"Nattmatning"?

Sar24BB66

Trådstartare
Jag har hört att fler och fler har börjat dela upp sina hästars kvällshö i två givor, en giva som de får på kvällen runt 20-tiden och den sista givan som hästarna får sent på kvällen, 22-23 tiden för att höet ska räcka längre över natten. Har någon erfarenhet av detta, åsikter? Är det bra att göra så? Hur blir det med att ännu komma till stallet så sent, stör man inte hästarna den tiden på kvällen? Jag har läst att hästar inte behöver mycket sömn, men undrar ändå...
Tekniskt sett skulle detta inte vara ett problem för mig då vi har stallet på gården. Men vad är bäst för hästarna? :)

Sv: "Nattmatning"?

Hästar i det vilda äter ca 18-20 h/dygn vilket blir 4-6 h sömn/dygn. Det sover ju inte heller alla timmar på en gång utan sprider ut det med korta sovstunder på hela dygnet.

Jag är inte säker om det samma gäller våra domesticerade hästar men jag kan inte tänka mig att de skulle kunna må dåligt utav att få hö vid 22-23 tiden i alla fall...

Nej hästarna störs inte - desto vanligare är det faktiskt att hästarna har sin vilotid fram mot småtimmarna/tidig morgon i stället för den tid vi blir trötta vid kvällstid dvs.

Många sätter gärna vår dygnsrytm på hästarna och "nattar" sina hästar på kvällen kring 20 med några kg hö - hästarna kanske står utan grovfoder i upp mot 12 timmar sedan i värsta fall..ingen ovanlighet tyvärr.

Jag föredrar fri tillgång dygnet runt så att hästarna själva kan välja när de äter. Med tiden lär de sig själva att fördela intaget över hela dygnet. Alternativt mindre givor med max 4 timmars mellanrum dygnet runt.

Vi har blandade tider på när våra kommer in, vissa kvällar är det någon i stallet fram till 24 och hästarna störs inte.

Jag har tidigare stått i stall med natt fr kl 20 - hästarnas sista mål för dagen - 12 timmar till nästa..aldrig varit med om ett lugnt stall på så vis förns nu.
Trots våra "hullerombuller" tider har jag aldrig varit med om mer harmoniska hästar - de älskar när vi är där och ser oss inte som ett stressmoment (matrelaterat).

Hästar kan även "strösova", dvs sova lite då och då i hagen och en längre tid senare liggandes tex..helt fantastiskt men av naturen så behöver de inte sömnen helt sammanhängande som vi.

Senast ändrad:

Varför skulle det störa? Jag skulle aldrig ens ta in hästarna innan 22-23 tiden om de inte var sjuka eller det var riktigt dåligt väder. Hästarna har ingen nytta av att stå inne i på box när de kan vara ute. Jag vill iallafall inte att mina ska stå på box mer än absolut nödvändigt och därför är de ute ca 16 timmar/dygn. Att de ska ha att äta under tiden som de står inne ser jag som lika självklart som att det inte ska gå för lång tid mellan hö´t är slut tills de får nytt på dagtid.

kl

Jag har också hästarna hemma på gården och fodrade runt midnatt sista gången när jag hade dem på stall (de går på lösdrift nu). Jag lät en del av belysningen vara på tills efter sista fodringen så slapp jag komma ut och tända starka lampor.

När jag tar in hästarna har de sitt natthö i boxarna. Då är klockan mellan19-21.
Eftersom de har fri tillgång i hagen, samt så mycket natthö att det finns kvar på morgonen har jag inte alls dåligt samvete.
Jag behöver min sömn alldeles för mycket, för att varenda kväll gå ut senare och fodra mera.

Samma här, orkar inte gå ut i stallet mitt i natten för att fodra. Det skulle ta död på mig helt och hållet.
:crazy:

Det är ju bara att sluta snåla på höet, ger man tillräckligt så har de hö utöver natten oavsett om de fått det kl 20 eller 23.... Spelar ingen roll när de får det, det är mängden och hur snabbt de äter upp det som räknas.

Kl

Hur vanligt är det att ha halm som komplement till högivan? Jag tänker om man har en häst/ponny med lätthet att lägga på sig, eller för fångrisken? Det måste väl vara bra? Är alla sorters halm ok eller finns det sådant man bör undvika?

Mina får mat så sent, och jag gillar att de får mat en gång till på kvällen och inte får sista givan redan vid 20 tiden då jag kan dela på maten och det räcker lite längre för den ponnyn som äter jätte fort. Den andra ponnyn äter inte upp om han får för mycket mat på samma gång... Jag tror inte det stör hästarna. Hästar är rutindjur och kan bli klockor som tydligt visar när det är dags för insläpp, utsläpp eller fodring och de sover ofta tidigt på morgonen.

Vadå sover ofta tidigt på morgonen? Vill minnas att runt 4-5 var en tid de betade som mest när man gjorde sstudier på hur hästarna fördelade sina betesperioder över dygnet. Alltså borde man fodra frukost då :idea:

Vi har två kvällsfodringar! :) En som består av enbart kraftfoder kl 19.00 och därefter natthöet mellan 21-23.00 :)
Fungerar bra :) förr har jag alltid givit allt på en gång, när jag hade eget stall. Men nu är det så här där jag står inhyrd :)

Fast två av hästarna har fritt med hö jämt (de får istället kraftfoder två gånger på kvällen, föl). Det är bara tre av hästarna som har begränsat. Min ponny får redan fritt hela dagen så jag vill inte ge fritt även nattetid, för han har väldigt lätt för sig att bli tjock ;)

Senast ändrad:

Tidigt på morgonen är väl olika för olika personer. Jag vet att min lille ponny som jag haft längst legat ner och sovit när det varit dags för frukostfodring kl 6 på morgonen. När han varit ute dygnet runt har han sovit vid 2-3 tiden på morgonen (jag är ofta vaken då och kunde se han från fönstret)..

Hej!

När min pålla gick på lösdrift låg hon inne och sov vid 7-8 på morgonen, samt vid 18-tiden. (De var det mönstret jag såg när jag var där, men hon sov ofta en sväng vid lunchtid också).

Där jag står får hästarna sista måltiden när de kommer in vid 18.30-21 nångång. De flesta har fri tillgång i hagen, min och några till blir fodrade 4 ggr/dag. Min får 4 kg silage och 4 kg halm till kvällen, ibland finns det halm kvar på morgonen, men inte alltid.

Jag hade aldrig orkat fodra vid 22-23 och kan således heller inte begära det av mina stallägare. Speciellt som de ibland går upp och släpper ut redan vid 5.

/Lavinia, med en mycket nöjd häst, trots sina 4 fodringar/dag.

Kl
Jag förstår öht inte syftet med att dela fordringen i två med så kort intervall .
Handlar det om Hästar som står på Minimum giva grovfoder mässigt då samt spån/torv eller ? För mig vore det enda resonemanget och det blir rätt värdelöst i sig ändå med så kort intervall , Isåfall vill du ju snarare dela upp kvällsgivan med 4 timmars intervall .

Många i tråden och övriga relaterade har ju dessutom stora givor och halm som strö ? Fattar inte ?

Det är ju bara att sluta snåla på höet, ger man tillräckligt så har de hö utöver natten oavsett om de fått det kl 20 eller 23.... Spelar ingen roll när de får det, det är mängden och hur snabbt de äter upp det som räknas.
Det tycker jag också.

Har tidigare stått i stall där dom andra gett sina hästar 3-4kg hö på kvällen (ca 20:00) som tagit slut på 2 timmar, sedan har dom stått utan till kring 7 på morgonen :crazy:

Man får anpassa fodret så att det räcker tillräckligt länge; blanda med halm, eller fodra i hönät tex.

Våra får fri tillgång i sin lösdrift.
Men på vår och höst när vi inte kan använda storbal får dom torrhö i hönät, fri tillgång men i nät.

Min ena ponny äter inte om han får för stor giva på en gång. Då är det en fördel att kunna dela upp givan. Han får 1 kg vid 19-20 tiden och sedan 1,5 kg vid 23-23:30 tiden. Får han mer vid 19-20 tiden lämnar han även om den senare fodringen blir mindre. Han behöver äta upp maten för han går ner i vikt om han inte får i sig tillräckligt (det märks väldigt fort när han inte äter det han behöver) och med alla fodringar som är i nuvarande stallet kan jag få i honom upp till 4,5 kg hö vilket är väldigt bra att han får i sig.
I andra stall när han fått sista givan vid 20 tiden har han lämnat om han fått för mycket, vissa dagar lämnade han även hela frukosten för det var utspritt i hela boxen och då passar det inte att äta. Gav jag hela dagstivan i nät och bara bös i påsarna (för att han skulle få samtidigt som de andra) så gav de andra människorna honom extra mat för de tyckte han fick för lite och då lämnade han ändå (det gjorde dom trots att han en period hade boxvila för fånganfall...!). I dessa stallen åt han inte mer än 3-3,5 kg hö eller 4 kg hösilage, totalt på en dag. Vilket är väldigt lite för en svårfödd arbetande shettis som är knepig med maten och inte äter kraftfoder/får inte äta kraftfoder/gillar inte alltid maten..

Så för mig är det en fördel att kunna ge mat 6ggr/dag för att få i ponnyn mer mat, han hade gärna fått äta ännu mer.. Han har halm i boxen men det tar ca en vecka innan den är slut, då får han knappt ett kilo varje gång så den är inte jätte populär.

Kl
Jag förstår öht inte syftet med att dela fordringen i två med så kort intervall .
Handlar det om Hästar som står på Minimum giva grovfoder mässigt då samt spån/torv eller ? För mig vore det enda resonemanget och det blir rätt värdelöst i sig ändå med så kort intervall , Isåfall vill du ju snarare dela upp kvällsgivan med 4 timmars intervall .

Många i tråden och övriga relaterade har ju dessutom stora givor och halm som strö ? Fattar inte ?

Jag vet inte vrf vårat stall har så. Men vi ger 3 kg hö på natten, min ponny får 2 kg. Så det tar nog slut tidigt. De står på spån och har ingen halm. Funderar dock på att ta hem några balar halm att ha i boxen - något att pyssla med eftersom att han får så lite hö (går upp i vikt och har nu fritt resten av dagen)

För min del handlar det inte om att dela på givan utan jag tar in hästarna vid sista givan för dagen vid 22-23 tiden. De får mat ute när de går ut vid sju, vid tolv och vid 17 och sedan när de kommer in. Jag ser inte heller någon anledning till att ta in dem så tidigt som vid 19-20 och sedan gå ut och fodra igen vid 22-23.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Nu vill jag ha den samlade Buke expertisens åsikt och råd om en ”skitsak” Vår hund Roy, en Border Collie som fyller 1 år om någon vecka...
Svar
13
· Visningar
1 512
Senast: swemale
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 255
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama