Nattlöp i Spanien 02/06, bilder + en liten fråga

Sea

Trådstartare
Hejsan!

I lördags var jag på årets första nattlöp i Mijas. Det var riktigt kul! Det är ju lite speciellt när det är på kvällen/natten. Det blev riktigt mörkt innan det var färdigt. Men det är ju skönt för både folk och hästar eftersom det inte är så varmt på kvällen.

Jag tänkte att jag lägger upp de bilder jag har så att ni får se. De blev ju tyvärr inte så bra för min kamera gillar inte när det är mörkt.

Nu till min fråga: På den första bilen har hästen en sorts "bettskivor". Det finns ju många hästar med den här typen av "bettskivor" men jag har inte lyckats förstå varför de ser ut sådär. varför går det på huvudet sådär? Är det för att de ska hållas på plats bättre eller ser galoppbettskivor ut sådär helt enkelt..eller hur är det?
Någon som vet? Den här killen lyckades inte förklara det så att jag förstod...blev lite språkproblem :smirk:

DiegoochJustImagineIt.jpg

Diego och Just Imagine It, 2 åring som gjorde sin först start.

GaptonBob.jpg

Gapton Bob, 11 år och tävlar än. Var tyvärr lite trött i lördags.

06.jpg

06-1.jpg

06-2.jpg

Sv: Nattlöp i Spanien 02/06, bilder + en liten fråga

"bettskivorna" är hmm tappade namnet precis men de är iaf till för att hästen inte ska kunna lägga tungan över bettet. De håller alltså "upp" bettet så det sitter på plats. Så har jag fattat det iaf.

de är iaf till för att hästen inte ska kunna lägga tungan över bettet. De håller alltså "upp" bettet så det sitter på plats.

Okej...det är alltså därför som det går upp en "rem" över huvudet sådär..? För att de håller upp bettet? Och inte bara är vanliga bettskivor som håller bettet på plats i sidled.
Har jag förstått det rätt?

Nu ser jag att bilderna blev lite väl stora också...sorry :crazy: Jag ju lite grön på det här att lägga upp bilder...

Får se om jag hinner iväg o kolla på fler nattlöp innan jag kommer hem för sommaren, ska försöka fixa bättre bilder då. :)

jepp, det "trycker upp" bettet så att det blir mindre mellanrum mellan gom och bett, så hästen inte kan lägga över tungen, precis som malanmjöl sa:)

Har för mig att den även kallas för australiensisk uppkäkningsrem

Aha..okej då har jag äntligen fått lära mig det.
Tack tack!

hejhej! va kul, jag tror jag red löp jusst denna dagen du va där! jag heter Fideli och bor i fuengirola. assa på msn m du vill Fideli_90@hotmail.com

Liknande trådar

• Låst
Relationer Detta är rena spekulationer dock. Personen själv är fast och fullt medveten om att det svänger REJÄLT i humör och känslor, och tror sig...
Svar
3
· Visningar
6 361
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa Hej! Har en korthårig collietik på 2 år. I fredags var hon hos veterinären hela dagen. Hon fick inte äta innan hon åkte dit på morgonen...
Svar
3
· Visningar
1 786
Senast: Tretjak
·
L
IT & mobiler Hejsan! Ja, här kommer jag med en liten ovanlig fråga kanske här inom hästforumen. Men, det hör åtminstone till hästar, eller rättare...
Svar
4
· Visningar
899
Senast: LsT
·
N
Ridning Hejsan alla kunniga! Tänkte slänga ut en hög frågor här och se om ni kan hjälpa mig med lite tips och idéer! Det är nämligen så...
Svar
6
· Visningar
1 488
Senast: Tuvisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka