Nattugglande barn

via

Trådstartare
Vår 9 veckor gamla dotter tycker att dygnets höjdpunkt inträffar någon gång runt midnatt. Då ska man vara vaken och ha halabalo.
Just nu sitter jag med henne i knäet, eftersom hon vägrar att vara i ett mörkt och tråkigt sovrum. "Kom igen, natten är ung, nu är det partytajm!" hojtar hon så fort man släcker lyset.

Vår äldsta dotter har även hon nattugglegener. Numera yttrar de sig dock bara i att hon är väldigt kreativ när det gäller att komma på sätt att förhala sänggående och somnande, men hon brukar inte partaja mitt i natten längre.
Dock vaknade vi klockan två på natten en gång när hon var i tvåårsåldern, av att hon ropade:"Mamma! Dockan Olsson spillde!" När vi klev upp upptäckte vi ett fullt dock-kalas i matsalen, som verkade ha pågått ett bra tag. Jag sover väldigt lätt, men hade inte hört ett knyst. Tills den slarviga Dockan Olsson råkade spilla då..

Är det fler bukefalister här, vars avkomma envisas med att festa mitt i natten, eller sover era telningar som små änglar?
 
Sv: Nattugglande barn

Arvid har faktiskt börjat sova något så när på nätterna nu, men för ca 2 veckor sen så skrek han hela nätterna...:crazy:
 
Sv: Nattugglande barn

Min dotter är en riktig partyprinsessa! Runt midnatt är livet som roligast. Tack och lov sover hon ju länge på morgonen när det är på det viset, men det vore hemskt trevligt om hon kunde tycka att det var lika roligt att vara vaken på dagen som på natten.
 
Sv: Nattugglande barn

Vår lilla skriker inte på nätterna, utan ropar lite argt om man släcker lyset..
 
Sv: Nattugglande barn

Well...min sover inte alls idag.

Bara tio minuter åt gången.

Nu innehar hon dagens rekord. 30 minuter och på väg att vakna.

Jag hann duscha! Det var skönt!
 
Sv: Nattugglande barn

Runt 11 tiden brukar han nu för tiden somna......Puuh.... Sen sover han i mellan ´5 och 8 timmar utan att vakna. Äter och somnar om igen.
 
Sv: Nattugglande barn

Sicken lyx!
Vår lilla äter (liksom storasyster i den åldern) med 1-2 timmars mellanrum under natten. Det tycker jag dock inte gör så mycket, eftersom nattamningen i princip sker i sömnen. Bara man får gå och lägga sig någon gång.
 
Sv: Nattugglande barn

Jag har hört att ungar som gillar vara uppe på nätterna eller har annan dygnsrytm än det normala, så hade mamman när hon var gravid detta och av det så kommer ungen in i denna rytm.
Det är bara vad jag har hört, vet inte hur vida det stämmer.:cool:
 
Sv: Nattugglande barn

Min numer 4,5 åriga dotter försökte ha party på nätterna, men hon fick aldrig nån respons. Hur hon än sjåade så tändes aldrig lampan, det blev aldrig nåt riktigt party. Så hon bestämde sig istället för att sova. 3,5 månader gammal (och då var hon född i v 32) så sov hon hela nätter. Och jag är tror att det hjälpte att vi visade att på natten är det mörkt, lugnt och stilla. Nåt annat fanns inte. Och än idag sover hon lugnt på nätterna. Jag tror att vi lärde henne en god vana, där i början.
 
Sv: Nattugglande barn

Fick minnesbilder av båda döttrarna som bebisar.
Så otroligt söta och goa de kunde se ut på natten i perioder, ser en bild av en liten gurglande, glatt bubblande mun som småpratar, ögon som söker något kul att titta på och envetna sparkar för att bli av med filten *minns* :)

Några små arga tjut då och då för att ingen kom och roade.
Och garanterat pilla ut nappen mellan spjälorna för att få reaktion.
Hände säkert att jag plockade upp för att gulla en stund, men inte kliva upp och tända lampor etc. Beror väl säkert lite på vilken tid på natten det hände också.
 
Sv: Nattugglande barn

Sicken lyx!
Vår lilla äter (liksom storasyster i den åldern) med 1-2 timmars mellanrum under natten. Det tycker jag dock inte gör så mycket, eftersom nattamningen i princip sker i sömnen. Bara man får gå och lägga sig någon gång.

Så var det för oss med i början, pga min sons stora aptit. Men han sög så hårt att det inte gick att sova när man matade honom.

Så, jag började med ersättning på kvällar och nätter. Höll honom mättare lite längre än 2 timmar för att sedan öka ända upp till 8 timmar...
Han är ca 13 v gammal.
 
Sv: Nattugglande barn

Min numer 4,5 åriga dotter försökte ha party på nätterna, men hon fick aldrig nån respons. Hur hon än sjåade så tändes aldrig lampan, det blev aldrig nåt riktigt party. Så hon bestämde sig istället för att sova. 3,5 månader gammal (och då var hon född i v 32) så sov hon hela nätter. Och jag är tror att det hjälpte att vi visade att på natten är det mörkt, lugnt och stilla. Nåt annat fanns inte. Och än idag sover hon lugnt på nätterna. Jag tror att vi lärde henne en god vana, där i början.

Det är faktiskt samma här. Lungt mörkt och tyst på nätterna. Gnäller han får han nappen ifall om han redan fått mat. Vaggar honom lite grann tills han somnar igen. (vyssan lull fungerar!)Så har det varit från första början och det verkar fungera bra. det brukar vara så att han somnar om igen efter han fått maten och sedan på morgonen runt 9 tiden vill han inte sova mer.
 
Sv: Nattugglande barn

*peppar, peppar ta i trä* så har inte min 9 veckors herre vaknat än.
Han brukar annars oxå tycka att det är lämpligt att sova fram till 20-21 nånting & sedan kan man väl ha lite vakentid till 00-01, men mamma varför sitter du där & gäspar?

Och inte kan man bli för trött på honom heller för det är ju då, på kvällen, han brukar komma med sina sällsynta leenden :love:
 
Sv: Nattugglande barn

tror nog inte det då de flesta som jag känner som varit/är gravida är så jäkla trött att de sover mest hela nätterna och tiiiidigt på kvällarna också för den delen :)

Få gravida som är nattugglor med andra ord (en egen gissning utifrån min egen undersökning av gravida i min närhet dvs forskningsreslultatet kan nog bestridas...)
 
Sv: Nattugglande barn

Att Vyssan lull funkar ja! :) Och Sov i ro, slumra in...

Minns en natt då Ellen vaknat... Eftersom hennes säng stod intill min så brukade jag bara sträcka in handen genom spjälorna, klappa på hennes rumpa och sjunga en snutt. Den här natten så var jag rätt sömndrucken och sambon puttade i mig för att jag skulle vakna. Men istället för att vakna och vända mig om mot Ellen så klappade jag på sambon och sjöng för honom. :D

Men som nån annan sa, gör nog maten mycket skillnad. Är de hungriga så vaknar de. Jag började rätt tidigt med tillägg, i slutet av dagen räckte inte mjölken till och då fick hon extramat. Och såklart gjorde det sitt till för nattsömnen.
 
Sv: Nattugglande barn

Nattmål kl 22
Sover till runt 3-4, ny blöja och lite mat
Sover till kl 6-7, mera mat och får sova kvar i min säng.

Vid 8-9 brukar han ledsna och väcka mig.
Sen är det full rulle, han har precis somnat i min famn så nu ska jag äta lunch.

Han ville inte alls sova förut, speciellt inte i sin egna säng, jag köpte en lampa på IKEA, tror den heter typ "Spöka" eller något, finns på barnavdelningen och lyser i ett väldigt behagligt blåttsken, precis lagom så man kan leta upp en napp och lägga till ordentlig vid bröstet vid nattamningen. Sambon sover som en gris och blir inte alls störd av att lampan lyser. Blir inga spännande skuggor heller som Rasmus kan ligga och titta på.

Det ska vara tråkigt på natten så man sover, och full fart med en massa att upptäcka och lära sig på dagarna.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp