Nättäcke

Sv: Nättäcke

men hur mycket svett kan det absorbera? Och det ger ju inte så mycket värme efter arbetet heller. Hästen måste ju ånga igenom?

det är så det står på beskrivningen av dessa täcken. Det kan också användas som ett lätt transporttäcke.
Äger inget själv då det verkar helt värdelöst :p

Svettäcke. Det kan läggas mellan hästen och ett annat täcke för att "suga åt sig" svetten. Har dock aldrig ägt ett, nuförtiden finns det mycket bättre alternativ.

Nu är det nog inte så många som köper ett sådant, men på 80 talet, när jag hade min ponny, använde jag och många andra det som svettäcke, med halm under. Eller som någon nämnde, under ett annat täcke.

Och så hade jag jutetäcke som vintertäcke. Det hade nog inte funkat idag, med dessa regniga vintrar.

Enda vettiga användningsområdet är under ett annat täcke, inte för att suga åt sig svett utan för att luften ska kunna cirkulera och hästen torka fortare. Lägger man på enbart ett sånt torkar hästen saktare.

Ja tänk va tiden går fort när man har roligt... Så var det ju verkligen. Man köpte ett billgt med stora maskor på Börjes o tyckte det var superfint... haha
Industrin har verkligen gått framåt- tur är väl det, iaf på vettiga regntäcken...

Liknande trådar

Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
196
Senast: Shixle
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 847
Senast: Görel
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
764
Senast: fio
·
Utrustning Jag behöver ett par nya ridbyxor men har inte längre någon koll på vad som är bra märken eller vilken typ som är bäst. Jag provade ett... 2 3
Svar
42
· Visningar
1 853
Senast: Silje
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31