Ursprunget till mina inlägg var att personer på en trädgårdsrelaterad utbildning sades ha dålig koll på de kulturväxter som är allra vanligast. Jag höll med @Wille om att det var lite förvånande, särskilt som de allra vanligaste trädgårdsväxterna oftast är välbekanta också av personer som inte är växtintresserade.Du har rätt så långt att människan är nyfiken men vad man är nyfiken på skiljer sig åt. Det hade inte varit mycket till utveckling av samhället om alla bara brydde sig om blommor.
Det är nog en betydligt större grupp som inte har växter som fritidsintresse mot de som har det.
Personligen är jag urusel på att komma ihåg namn på växter men bra på mycket annat istället. Jag känner igen dem, men skulle någon fråga vad de heter så här jag inte en aning.
Jag är inte växtintresserad men jag känner igen och kan namnge både tulpaner, snödroppar, hyacinter, syrener, rosor, julrosor, gullvivor, tussilago, prästkragar och blåsippor etc. Växterna som nämnts tror jag faktiskt du kan också, både till namn och utseende.
Ämnen jag är intresserad av har jag förstås mycket bättre koll på.