Natten till torsdag 11/12-08 var en mardröm

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Natten till torsdag 11/12-08 var en mardröm

Jag har körkort, men ingen bil. Ska jag sälja hästen bara för det? Visserligen har jag bara tre kilometer till sjukhus, men ändå.
Jag har inte råd att ha bil, jag lever på 2500 i månaden och har hyror på 4400. Behöver inte vara geni för att räkna ut att jag lever på luft och smältsnö för att få det att gå runt som det är. Skulle hästen bli dålig hjälper mina föräldrar mig med pengar så länge. Jag kan låna bil och transport av min stallägare, eller av grannstallet eller närmsta travstall, men mitt i natten kan det bli problem. Vi har visserligen ambulans här, but still.

TS
Skönt att det gick bra! Hittade en av våra hästar sån i hagen en gång, otäckt. Veterinären kom ut och gav smärtstillande och gjorde vad han kunde, men hästen dog knall fall så fort smärtstillandet gått ur kroppen ca ett dygn senare. Vi hade över 15 mil till närmsta sjukhus och hon var så dålig hela natten att vi inte kunde transportera henne. Åk och gör en hälsokoll på hästen så fort ni kan, bara för säkerhets skull! Förhoppningsvis var det "bara" lite magvärk eller nåt..

Man kanske inte ska ha djur som kräver körkort då?
Det handlar liksom om att man ska vara kapabel att ta hand om sina djur på bästa sätt.

Fast för att man har körkort säjer det inte att sånt inte kan inträffa ändå, man kanske inte har bil/transport hemma...

Man kanske inte ska ha djur som kräver körkort då?
Det handlar liksom om att man ska vara kapabel att ta hand om sina djur på bästa sätt.
Ve och fasa, dom har inget körkort för att köra hästen till djursjukhuset! Det är kanske bäst att anmäla dom för vanvård :devil:

Ve och fasa, dom har inget körkort för att köra hästen till djursjukhuset! Det är kanske bäst att anmäla dom för vanvård :devil:

Litet klipp ur djurskyddslagen:

9 § Om ett djur är sjukt, skadat eller på annat sätt genom sitt beteende visar tecken på ohälsa, skall djuret snarast ges nödvändig vård, vid behov av veterinär, eller andra åtgärder vidtas, om inte sjukdomen eller skadan är så svår att djuret måste avlivas omedelbart. Lag (2003:1077).

Ska vi vara sådana, så ja. :devil: på dig själv.

Allmänt, synd för er alla som blir provocerade att ni blir det. Jag tippar på att alla gärna hade haft körkort och kunnat ta sin häst till veterinär när helst det behövs.

9 § Om ett djur är sjukt, skadat eller på annat sätt genom sitt beteende visar tecken på ohälsa, skall djuret snarast ges nödvändig vård, vid behov av veterinär, eller andra åtgärder vidtas, om inte sjukdomen eller skadan är så svår att djuret måste avlivas omedelbart. Lag (2003:1077).

Allmänt, synd för er alla som blir provocerade att ni blir det. Jag tippar på att alla gärna hade haft körkort och kunnat ta sin häst till veterinär när helst det behövs.

Och TS uppföljde utmärkt väl djurskyddskravet. Veterinär var ut och behandlade hästen. Och jag är övertygad om att ifall hästens tillstånd förvärrats eller inte förbättrats så hade de tagit det då korrekta beslutet att avliva hästen.

Jag har bil och jag har körkort och jag har transport, men det är inte självklart att jag hade kört in ändå i det läge TS var. En häst i så dåligt skick, med så dålig prognos, kan man tippa över gränsen genom att ställa den på en transport i 4 h. Även om den premedicineras och står på dropp osv.

*Delvis kl*

Dessutom finns det MASSOR av hästägare som inte har någon hästtransport utan är beroende av att låna.

Så att skälla på TS är bara onödigt, jag har 2 tjejer i mitt stall som inte har någon transport. Iofs, hade det hönt något akut så hade jag ställt upp, men i normala fall lånar jag inte ut min släp.

Jag har 3 hästar, körkort, ingen bil ej heller transport och bor 7 mil från närmaste vetrinär.... Händer något som en tillkallad vet på platsen in te kan avhjälpa och jag inte får tillgång till att låna bil eller transport tar jag mitt djurägaransvar och gör pinan kort....

Visserligen så är detta med billösheten temporär eftersom vår bil just blivit krockad och inlämnad för skrot, så vi kommer ju självfallet snart ha en ny ståendes på gården eftersom vi av naturliga skäl INTE klara oss utan bil, men transport har vi inte och ej heller planer på just i nuläget att införskaffa....

Så visst kan man ha djur ändå......

Och TS uppföljde utmärkt väl djurskyddskravet. Veterinär var ut och behandlade hästen. Och jag är övertygad om att ifall hästens tillstånd förvärrats eller inte förbättrats så hade de tagit det då korrekta beslutet att avliva hästen.

Jag har bil och jag har körkort och jag har transport, men det är inte självklart att jag hade kört in ändå i det läge TS var. En häst i så dåligt skick, med så dålig prognos, kan man tippa över gränsen genom att ställa den på en transport i 4 h. Även om den premedicineras och står på dropp osv.

Menade inte att ts gjorde något fel, alls, utan snöade in på det faktum att några tyckte det var ok att ha häst utan transportmöjligheter. Dessutom misstänker jag att jag blandade ihop tråden med den andra som startades strax efter, om körkort vs inte körkort och ändå häst.

Fö håller jag helt med dig om just ts häst, jag kanske inte heller hade riskerat en resa i det skicket, men svarade lite ot i tråden.

Mm, fast man kan klara det utmärkt väl utan transport med. Men då gäller det att man är beredd att ta konsekvensen. Dvs om man inte kan frakta hästen till djursjukhus om den behöver låta den somna.

JAG vill inte ha det så, jag har varit utan både körkort och släp, och sen med körkort men utan släp, och det var klart magsårsframkallande. Därför köpte jag ju släp, enkom för att ha för att kunna åka till klinik om/när det krävdes. (Sedemera har det ju blivit utnyttjat för roligare åkning med som träningar, kurser, tävlingar)

Jag håller fullständigt med om att djuren ska ges nödvändig vård. Men det inbegriper inte att djurägaren måste inneha körkort, bil och släp. Det är fullständigt absurt att klanka ner på TS och säga att hon är en ansvarlös djurägare bara därför att ingen i familjen hade körkort. Veterinär tillkallades, hästen blev bra. Det behövs inga mera spekulationer om vad som kunde ha hänt.

Fast här där jag bor skulle inte det hjälpa då jag troligtvis inte skulle få ut en taxi mitt i natten. Närmsta taxistation sisådär sex mil bort, är det helgnatt så kanske det finns ett par st i "centrum" för att köra kroggäster men en vardagnatt, nej knappast....

Nej det är ju alltid en grej. Dock, min erf är att kan du bara vänta kommer taxin. Det kan nämligen behövas akuta sjukhusbesök etc under natten. Men vänta kan man få, länge (bor ungefär lika, har iofs 3½ mil till taxistationen, men de täcker ett STORT område och kan befinna sig tio mil bort)

Jo, visst går det att ordna men är det akut så blir det värre.
Nu har ju jag både körkort, bil och trailer och dessutom slaktkunnigt folk på gården så jag har det ganska väl förspänt.
Men det ska erkännas att förra vecka när maken hade "min" bil och jag bara hade den lilla utan dragkrok så kände jag mig ganska låst. Löjligt egentligen då mina snälla grannar skulle kunna rada upp sisådär fem sex stor bilar att dra med om det krisade!

Har tillgång till bil och transport dag/kvällstid men tydligen inte nattetid. Jag ringde alla jag vet har transport men ingen svarade. Vet. sa att innan natten var slut skulle han somnat in men det gjorde han inte :D

Hade han fortfarande varit lika dålig på morgonen så hade han fått somnat in för att slippa lida mer. Jag vill alltid det bästa för mina hästar.
Och i hans tillstånd kanske de varit värre att köra iväg honom då man inte kan gå me hästen i transporten. Vet. sa att vi skulle hålla honom aktiv trots minimal chans att han skulle överleva. Han skulle iallafall somnat in med lite mindre smärtor om han var aktiv..

Är så glad att han klarade den natten. Sprider ut hans hö i boxen och i hagen för att han ska hålla sig sysselsatt så han inte vräker i sig maten. (Vet. sa att han ska hållas sysselsatt speciellt dom närmaste dagarna)

Fast där står det inte att hästen måste in på klinik, det beslutet tar jag som djurägare själv.

Jo, om man säger till när man bokar att man ska ha hund med sig omd et är en stor hund, små hundar har aldrig varit problem ens ta en taxi från gatan

Jag har försökt ta taxi med min cocker och fått nej av tre olika bolag... så det stämmer inte alltid.

Oj, knasigt. Nu har jag inte åkt taxi med hund i modern tid, men flera gånger tidigare. Hade jag lillhunden (5 kg, 30 cm i mkh) var det aldrig problem ens om man inte sagt till. Åkte jag med någon av greyisarna sa jag bara när jag ringde att 'jag har en stor, snäll hund också' och de tyckte 'javisst'. Beroende på bil fick hunden sitta på golvet, eller i 'bakluckan' (kombibil).

Och ledarhundar etc åker taxi, så de brukar ju alltid finnas någon kontaminerad bil, även om de inte kan skaka fram den direkt.

Men kan ju hända de blivit striktare, eller att vissa bolag valt att låta bli helt enkelt?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst hade en kraftigare släng av kolik i måndags, men läget verkar nu stabilt PEPPAR PEPPAR... Ska väll inte säga för mycket...
Svar
5
· Visningar
8 216
Hundhälsa Hela familjen har varit i chock den senaste veckan. Vår knappt två åriga Kooiker tik gick från fisk till död på bara några dagar...
2
Svar
35
· Visningar
7 214
Senast: Eohild
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 655
Senast: Fille
·
Gravid - 1år Nu sover Moa, kors i taket, så påbörjar iallafall berättelsen och ser hur långt jag hinner. Natten 13-14 oktober Vaknade med värkar...
2
Svar
24
· Visningar
3 042
Senast: Chlo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar