Nattliga pottbesök...

Thera

Trådstartare
Sonen blev 3 i oktober och har varit torr dagtid sedan i somras.

Nu är väl nästa steg att sluta
med nattblöja. Min kollega sa att man ska vänta till nattblöjan är torr ett par nätter innan man plockar bort den.
Men å andra sidan har jag lite trott att han kissar i den framåt morgonen bara för han kan.

Så vi har bäddat med plastad frotté och ställt fram en potta så han slipper klättra på toastolen i halvsovande tillstånd.

Två nätter har han varit utan blöja, båda nätterna har han gått upp och kissat framåt 3-4-snåret och klarat att vara torr, vilket såklart är super!

Men det jag funderar på är om han kanske inte är mogen ändå, i och med att han ändå behöver gå upp och kissa.

Har hört att det där styrs av ett hormon som gör att urinen koncentreras, så att inte blåsan blir full nattetid. Och jag har inget minne av att jag har behövt gå upp om natten som barn, det är först nu som gravid 30-ish det behövs... :meh:
Sen funderar jag på om det är så nyttigt att nattsömnen störs varje natt av pottbesök.

Vad tror ni, har vi gått för fort fram? Har era behövt gå upp nattetid?
 
Alltså, jag vet inte, men jag har själv i långa perioder som vuxen fått gå på toa någon gång nattetid. Så; jag tror inte det är onormalt. Det beror ju lite på hur mycket man druckit under kvällen också.

Vår 7åring gick under ganska lång tid upp en gång per natt och kissade; dock inte numera.
Vår 3åring tänkte vi skulle sluta med nattblöja under jullovet, men hon var inte redo så vi väntar ett tag till och ska peppa henne lite mer tänker jag.

Jag skulle med andra ord inte oroa mig alls; låt honom gå upp och kissa; så länge det blir bara en gång per natt så är det väl rimligt.
 
Jag skulle säga att det ju är jättebra att han faktiskt vaknar av att han är kissnödig! Att han går upp och kissar själv på natten är superduktigt :)

Som du säger styrs nattorhet av ett hormon som gör att produktionen av urin minskar på natten. Det är alltså inget som går att träna fram.

Om ni tycker det funkar med potta så skulle jag fortsätta på samma sätt. Så småningom kommer han förmodligen inte alls behöva gå upp.

Det här med nattkissande är så olika. Våra tre stora har alla varit helt olika. Ettan kissade i sängen varje natt tills hon var 6. Hon vaknade när hon kissade på sig och fick nya sängkläder. Tvåan är nu 6,5 och medicineras för att sluta kissa i sängen. Hon vaknar inte ens av att hon kissar utan ligger hela natten i blöta sängkläder. Trean är 4 och blev torr på natten över en dag i höstas. Från att ha kissat i sängen varje natt så är han nu torr till 100 procent.

Vårt val har varit att sätta på blöja eller tvätta sängkläder. Eftersom barnen verkligen inte velat ha blöja har vi fått gilla läget och tvätta.
 
Min 3,5-åriga dotter har uppenbarligen partyblåsa eftersom hon inte behöver kissa särskilt ofta. Hon kissar inte på natten utan kissar (oftast) innan hon går och lägger sig. Sen kan det utan problem gå tolv timmar (eller mer än så) innan hon kissar nästa gång.
 
Tusen tack för era svar! Han har fortsatt gå upp och kissa, ingen olycka än.. Så det kanske är dumt att gå tillbaka till blöja trots allt...
 
Vår son blev torr på natten den dagen han slutade dricka välling, så lite innan två år. Om han går upp och kissar på pottan så hade jag fortsatt så istället för blöja. Det är ju superbra! Vår håller sig och kissar ett jättelass på morgonen. Han är 3,5 nu
 
Äldsta slutade med blöja på natten när hon var knappt 2, yngsta när hon var 2,5. Båda två har vaknat nästan varje natt när de varit kissnödiga, jag kan räkna på ena handens fingrar totala antalet olyckor som blivit i sängen. Vi gjorde så att vi ställde en potta under deras säng när de var små och så fort de vaknade på natten så gick vi in och lyfte upp dem och satte dem på pottan, så behövde de inte gå ända till toaletten, och på så vis så var de nästan lite halvsovande och somnade om igen så fort vi la tillbaka dem i sängen. Sedan efter nåt år så har vi gått med dem in till toaletten och numera så sover den stora, 8 år, hela natten utan att behöva gå upp medan den lilla, 6 år, fortfarande vaknar och går upp och kissar en gång varje natt men det sköter hon numera själv.
Så TS jag tycker inte det finns någon anledning att gå tillbaka till blöja om han är så duktig att han vaknar och går upp och kissar. Jag tycker att det är det det hela handlar om när det gäller att bli blöjfri, att man känner att man är kissnödig och inte kissar på sig, inte att man ska kunna hålla sig hela natten för det kan jag fortfarande inte varje natt vid 30+ utan måste gå upp och gå på toa;). Men, som sagt, jag känner ju det och vaknar och går upp och det gör ju uppenbarligen din son också och jag tycker det är det som är det viktiga. Så fortsätt utan blöja tycker jag.
 
Alltså min son är 9 år och han kan komma och kissa då och då på nätterna, en period var det varje natt, sen är det en period när han inte behöver, för att sen komma och kissa igen. Jag skulle inte se det som en anledning att sätta på en blöja... ;) Så länge han vaknar och går och kissar så ser jag inget problem alls!
 
Jag tror det finns en individuell variation, om huruvida man går upp och kissar på nätterna eller inte. Tre av mina fyra barn går upp en vända, oftast precis före midnatt. Min man har också alltid gått upp och kissat på natten, medan jag aldrig gjort det (undantaget när jag var gravid).
 

Liknande trådar

Katthälsa Min lilla gosse har fått en rispa på hornhinnan på ena ögat och är nu ordinerad ögondroppar och smärtstillande i 8 dagar. Han är en...
Svar
1
· Visningar
431
Senast: KesoNeso
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 629
Senast: Nominous
·
Hundhälsa Usch så svårt att skriva! Har läst igenom mängder av trådar där man frågar om när det är dags att ta bort sin gamla vänn... Nu sitter...
2
Svar
26
· Visningar
12 968
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund I lite desperation vänder jag mig till buke då sambon satt ultimatum (ett ändå förståeligt sådant) angående valpen vi har hemma och...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
15 166
Senast: Halali
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp