Natriumbensoat och kaliumsorbat

Asko

Trådstartare
Jag har förstått att de kan användas och används som konserveringsmedel. Men är de lika frätande på tänderna som citronsyra? Bara för att det inte står syra i deras namn behöver ju inte betyda att de inte är syrliga tänker jag.
Jag försökte hitta information genom Google men tänkte att det kanske finns folk som vet här på buke.
 
Det viktigaste är ju inte hur sura/basiska enskilda ämnen är, utan hur sur/basisk produkten i sig är. Men både bensoesyra och sorbinsyra är svagare syror än citronsyra, om de hade varit i syraformen.
 
Om du ska använda det för att konservera så kan du i princip försumma effekten av konserveringsmedlet, det är så mycket mer andra syror i det man konserverar så det spelar ingen roll.

Citronsyra använder man ju oftast just för att göra produkten surare, då är det en helt annan sak. Men det är fortfarande rätt meningslöst att titta på en enskild ingrediens, frukt tex innehåller ju väldigt många olika syror i sig självt.
 
Det viktigaste är ju inte hur sura/basiska enskilda ämnen är, utan hur sur/basisk produkten i sig är. Men både bensoesyra och sorbinsyra är svagare syror än citronsyra, om de hade varit i syraformen.
Det handlar om drycker i bägge fallen, typ vanlig Cola med citronsyra eller annan dryck med de andra två ämnena. Får väl provsmaka och se hur de smakar, misstänker dock att ju mer syra desto godare - varför ska allt onyttigt vara så gott 😅
 
Om du ska använda det för att konservera så kan du i princip försumma effekten av konserveringsmedlet, det är så mycket mer andra syror i det man konserverar så det spelar ingen roll.

Citronsyra använder man ju oftast just för att göra produkten surare, då är det en helt annan sak. Men det är fortfarande rätt meningslöst att titta på en enskild ingrediens, frukt tex innehåller ju väldigt många olika syror i sig självt.
Det handlar om färdiga drycker, jag tänker inte ge mig på att konservera 😅

Men ja, du har nog rätt.. min faster fick förmaning från sin tandläkare att undvika äta äpplen så ofta som hon gjorde (hon brukade äta ett eller mer om dagen) pga sina tänder. Och äpplen "ska" ju vara nyttiga 😅

Bara jag som försöker se om jag kan hitta någon roligare dryck än vatten och mjölk... 😅
 
både kaliumsorbat och natriumbensoat är snarare basiska än sura. Det är de basiska salterna av syran, dvs det sura vätet i syrorna finns inte med utan har ersatts av metalljonen.
 
både kaliumsorbat och natriumbensoat är snarare basiska än sura. Det är de basiska salterna av syran, dvs det sura vätet i syrorna finns inte med utan har ersatts av metalljonen.
Åhå? Låter väldigt intressant, då borde de väl inte vara så frätande som citronsyra?
 
Åhå? Låter väldigt intressant, då borde de väl inte vara så frätande som citronsyra?
Det beror ju på, baser är ju också frätande och vi klarar egentligen syror bättre än baser. Dock används ju ämnena som konserveringsmedel i i sylt, saft och liknande dvs produkter som i sig själva är sura så pH på det vi äter lär fortfarande var under sju dvs surt, men bensoatet och även sorbatet höjer pH inte sänker, dvsresultatet blir en mer neutral produkt
 
Senast ändrad:
Det beror ju på, baser är ju också frätande och vi klarar egentligen syror bättre än baser. Dock används ju ämnena som konserveringsmedel i i sylt, saft och liknande dvs produkter som i sig själva är sura så pH på det vi äter lär fortfarande var under sju dvs surt, men bensoatet och även sorbatet höjer pH inte sänker, dvsresultatet blir en mer neutral produkt
Ingredienserna i dessa ska vara en med hjortron och den andra med blåbär (plus svarta vinbär och lime i den sista). Hjortron är ju inte så himla sura, men den andra är nog surare.
Neutralt låter ju bättre än både surt och basalt(om det är så det heter?), det verkar ju lovande. Jag får se vad dryckerna smakar!
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har googlat lite, men blir inte riktigt klok på vad man skall tänka på, så tänkte buke är ju experter på allt. ;) sambon och jag...
Svar
15
· Visningar
779
Fordon Hej Buke, jag vänder mig hit då det brukar finnas så mycket kunskap utöver hästeriet. Det har börjat lysa en röd varningslampa i min...
2
Svar
21
· Visningar
1 361
Senast: NilHe
·
Kultur Jag har blivit informerad om ett Mycket Viktigt evenemang, till vilket biljetterna släpps inom kort och ansvaret för att få tag på...
Svar
17
· Visningar
971
Senast: Kirre
·
Hemmet Jag har genom köp av fastighet "ärvt" en sommarstuga full med Rörstrands-porslin som jag nu till 90% tänker sälja. Många grejer har jag...
Svar
3
· Visningar
396

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp