Nästa vecka är det dags...

Zody

Trådstartare
...för vårt lilla tillskott Svea att sätta tassarna i vårt hem. :love:
Har funderat lite på det här med att presentera henne och Xindra för varandra. Hur gör man det egentligen så smidigt som möjligt?
Stänga in Xindra i sovrummet och låta Svea bekanta sig med resten av lägenheten först, visa henne toaletten och maten?
Låta dem kika på varandra medans Svea fortfarande sitter i transportburen? (lite rädd för att hon kan känna sig trängd då hon inte kan springa undan) eller helt enkelt bara släppa ut henne och låta dem klara av det hela själva? (självklart under vår uppsikt)
Har ingen erfarenhet alls av det då mina tidigare katter var bröder ur samma kull.

Jag är väl medveten om att det kan bli en del spott och fräs under de närmsta dagarna, hur mycket ska man egentligen tåla innan man går emellan?
De kommer inte lämnas ensamma alls under de första 3,5 dagarna och därefter bara vara ensamma 1-2 timmar de följande 3 dagarna. Med andra ord - det kommer i stort sätt alltid finnas någon hemma som kan sära på dem om det skulle behövas.

Vad är det man egentligen behöver tänka på och hålla koll på under den första tiden?

Sv: Nästa vecka är det dags...

helt enkelt bara släppa ut henne och låta dem klara av det hela själva? (självklart under vår uppsikt)
Varför krångla till det lixom:D Funkar inte detta så kan man börja fundera på andra varianter men såhär har jag gjort med alla kissar..
Jag är väl medveten om att det kan bli en del spott och fräs under de närmsta dagarna, hur mycket ska man egentligen tåla innan man går emellan?
Så länge ingen skadas så låter man dom vara, blir det slagsmål bör ni väl bryta med tanke på att den lille är kattunge(?).
De kommer inte lämnas ensamma alls under de första 3,5 dagarna och därefter bara vara ensamma 1-2 timmar de följande 3 dagarna. Med andra ord - det kommer i stort sätt alltid finnas någon hemma som kan sära på dem om det skulle behövas.
Sätt dom i olika rum om ni måste lämna dom ensamma tills det gått minst en vecka helt utan strul.

*KL*
men vad gör man om det blir strul då? Jag har precis fått hem en kattunge och har sedan tidigare en 5 månaders katt som tror att allt är attack och gärna hoppar på mina stora och små hundar. Har haft kattungen i tre dagar nu och den store attackerar och släpper inte fast den lilla väser och spottar. Hålla dem separerade tills hon blir större?

Åh jag blir också med smått nästa vecka! :love: Eller ja, nu på lördag ^^

Precis så jag tänkte, varför krångla till det liksom? ;) De borde ju kunna sköta det där själva, och kan de inte det - ja då får man väl hitta på någon annan lösning.
Den lilla är en kattunge ja :love: Hoppas på att storkisse ska acceptera henne fort, men det vet man ju aldrig.

Var ska man dra gränsen då för slagsmål? Jag är ju så jäkla blödig så jag skulle förmodligen bryta bara de tar till lite tuffare tag, kanske helt enkelt måste lära mig att de är djur och att de i vissa fall är småelaka mot varandra?

Blir till att hämta ner köksdörren då så får lillkisse bo i köket de stunder vi är borta - det borde väl funka? :)

Reykur: Vad är det för litet liv du får hem? Har för mig att det var en rex va? :)

*KL*
men vad gör man om det blir strul då? Jag har precis fått hem en kattunge och har sedan tidigare en 5 månaders katt som tror att allt är attack och gärna hoppar på mina stora och små hundar. Har haft kattungen i tre dagar nu och den store attackerar och släpper inte fast den lilla väser och spottar. Hålla dem separerade tills hon blir större?

Gör hon illa den eller bara skrämmer den? Lyssnar den äldre katten på NEJ? Säg åt den äldre att hon gör fel men så länge den yngre inte kommer till skada skulle jag inte sära på dom helt, möjligtvis på nätterna eller dyl så den lilla kan få känna sig trygg nån gång.

Senast ändrad:

Var ska man dra gränsen då för slagsmål? Jag är ju så jäkla blödig så jag skulle förmodligen bryta bara de tar till lite tuffare tag, kanske helt enkelt måste lära mig att de är djur och att de i vissa fall är småelaka mot varandra?
Jag skulle dra gränsen om den äldre katten är på ungen fastän den visar sig underlägsen eller om du tror att dom skadar varandra. Men var noga med att inte bestraffa den äldre katten, då kan hon bli ännu mer svartsjuk, ta bara isär dom och var likgiltig.
En bra idé kan vara att klippa klorna på bägge två så skadar dom inte varandra av misstag.

Blir till att hämta ner köksdörren då så får lillkisse bo i köket de stunder vi är borta - det borde väl funka? :)

Blir nog jättebra:D Lycka till!

Hej

En viktig sak är faktiskt att inte skälla på den äldre katten och ge den mycket uppmärksamhet annars kan den känna sig mer hotad. Att den äldre katten fräser och ev attackerar är ju för att hennes ställning i hemmet är hotad. Katter har en stark herarki och försök att låta dem lösa det själva. Många fokuserar på den nya katten för att få den att känna sig hemma men det brukar gå smidigare om du fokuserar på den äldre istället för då känner hon sig tryggare i sin ställning och behöver inte markera det lika starkt för den nya.
Annars kan du göar som jag gjort, ta torr kattmynta och gnid ungen med så luktar den inte så hotfullt, det har funkat jättebra hos mig. Lycka till med den nya pissen.

Klippa klorna kommer jag självklart att göra, Xindras tar jag innan vi åker och lilla Sveas så fort vi kommer hem, om inte uppfödaren redan gjort det. :)

Simpe: Tack för tipsen!

Nu efter fem dagar går det jättebra. En vattenspruta när han var dum och massa gos när han var duktig funkade bra, nu lyssnar han på när den lilla säger nej. Och tycker nog det är ganska kul å ha en lillsyrra. Tack för tipsen.

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 562
Senast: AlmostEasy
·
Katthälsa Hej! Jag har ett problem som jag känner är en stor börda för både mig och katterna just nu. Risk finns för att detta inlägg blir...
2
Svar
25
· Visningar
4 436
Senast: Mahonia
·
Övr. Katt Sambon och jag har börjat titta lite på att skaffa en sibirisk katt, då vi båda är allergiska och då jag egentligen inte är någon stor...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
16 870
Senast: Mabuse
·
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 518
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama