla saker som att stå i lätt sits i backar :crazy: och att sitta i lodrät sits...

somliga har det bra... ;)

orcide skrev:
Min son har ridit typ 4ggr nu varav 2 ggr var utan ledare ..
Han är 13 år precis fyllda o rider mammas unghäst *s*
I kväll galloperade han på henne helt själv i skogen och hade jättefin sits och han och hästen var överlyckliga :) :banana:

Kan man vara född till ryttare ?:bump:

Ja mina barn har alltid ridit bättre än jag:D

Min son var också naturbegåvning när han nu red, vilket var några år mellan 4 och 13. Sen tappade han intresset och har aldrig ridit igen. han körde motocross istället från tolv som var hans stora intresse. Men även där hade han nytta av sin vighet och otroliga balans.
Han satt avslappnat och balanserat i sadeln och på volten gjorde han galoppombyten på ponnyn utan att ens riktigt veta vad det var, han bara la om vikten när han vände och bytte varv, helt naturligt och hästen bytte lugnt och fint. Han var också lugn och fin med hästarna, hade tålamod och använde aldrig spö ens när ponnyn var dum. Mycket bra hästmänniska öht. Ja i vår familj var han nog den största talangen men ointresserad.:cry: Och är fortfarande som vuxen ointresserad.

Har också sett en manlig hoppryttare som var en sån otrolig begåvning rent fysiskt och som hade allt detta med balans mm. Beundrade den ridningen enormt, och kunnandet i sin gren, men tyvärr var inte psyket lika bra. Den personen var rent ut sagt grym mot hästar som inte samabetade och saknade de psykiska förutsättningarna. Allt måste ju stämma för att vara en bra ryttare.

Men att se honom rida gjorde att man insåg sina begränsningar rent fysiskt som ryttare. Det var också naturbegåvning. Fysiskt men knappast psykiskt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
4 282
Senast: Lavinia
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 379
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 894
Senast: QueenLilith
·
Träning Min 3-åring är alltid lugnet själv,JÄTTEsnäll i alla situationer,och inridningen har gått hur bra som helst. Dock så har han alltid...
2
Svar
34
· Visningar
5 047
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross