ameo
Moderator
Det är arter som Du tycker ingår i allmänbildning.Julros skulle jag säga är en del av allmänbildningen. Alla de tre arterna - julros, gullregn och vintergäck är växter som de flesta i Sverige har i sin närhet (eftersom de flesta inte bor i zon 6-8), så jag skulle säga att de hör till allmänbildningen. De vanligaste vårlökarna liksom: vårstjärna, krokus, snödroppar, vintergäck, scilla, vårlök. Och de vanligaste prydnadsträden: syrén, hägg, gullregn, schersmin. Och julros eftersom det är en blomma som kanske inte odlas överallt, men brukar finnas med i julsammanhang (bilder, sagor etc).
Och då får jag inse att jag inte är tillräckligt allmänbildad, för flera av dem måste jag googla för att ha minsta aning om hur de ser ut - vilket jag gjorde nu.
Jag har aldrig sett en julros i verkligheten, känner inte ens igen dem när jag ser bilder på dem.
Vintergäck har jag möjligen sett, men aldrig vetat namnet på.
Vårstjärna har jag aldrig ens hört namnet på, men det ser ut att kunna vara de som maken kallar scilla, som växer härute. Jag har ingen aning om vad som är rätt och vad som är skillnaden.
Schersmin är också okänd för mig.
Bara för att de kan trivas i de zoner du nämner så kanske de inte växer överallt i de zonerna, eftersom växter även har önskemål om jordmån och sånt.