Natriumklorid

karamelldrottningen

Trådstartare
När man gör sin egen koksaltlösning (för rengöring av sår) vilken typ av salt är bäst att använda? Gissar på att havssalt inte är så bra då det ev kan innehålla föroreningar.

Kan man använda fint salt? Med eller utan jod?

Sv: Natriumklorid

Varför krångla till det med eget när det finns steril lösning på apoteket i både små och större förpackningar för inte många kronor alls?

Föratt det inte alltid finns sterilt hemma när man behöver det NU, o sitta då o åka 3 mil till närmsta apotek så blir det inte billigt i slutändan

Jag använder mig utav det saltet jag har hemma till matlagningen, oavsett det är med eller utan jod, 1krm salt till 1dl vatten

Oftast räcker det med vanligt kranvatten o mild tvål att göra rent sår med

Precis smidagast att göra själv än att åka in till stan. Nu var jag på apoteket ändå för att köpa andra grejer så tog en flaska ögonvatten, samma sak egentligen.

Men om jag nu vill göra själv så spelar det alltså ingen roll vilket salt det är (med eller utan jod) bara det inte är havssalt?

När man framställer natriumklorid, vilket salt används då? Alltså det man köper färdigt?

Det får bli fint salt med jod :idea:! Till nästa gång.

(OT: står och tittar på förpackningen med havssalt och undrar hur länge den stått i skåpet utan att användas :o)

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 458
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
756
Senast: tara
·
Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 954
Senast: Krålus
·
Mat Jag skulle gärna vilja göra en paj att ha på buffébordet i påsk, t.ex. med fyllning av spenat och kanske fetaost. "Problemet" är att de...
2
Svar
25
· Visningar
2 062
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka