Natten till torsdag 11/12-08 var en mardröm

Status
Stängd för vidare inlägg.
S

-Sharpay-

Mellan kl 20.30-21.30 den 10/12-08 när jag skulle ta in hästarna hittade jag min häst liggandes i hagen, han andades inte. Jag blev först chockad och sen bröt jag ihop. Vände mig om och då hörde jag något bakom mig. Han hade rest sig upp, han var inte död. Vi fick in hästarna i stallet och när han kom in i boxen lade han sig ner och var helt borta. Ringde en veterinär och medans jag, min man, mamma, moster och hennes man väntade på vet. så gick vi hela tiden med honom.
Vet. kom fram ca 23.00 och kollade honom ordentligt.
Han fick smärtstillande och dropp. Kollade pulsen och den bara ökade (78).
Veterinären sa att det finns en liten chans att rädda honom och det var att köra honom till strömsholm och det var omöjligt då ingen av oss har körkort eller transport och kl var ca 02.00 så ingen att låna transport av. Vet. sa att han inte kommer klara hela natten men jag och min man vakade över honom hela natten och var ute o gick med honom. Han hade även dropp då.
När kl var runt 07.00 hade han inte lagt sig ner på 1,5 timme och när kl var ca 11.00-12.00 var han sig själv igen, pigg och glad. :D :D :D
Han som ingen trodde skulle överleva.

Amor Vincit Omnia - kärleken övervinner allt

Han är verkligen en ängel sänd från ovan

Alla detaljer är inte med men det var en hemsk natt.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Natten till torsdag 11/12-08 var en mardröm

Usch det är precis det där jag är livrädd för! Att hitta någon av hästarna liggandes i hagen bara. Vilken tur att det gick bra! Kom ni på vad det var för fel?

Usch :crazy: Vilken tur att det gick bra :)
Vad var det för fel på honom? Magen?

Vad otäckt! Har ni ngn aning om vad felet var?

Stackare! Otroligt skönt att det gick ganska bra, kan inte tänka mig hur hemskt det måste vara att genomlida en sådan natt!

Men du, körkort och tillgång till transport är kanske en sak att placera riktigt högt på prioriteringslistan. Tänk om hästen hade dött för att du inte kunde ta den till veterinär... Denna gången gick det som tur var bra, men nästa gång då? I dina skor hade jag fixat det omedelbums direkt nu.

Lider med dig. För lite mer än 1 år sedan hittade vi vår ena häst liggandes i hagen (andades dock). Det visade sig vara kolik och vi fick ta ut veterinär 2 ggr under kvällen och natten. Han gav honom smärtstillande och kramplösande. Det släppte först efter 10 timmar och vi var i princip på väg att köra honom till Helsingborg. Vi gick hela natten med honom (20 minuters promenad och 10 minuters vila) tills han slutade lägga sig ner och tills han började visa intresse för mat. Var förmodligen gaskolik enligt vet.

Håller med dig om att det är en mardröm.

Inte alla som kan/får ta körkort...

Men du, körkort och tillgång till transport är kanske en sak att placera riktigt högt på prioriteringslistan. Tänk om hästen hade dött för att du inte kunde ta den till veterinär... Denna gången gick det som tur var bra, men nästa gång då? I dina skor hade jag fixat det omedelbums direkt nu.

Jo, det är först på prioriteringslistan

kanske borde åka in till klinik med hästen ändå då och kolla upp detta? be om remiss från veterinären ni hade... för att förebygga det händer igen

Har ni ingen Djurambulans?

Nej, närmast som har ambulans är sala enligt vet. och jag bor i Tidafors 3,6 mil från karlstad (värmland)

Senast ändrad av en moderator:

Inte alla som kan/får ta körkort...

Man kanske inte ska ha djur som kräver körkort då?
Det handlar liksom om att man ska vara kapabel att ta hand om sina djur på bästa sätt.

-Sharpay- säg till om du behöver körkortshjälp på något vis, jag jobbar med det och kan svara på många frågor!

Man kanske inte ska ha djur som kräver körkort då?
Det handlar liksom om att man ska vara kapabel att ta hand om sina djur på bästa sätt.

-Sharpay- säg till om du behöver körkortshjälp på något vis, jag jobbar med det och kan svara på många frågor!

Och vilket djur kräver inte körkort då??? Akvariefiskar ? För mig veterligen kan både hund, katt och marsvin bli akut sjuka mitt i natten och behöva åka till veterinär...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst hade en kraftigare släng av kolik i måndags, men läget verkar nu stabilt PEPPAR PEPPAR... Ska väll inte säga för mycket...
Svar
5
· Visningar
8 216
Hundhälsa Hela familjen har varit i chock den senaste veckan. Vår knappt två åriga Kooiker tik gick från fisk till död på bara några dagar...
2
Svar
35
· Visningar
7 214
Senast: Eohild
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 655
Senast: Fille
·
Gravid - 1år Nu sover Moa, kors i taket, så påbörjar iallafall berättelsen och ser hur långt jag hinner. Natten 13-14 oktober Vaknade med värkar...
2
Svar
24
· Visningar
3 042
Senast: Chlo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning
  • Höstföräldrar 2023