Nåt sätt att tunna ut menen utan att rycka?

N

NinaochRambo

Min 11 årige valack är kallblodskorsning och har fått man därefter. Han har så det räcker åt typ 3 normala hästar och det är ju fint på sitt sätt, men nu tävlas han i dressyr och då vill man ju gärna göra knoppar. Och då vill man ju helst inte ha 3 dubbel man att jobba med :grin:

Men det stora problemet är att det inte går att rycka manen på honom, han blir precis vansinnig. Har vart sån sen han var föl; "gör vad ni vill med mej men rör inte min man!!!"

Har efter mycket om och men fått honom att acceptera att man kammar den, han gillar det inte, men det går åtminstone.

Har försökt att tunna ut med trimsax & mankniv, men jag tycker inte att det blir nå vidare... det blir ojämt och hackigt (kan bero på att jag inte vet va jag pysslar me) och dessutom ligger det ju nästan lika mycke man på båda sidorna, skulle vilja ha bort den helt från ena sidan.

Finns de nåt annat sätt att tunna ut manen??

(Ex på hur lite han gillar att bli ryckt, för några år sen va vi på klinik och röntgade honom och precis efterår va han ju helt väck av medlet han fick innan och då tänkte jag passa på att rycka innan han vakna till liv igen. Men nähä då, han vakna ur sitt rus och börja bråka som en tjurig fyllegubbe. typ. )

Sv: Nåt sätt att tunna ut menen utan att rycka?

Jag har också en Kallblodskorsning. Han tävlar Dressyr och Hoppning.
Hans långa, tjocka och vackra man vårdar jag ömt, och gör en snygg Ardennerfläta när han tävlar.
Skulle du inte kunna prova det.
Vet tyvärr inte hur en man tunnas ut eftersom alla mina hästar haft långa och välskötta manar.

Gör en ardennerfläta istället.
Nästan omöjligt att knoppa en sådan man snyggt

Hur gör du med trimsaxen då?

Det man kan göra är ju att
1. Klippa av längden i första hand, så den inte bli så lång.
2. Köra med trimsax - Obs på UNDERsidan, absolut inte så det syns!!!
3. "snitta" kanterna med sax lr kniv. Blir som att man rycker, fast utan obehaget för hästen.

Min häst tycker det är väldigt obehagligt om man tycker sista biten vid mankammen, så där har jag bara skärt av med saxen.
Det blir då ngt tjockare där, men det syns inte så överdrivet mkt att det inte är ryckt där.
Dock har hon ju ingen nordisman, så det är ju mkt lättare för mig :p

Men det var enl de tre punkterna jag har fixat manar på de hästar med mkt man. Har hästen lite tunnare man skippar man bara trimsaxen.

Det värsta är väl att när hästen har så mkt man, så är det ju ganska svårt att få den "perfekt" om man inte får rycka den. Så det absolut enklaste (förutom att låta den växa) är väl att lära sig knoppa stenhårda knoppar.. ;)

En snygg fläta på vardera sidan om halsen då?

Den fungerar superbra på den tjockaste manen kan jag lova!! ;)

TACK för alla tips!!

Ardennerflätan har jag provat, men jag antar att jag inte är tillräckligt bra på att fläta eller nåt för jag får den inte att hålla, den bara löser upp sej efter ett tag. Har dock inte provat att fläta på båda sidor, men jag tror att de skulle se lite flummigt ut för han har dubbelt så mycke man på höger sidan än på vänster...

Den där trimgrejen från h***s såg ju riktigt lovande ut, ska absolut skaffa mej en sån... Jag vet ju att det är jag som gör fel med trimkniven, Hästen vill ju helst inte att man rör manen alls & blir irritead på mej och jag blir irriterad på honom och så tar tålamoden slut & så skyndar jag mej istället & då blir de inte så snyggt. :o

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
8 156
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 363
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn Har haft svärföräldrarna + min mans syster boende här i några dagar (de bor 85 mil bort). Brukar bita ihop när de gör saker jag inte...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
7 643
Senast: boccia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar