Naturläkemedel vid klimakterium

mars

Trådstartare
Har någon sorts naturläkemedel hjälpt er? Använt femarelle 6 månader men inte hjälpt som önskat.
Har ni provat någon sort som även hjälpt er mot nedstämdhet, irritation?
En del verkar ju hjälpa bättre på vallningar. Alla har ju lite olika inriktning och svårt att prova igenom alla sorter.

Jag hade Remifemin ett tag, mot vallningar och sömnlöshet. Tyckte det hjälpte, eller så var det placeboeffekten :D
Nedstämdhet osv hade inte jag så mycket av (ja mer än det som kom av att jag inte sov, då).
Nu käkar jag hormoner, men var glad för Reminfemin under processen.

Just vid nedstämdhet skulle jag undvika naturmedel. För att det är så allvarligt att man ska inte ta något som är så som naturmedel.

Min erfarenhet med nedstämdhet är tvärtom - jag tycker att jag har fått en viss positiv effekt av Johannesört. Har dock inte använt tabletter eller liknande utan ren torkad Johannesört som te regelbundet. Däremot är Johannesört knepigt för det får absolut inte användas tillsammans med något annat läkemedel överhuvudtaget! - inte p-piller, huvudvärkstabletter eller nånting, så det är väl i slutändan ganska få som kan använda det... (Johannesört påverkar leverns nedbrytning och i slutändan effekten av andra verksamma ämnen, så man bör vara väldigt försiktig och medveten om det, för Johannesört kan alltså få andra läkemedel att sluta funka eller bli jättestarka)

Apropå ämnet så håller jag på att lyssna mig igenom Klimakteriepodden - där får man massvis med information, tips och kunskap och jag tycker att den är riktigt bra! :up:

Progesteronkräm plus har hjälpt mig enormt mycket. Jag började få vallningar, kände mig allmänt konstig, orolig och känslig. Kunde inte sova mm. Kände helt enkelt inte igen mig själv... Läste på på nätet och hittade tips om just progesteron som ska vara ett naturligt alternativ.

Jag är väl i tidig övergångsålder men har fortfarande regelbunden mens. Det som märkts för mig är att mina slemhinnor blivit fnösketorra. Enligt BM beror det på sänkningen av hormoner. Jag tar Ovesterin kräm eller vagitorier lokalt. Dock gillar jag inte riktigt att ta hormoner även om de är lokalverkande så jag varierar med Premeno Duo, vagitorier som innehåller ämnen som hjälper slemhinnorna att hålla sig fuktiga och friska. Det har gjort en enorm skillnad.

Jag käkar Female Balans och tycker att det fungerar bra för mig (har ätit det i ca 1 år). Men däremot så fick jag utskrivet ett östrogenpreparat som skulle hjälpa mig genom de sista blödningarna på ett bra sätt (dom var så oregelbundna att jag blev orolig), och när jag tar dom tabletterna så blir jag en riktig PMS-häxa, så jag överväger att sluta med dom faktiskt. Hellre oregelbundna blödningar än humörsvängningar deLux :o

Jag är väl i tidig övergångsålder men har fortfarande regelbunden mens. Det som märkts för mig är att mina slemhinnor blivit fnösketorra. Enligt BM beror det på sänkningen av hormoner. Jag tar Ovesterin kräm eller vagitorier lokalt. Dock gillar jag inte riktigt att ta hormoner även om de är lokalverkande så jag varierar med Premeno Duo, vagitorier som innehåller ämnen som hjälper slemhinnorna att hålla sig fuktiga och friska. Det har gjort en enorm skillnad.
När det gäller torra slemhinnor så hade jag jätteproblem för några år sen, kunde knappt torka mig på toaletten utan att tårarna började rinna av smärta plus fick ständiga urinvägsinfektioner. Gick till läkare som inte kunde hjälpa mig - det kunde inte vara klimakterieproblem sa de för det var för tidigt. Jag testade lokalt ovesterin på läkarens inrådan men det hjälpte inte, då gick jag till en akupunktör och sen dess har jag inte haft en UVI och slemhinnorna har blivit mycket bättre! :bow:

När det gäller torra slemhinnor så hade jag jätteproblem för några år sen, kunde knappt torka mig på toaletten utan att tårarna började rinna av smärta plus fick ständiga urinvägsinfektioner. Gick till läkare som inte kunde hjälpa mig - det kunde inte vara klimakterieproblem sa de för det var för tidigt. Jag testade lokalt ovesterin på läkarens inrådan men det hjälpte inte, då gick jag till en akupunktör och sen dess har jag inte haft en UVI och slemhinnorna har blivit mycket bättre! :bow:

Akupunktur är inte en bra idé för mig, jag är infektionskänslig pga medicin och vill inte riskera något. Plus att om jag ska göra något hudpenetrerande blir det en till tatuering (min läkare har dock avrått :cautious: :D). Tack och lov har jag inte problem med UVI:er, "bara" svamp... men det är inte bara pga torra slemhinnor utan också mina mediciner för jag får även svamp i munnen ibland.

BM jag var till är mycket vettig och tyckte inte alls att jag var för ung för klimakteriebesvär (var 42 då tror jag) :) Hon är väldigt frän rent allmänt, sexlivet var ju naturligtvis lidande pga slemhinnorna och hon sa barskt: "Men så kan du ju inte ha det, klart att du ska kunna ha sex!" :up: :laugh:

Akupunktur är inte en bra idé för mig, jag är infektionskänslig pga medicin och vill inte riskera något. Plus att om jag ska göra något hudpenetrerande blir det en till tatuering (min läkare har dock avrått :cautious: :D). Tack och lov har jag inte problem med UVI:er, "bara" svamp... men det är inte bara pga torra slemhinnor utan också mina mediciner för jag får även svamp i munnen ibland.

BM jag var till är mycket vettig och tyckte inte alls att jag var för ung för klimakteriebesvär (var 42 då tror jag) :) Hon är väldigt frän rent allmänt, sexlivet var ju naturligtvis lidande pga slemhinnorna och hon sa barskt: "Men så kan du ju inte ha det, klart att du ska kunna ha sex!" :up: :laugh:
Underbart! :D
Jag var också 42-43 när jag sökte för mina besvär, men det kunde inte alls vara kopplat till förklimakteriet, enligt de läkare jag mötte. :confused: Mig skulle de köra in en kamera på genom urinröret tyckte de :nailbiting::nailbiting::nailbiting: men då sa jag nej och tack och hej! Som om det inte var tillräckligt trasigt därnere redan... :cry:

Akupunktur är verkligen inte något för alla! Jag har varken sprutskräck eller nålfobi men är överkänslig mot akupunkturnålarnas verkan, och tycker att det är på gränsen till uthärdligt att utsätta mig för en akupunkturbehandling. :crazy: Däremot är det GRYMT effektivt på mig och har hjälpt mig med flera olika åkommor där den vanliga vården har gått bet! :bow:

Underbart! :D
Jag var också 42-43 när jag sökte för mina besvär, men det kunde inte alls vara kopplat till förklimakteriet, enligt de läkare jag mötte. :confused: Mig skulle de köra in en kamera på genom urinröret tyckte de :nailbiting::nailbiting::nailbiting: men då sa jag nej och tack och hej! Som om det inte var tillräckligt trasigt därnere redan... :cry:

Akupunktur är verkligen inte något för alla! Jag har varken sprutskräck eller nålfobi men är överkänslig mot akupunkturnålarnas verkan, och tycker att det är på gränsen till uthärdligt att utsätta mig för en akupunkturbehandling. :crazy: Däremot är det GRYMT effektivt på mig och har hjälpt mig med flera olika åkommor där den vanliga vården har gått bet! :bow:

Jag var 42 år när besvären började och idag är jag 57 år och har fortfarande problem. Har provat typ "allt" utan effekt. Det enda som hjälpte var östrogen men då fick jag knölar i bröstet så det kunde jag ju inte fortsätta med. Otroligt jobbigt att svettas så att det droppar från näsan...

Jag får perioder när jag inte kan sova, och i samband med detta blir jag lite lätt aggressiv :angel:. På mig funkar Fytoöstrogen bra så det käkar jag periodvis. För övrigt har jag inte problem med vallningar etc.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
285
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
698
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 377
Senast: Grazing
·
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 754
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar