Nästan ingen frammåtbjudning...

E

equus4immer

En av hästarna här hemma har ingen frammåtbjudning alls...
Hur kan man göra för att hon ska bli mer frammåt och vilja gå själv?

Vi rider 7 dagar i veckan utomhus och tar olika vägar och har olika tempon osv. Alltså lika mkt skritt, trav och galopp...

I vanliga fall så går hon på ridskola och går då rätt mkt på banan och hon klassas som ridskolans slöaste häst.

Men det är de att om jag ber henne att skritta frammåt så hon rör på hela kroppen osv så går hon bara så i 2-3 steg.
Sen om vi ska trava och börjar trava så travar hon bara ett litet tag sen så stannar hon av till saaaakta skritt...
och galopperar vi så måste man driva på annars så börjar hon skritta efter ett tag...
Detta trots att hästen framför fortsätter i galopp och hon blir kvar efter om hon nu saktar av - utan problem... hon lunkar bara vidare.

Jag försöker va så konsikvent som möjligt... Men det känns som om hon inte lyssnar på spö't heller...

Sv: Nästan ingen frammåtbjudning...

Kolla så hästen inte har ont och visar ovilja utav den anledningen, sedan kanske det inte suttit fel med lite vila för hästen gå varje dag i veckan och på ridskola i övrigt, vilket är ganska hårt, så kanske hästen behöver en liten paus. :)

Kolla så hästen inte har ont och visar ovilja utav den anledningen, sedan kanske det inte suttit fel med lite vila för hästen gå varje dag i veckan och på ridskola i övrigt, vilket är ganska hårt, så kanske hästen behöver en liten paus. :)

En häst massör kom ut för ett tag sedan och klämde igenom hela hästen och då hade hon lite ont i ländryggen osv, men det hjälper man till att få bort igenom att massera osv, så det skulle inte va något problem längre...

Sen så kläms det in vilodagar lite här och där när den tjejen som jag rider med inte kan komma och rida "sin" häst ... trots vila så blir hon inte piggare...
Förra veckan blev det 3 vilodagar i streck det ända som hände var att hon gick fortfarande lika segt, ända tills vi kom ut på en åker då blev det en lång bocknings serie och sen en liten bits frivillig galopp sen så började hon sakta av igen...

Kan för övrigt tillägga att hon är en nordis (bruks häst då) så själva rasen är ju inte en sån över pigg ras ;)

Men har funderat över om jag skulle försöka fixa några teräng hinder ute :)
Det brukar hon tycka är rättså kul, brukar bli så att efter hindret/skuttet så kommer det rätt snabb frivillig galopp och det kan även bli en del glädjespruttar med bakbenen ;)
Låter det som en bra idee? Man har ju bara hindren på 40 cm eller liknande så de är ju inte för ansträngning utan mer bara för omväxling :)

Nu under sommaren så går hon inte på ridskola, utan hon är här för att komma bort ifrån banan och för att ha sommarlov och få va ute mkt i skogen ;)

På dian beskrivningar så låter det som en häst som är i behov av en lång semester utan ridning, släpp den på bete. Ridskolans slöaste häst är oftast en häst som varit för länge på en ridskola...

Nu under sommaren så går hon inte på ridskola, utan hon är här för att komma bort ifrån banan och för att ha sommarlov och få va ute mkt i skogen ;)

Håller med Djurjouren, en lång vila utan ridning hade nog gjort susen för den hästen. :)

Okej :D

Helt på vila får jag inte sätta henne osv. (står i papperena som jag fick med)
Men jag ska försöka klämma in många fler vilodagar och rida väldigt lugnt när vi är ute... Sen massa massage, ryktning och liknande ;)
Kanske även lite klickerträning så hon ändå får tänka och få lite godsaker :)
Sen promenader i grimma och grimskaft ? :D

Klickerträning kan vara bra, och jag skulle dra ner ridningen till 4 dagar/vecka, inte bara "försöka klämma in vilodagar".
Det kommer nog göra susen, om du nu inte får ställa av henne helt.

Klickerträning kan vara bra, och jag skulle dra ner ridningen till 4 dagar/vecka, inte bara "försöka klämma in vilodagar".
Det kommer nog göra susen, om du nu inte får ställa av henne helt.

Det var ungefär så jag menade ;)

*kl* När du väl rider så ha gärna en annan häst framför som draghjälp. Sen skriver du att du driver henne fram och så går hon där 2-3 steg och sackar sen igen. Jag hade ridit en sån häst på följande sätt: Be henne med en lätt skänkelhjälp att öka på steget, händer det inget sparka till ordentligt (men överfall inte utan var bara bestämd) och får jag inget resultat sparkar jag till igen men med en klatsch med spöet samtidigt. Förhoppningsvis räcker det med att bara sparka till en gång för att få ett litet resultat, beröm då ordentligt så fort hon rör sig framåt. Upprepa detta konsekvent varje gång hon sackar. Är du inte konsekvent så finns det en risk att hon tror att hon kan komma undan ibland och kommer då att ifrågasätta mer. Rid sen gärna ut som du gör nu och har du möjlighet så rid på öppna fält och "fläng rid" lite och beröm varke steg hon tänker framåt! Hoppas du får lite fart och livsglädje i henne under sommaren. Tror däremot inte så mkt på att vila för mkt, risken finns att hästen bara tappar kondis, blir fet och ännu trögare. Nä rid och försök att busa till det ibland samt var konsekvent i din hjälpgivning så att hon lär sig att det inte går att slippa vissa dagar. Lycka till!

Kan för övrigt tillägga att hon är en nordis (bruks häst då) så själva rasen är ju inte en sån över pigg ras ;)

:mad::mad::mad:
den absolut piggaste hästen jag känner till är just en Bruksnordis, så lägg ner alla dom tankarna.

låt hästen få nån månads vila, hon har väl tröttnat på livet helt enkelt...

Hej!

Jag inser att det inte är din häst och att du nog inte vill lägga pengar på att kolla upp den, men det hade jag gjort. Med kolla upp menar jag veterinär, inte massör, massören kan inte göra något om det sitter i lederna och det gördet ofta på lektionshästar (iaf dom jag träffat).

Jag tror "din" häst har ont och dessutom är ordentligt trött på livet som ridhäst. Låt henne slippa ridningen helt, gör andra saker, kanske longera, tömkör i skogen (sicksack runt träd tex), löshoppa, promenader i skogen etc. Mycket av det man gör till häst kan göras från marken- kanske gillar hästen joggingturer med dej brevid, eller fotboll? Gör nya saker, testa alternativa motionssätt, det finns massor att göra än att bara rida..

Passar sadel och träns, är det rätt storlek på bettet? Har du provat att rida barbacka?

Som sagt, försök hitta tillbaka till hästens livsgnista och arbetsglädje och ta det lite lugnare..

/ Lavinia

Hej!

Jag inser att det inte är din häst och att du nog inte vill lägga pengar på att kolla upp den, men det hade jag gjort. Med kolla upp menar jag veterinär, inte massör, massören kan inte göra något om det sitter i lederna och det gördet ofta på lektionshästar (iaf dom jag träffat).

Jag tror "din" häst har ont och dessutom är ordentligt trött på livet som ridhäst. Låt henne slippa ridningen helt, gör andra saker, kanske longera, tömkör i skogen (sicksack runt träd tex), löshoppa, promenader i skogen etc. Mycket av det man gör till häst kan göras från marken- kanske gillar hästen joggingturer med dej brevid, eller fotboll? Gör nya saker, testa alternativa motionssätt, det finns massor att göra än att bara rida..

Passar sadel och träns, är det rätt storlek på bettet? Har du provat att rida barbacka?

Som sagt, försök hitta tillbaka till hästens livsgnista och arbetsglädje och ta det lite lugnare..

/ Lavinia

Hon ska ju bara va kvar här nu i ca. 4 veckor till så veterinär koll tror jag inte mamma och pappa är så villiga att betala... Jag skulle gärna göra det om jag skulle haft pengar men med tanke på att det är sommarlov nu och att jag inte får barnbidrag eller något så fungerar det inte...

Sen så ska jag försöka göra så mkt variation som möjligt. :) Hon är lite klickertränad sen tidigare och hon älskar det, det hon kan är sparka fotboll med en joga boll och lite sådant :)
Sen tömkörning är inte min starka sida så om jag ska göra det så ska jag nog ta med mej någon mer erfaren så att det inte blir en massa fel ,
Hästen i fråga är även inkörd så köra skulle man ju kunna göra :)
Sen ut på promenader i grimma+ grimskaft osv gör jag gärna då jag får en chans att förbättra min kondition osv på samma gång och för att hästen ska få lite omväxling :)

Hennes utrustning är den som hon fick med ifrån dom vi lånade henne av...
Så jag hoppas att den sitter bra, sadeln är gjord av en sadelmakare osv.
De ända som jag skulle kunna tänka mej som inte passar är hennes bett, men enligt dom jag har frågat så tycker dom att det sitter perfekt...

Det är rättså synd att vi inte har någon paddock för annars skulle löshoppning va superkul :)
De är ju bra för hennes ballans osv, sen så är det skönt för henne att inte ha nå "skit på ryggen;)"

u kan allt löshoppa henne i hagen ,bara det är jämt underlag och inga stenar eller gropar:) och kort gräs då,gräspaddock;)

u kan allt löshoppa henne i hagen ,bara det är jämt underlag och inga stenar eller gropar:) och kort gräs då,gräspaddock;)

Deras hage är rättså ojämn och det finns rätt mkt gropar :/

Variera med ridningen, den kanske ridit så himla mycket samma saker så att den tycker det är tråkigt, lek med din häst från marken o från ryggen!
Lär den tricks, låt den vara häst!
Ta en galopp över en äng med bara grimma? :D
( Om det går för hästen )
Gör så att den har roligt när den rids och inte samma gamla visa! :d

Lycks till! :bow:

Hej!

Har haft samma problem med en tidigare häst jag red. Fick tipset att rida med ganska korta stigbyglar (vet inte varför), men det funkade jättebra! Slapp sitta och trötta ut mig på att driva henne framåt.

Vet inte om det hjälper i ditt fall men värt att testa kanske. :)

vi hade/har samma problem med några shettisar på ridskolan, de vilar ändå 5-2 dagar i veckan beroende på årstid (sommar 3, vår/höst när lektionerna är igång 2, vinter 5) och går "turridning" för småbarn annars (föräldrar som leder dem)
problemet var mestadels att de var uttråkade, vilket också är begripligt för en ridskolehäst.
så mitt tips är att inte jaga på hela tiden, utan kanske "rida" i perioder, 15 minuter ska hon gå på, sen får hon lulla en stund (efter att du sagt till såklart). mycket beröm (det funkar faktiskt på shettisarna), och göt kul grejor. bygg upp en hinderbana men nåt lågt hinder, slalom, balansgång där du hoppar av osv, och tävla med din kompis. det får dem att piggna till, och det är kul!
kom på nya grejer hela tiden, och köra gillar många hästar som omväxling. nya miljöer om det går, nya turer. använd fantasi. och se till att hon får mycket tid till att vara häst, dvs vara i en rätt stor hage med kompisar i så stor utsträckning om möjligt.

Hej!
Har haft exakt samma problem med min häst. Kan tipsa om filmen "My Horse Won't Go" av Pat Parelli.
Den handlar om 4steg: (ja jobbar alltid med långa tyglar, speciellt när hon inte va pigg på framåtbjudningen...)

Steg ett: Sträck upp dig & lyft upp händerna lite (inte bakåt då man stör hästens balans..) Le (då man ler så spänns musklerna i rumpan också o det känner ju hästen tydligt, låter konstigt men prova :) ) & sträck fram armarna lite för att visa hästen vart du vill att den ska gå.

Steg två: håll kvar steg ett men lägg på ett litet tryck med vaderna, om hästen tänker på att gå framåt så släpp genast alla steg. Om du inte får nån reaktion så lägg även till skänklarna.

Steg tre: Håll kvar steg ett & två men använd en repände o slå rytmiskt på dina axlar, från sida till sida. Om hästen tar ett steg eller tänker framåt i början så är det bra nog. Eftergift.

Steg fyra: håll kvar tidigare steg men flytta repet från dina axlar till hästens bakdel, slå absolut inte hårdare eller snabbare än vad du gjorde på dina egna axlar. Släpp genast om hästen går.

Någon gång kan man gå ex direkt från steg 2 till steg 4 så att hästen inte vänjer sig vid stegen...

Jag märker enorm skillnad på min häst efter att jag började med dom stegen. Nu känns hon mycket mer positiv, jag är konsekvent eftersom jag har stegen att följa o gör samma sak varje gång & om vi gjort halt & ska börja gå eller öka tempo så räcker det att jag flyttar fram händerna pyttelite o ler så flyttar hon sig genast & lätt! :)

Hoppas att detta kan va till någon hjälp!

Mvh Alexandra :bump:

Hej!
Har haft exakt samma problem med min häst. Kan tipsa om filmen "My Horse Won't Go" av Pat Parelli.
Den handlar om 4steg: (ja jobbar alltid med långa tyglar, speciellt när hon inte va pigg på framåtbjudningen...)

Steg ett: Sträck upp dig & lyft upp händerna lite (inte bakåt då man stör hästens balans..) Le (då man ler så spänns musklerna i rumpan också o det känner ju hästen tydligt, låter konstigt men prova :) ) & sträck fram armarna lite för att visa hästen vart du vill att den ska gå.

Steg två: håll kvar steg ett men lägg på ett litet tryck med vaderna, om hästen tänker på att gå framåt så släpp genast alla steg. Om du inte får nån reaktion så lägg även till skänklarna.

Steg tre: Håll kvar steg ett & två men använd en repände o slå rytmiskt på dina axlar, från sida till sida. Om hästen tar ett steg eller tänker framåt i början så är det bra nog. Eftergift.

Steg fyra: håll kvar tidigare steg men flytta repet från dina axlar till hästens bakdel, slå absolut inte hårdare eller snabbare än vad du gjorde på dina egna axlar. Släpp genast om hästen går.

Någon gång kan man gå ex direkt från steg 2 till steg 4 så att hästen inte vänjer sig vid stegen...

Jag märker enorm skillnad på min häst efter att jag började med dom stegen. Nu känns hon mycket mer positiv, jag är konsekvent eftersom jag har stegen att följa o gör samma sak varje gång & om vi gjort halt & ska börja gå eller öka tempo så räcker det att jag flyttar fram händerna pyttelite o ler så flyttar hon sig genast & lätt! :)

Hoppas att detta kan va till någon hjälp!

Mvh Alexandra :bump:

Åhh :D De här kan va nånting att testa, för nu har jag kollat upp lite om hästen som jag rider och hon har alltid varit seg och inte så mkt frammåt ända sen hon var liten. Så hennes temperament/personlighet är att hon är lite seg osv.
Men det kan ju alltid gå och förbättra :D

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 459
Senast: Roxy
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 478
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
469
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 315
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25