Nästa Feliciano eller Briar kanske står hemma i din hage...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare swe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 343

swe

Trådstartare
Det verkar ha blivit en trend bland svenska hingstägare att åka utomlands och köpa unghingstar med flashig härstammning och ta hem till det svenska bruksprovet. Man handlar efter förutsatsen att allt utländskt är bättre. Jag går absolut med på att det är importen av hingstar som hjälpt upp vår avel till den senaste tidens framgångar, men man kan ju fundera på om det verkligen bara är det "göttaste" som köps in alltid. Det går ju att tro att det till viss del är det som tyskarna inte hade plats för själv som kommer ibland.

Så till min egentliga fundering, är det någon som bryr sig om att ta reda på vad svenska uppfödare har hemma i hagen? Eller kastrerar man bara alla unghästar automatiskt vid två års ålder? Eftersom vi nu har haft tillgång till väldigt fina utländska hingstar i rätt många år så borde det väl finnas en chans att lika välstammade och fina unghästar föds i Sverige? Flyinge kanske skulle kunna hitta svenskfödda hästar som faktiskt gick igenom bruksprovet till nästa år...

Eller så kanske jag har helt fel...

Sv: Nästa Feliciano eller Briar kanske står hemma i din hage...

Ska jag vara helt ärlig så tror jag att importerna vi får hit till sverige inte är de bästa.... för vem vill sälja sin bäst och finaste hingst till ett land som inte är ledande i aveln? (menar nu främst tyska, holländska importer + andra framstående länder innom aveln) Jag skulle ju inte vilja göra detta..... fast betalar man så får man förmodligen det man vill ha.... hmm känner att jag snärjer in mig själv i denna komentar:crazy: :rofl:

Men som du säger så tror jag att det finns några väldigt fina unghingstar som står i hagen hemma hos någon och som aldrig får"chansen".
Har själv sett två fall där ägaren inte var intresserad av att ha en hingst utan bara ville ha en tävlingshäst ,undan sitt snälla gamla sto som aldrig direkt presterat ,för reg nivå och skar den för att det var för krångligt med en hingst...
Ägaren har sedan när valackerna varit äldre fått frågan varför de aldrig visats och varför h*n inte behöll dem som hingstar och sedan sålt dem till någon som varit intresserad....

men sen tror jag samtidigt att det finns massor av folk som har lite för höga tanska om sina älsklingar......

Senast ändrad:

Du har så rätt...
Jag hoppas trenden vänder och att fler faktist behåller sitt hingstföl till det är visat och bedömt. men sen är det en kostnadsfråga att ta fram dem som hingstar.Och där faller iallafall Jag!

Jag förstår precis att alla inte har råd, men de som köper utländska unghingstar och lägger pengar på att ta fram dem skulle ju kunna ta sig en titt på den inhemska marknaden också, det skulle ju kunna hända att de hittade samma stam här hemma.

Visst, svensk avel i all ära, men får inte glömma att vi registrerar ungefär 4-5 tusen föl i asvh varje år, medan bara Hannoveranerförbunder reggar 40 tusen, alltså det tiodubbla.

Så jag tror helt enkelt att vi har för liten avelsbas för att kunna täcka våra egna behov.

Dessutom kan man väl titta på betäckningssiffrorna, vilka har högst, de svenskavlade eller de utländska ? Tilll syvende och sist är det ju stoägarna som bestämmer vilka hingstar som skall användas.

Jag tror kanske att FEL uppfödare sparar sina hingstar. De som har de bästa stostammarna kanske inte orkar greja med att ha unghingstar i hagarna och väljer hellre att kastrera. Det är ju faktiskt större chans att det blir en bra tävlingshäst än att det blir en godkänd hingst... Medan många som behåller kulorna kvar på unghingstarna är de obotliga romantikerna som inte ser sina unghingstars brister eller inser att stammen inte är attraktiv nog för att vara intressant även om hästen själv är en ganska bra individ.

Jag själv finns kanske någonstans mitt emellan... :p

Mina unghingstar får ha kvar kulorna tills jag själv anser att de inte är några hingstämnen. Jag har hingstanpassade hagar redan, så det blir liksom inget extra bekymmer. Men jag har inte fått så många hingstar än, 3 varav en fick avlivas före ett års ålder... Men å andra sidan så har den ena av de kvarvarande fått hoppdiplom med 53 p och den andra rekommenderades att sparas på rådgivande i våras. Så jag får väl fortsätta behålla kulorna på honom då, antar jag :smirk:.

Det är ju tyvärr så att det oftast är de utländska hingstarna som får flest ston, men därmed inte sagt att det inte finns plats för de svenska på marknaden. Fast en svenskfödd/svenskstammad måste förmodligen vara betydligt bättre än sin utländska konkurrent för att stoägarna ska lägga märke till den.

med tanke på hur många extremt dåliga hingstföl det föds i jänmförelse med de bra så väljer folk kanske att kastrera istället och få en bra tävlingshäst istället för att bli hemmablind och hoppas förgäves att deras älgkalv ska bli en ståtlig hingst som drar in pengar...

det finns ju fölvisningar, har man ett föl så tycker jag att man bör visa upp fölet om man har bra stam på föräldrarna. på så sätt kanske vi inte går miste om alla bra hästar. för något år sedan var det väl nån som fick dubbeldiplom och var kastrerad?? får fölet bra poäng som föl och fortsätter utvecklas bra så kanske det är värt att vänta tills treårstestet eller åtminstånde visa för rådgivning innan man tar beslutet att kastrera.

å andra sidan så tycker jag att det behövs lite nytt blod i aveln också för att inte stå och stampa på begränsat antal hingstar. alla svenska hingstar håller inte måttet tycker jag fast de är godkända!

Fast att bara lita på fölvisningar för att få en fingervisning, då är man nog ute och cyklar... Är visningen då fölet är i "fel" utvecklingsfas så kan man få totalt fel indikationer då.
Tror man att man har en bra hingstunge, så kanske man kan kontakta en mer erfaren uppfödare som kan hjälpa till med en opartisk bedömning, vid ett tillfälle när fölet är i en bättre utvecklingsfas.

ja absolut. man bör ju inte förlita sig enbart på dåliga poäng om fölet växer och inte kommer till sin rätt. men ex inom shetland kan det ju vara hiskeligt dåliga hingstar som visas fram på avelsvärdering och som inte ens har några meriter från utställning innan det.

men har man fått dåliga poäng flertalet gånger som ung och sett hemsk ut så kanske man bör tänka om en extra gång ändå att visa fram den hingsten...

Nu tror jag ju iofs att det var halvblodshingstar som avsågs i tråden från början och där är ju exteriören inte riktigt lika viktig. JO, den är viktig, men den är bara en av delarna, deras bruksegenskaper väger betydligt tyngre i sammanhanget.

OM vi ska prata shetland så håller jag med om att det även där finns en brist på självkritik bland uppfödarna. När det visas fram hingstar som får LÄGRE än 30 poäng, då undrar man ju liksom vilken buske de har levt i... Men å andra sidan kan man vara medveten om att en av landets allra högst bedömda shetlandshingstar, nu elitpremierad, faktiskt fick 32 poäng (tror jag det var) på en utställning när han var föl... Och detta vet jag har hänt flera hingstföl, drä de sen blivit godkända hingstar... Så att fästa vikt vid fölvisningsresultat, det tror jag inte så mkt på.
(kan ju i sammanhanget nämna att mitt lägst bedömda shettisföl fick 35 p, hon är guldbelönad med 40 p i vuxen ålder, helt rättvist!)

Hur kan Hannoveranerförbundet regga 40 000 hästar varje år om de 2006 hade färre än 15 000 betäckta ston?

Men även om man skulle ha en fin hingstunge så är det ju inte säkert att alla har möjligheterna att behålla den som hingst eller att man får den såld, så då finns det ju inga andra alternativ än att kastrera?

Fel av mig. Det var ett mellan tummen och pekfingret på flera förbund.

Men även om man skulle ha en fin hingstunge så är det ju inte säkert att alla har möjligheterna att behålla den som hingst eller att man får den såld, så då finns det ju inga andra alternativ än att kastrera?

Helt rätt. Så mycket enklare att ha en snygg valack i hagen än en snygg hingst...

Jag tror att det ligger mycket i det du skriver. Många vill inte ha en hingst hemma och kastrerar slentrianmässigt unghingstar. Andra har inte möjlighet att ha en hingst uppstallad och kastrerar av den anledningen. Ytterligare en aspekt är att det är så dyrt att delta i bruksprovet att man får avstå att visa sin hingst av den anledningen. En del hoppas kanske på att få in hingsten i avel på prestation men då krävs det att han presterar något också, och de har kanske problem med att hitta någon som vill tävla en hingst.

Själv avlar jag på ett sto med vita papper som lämnar avkommor med gröna, men eftersom stoet inte är stamboksberättigat kan en hingstavkomma till henne aldrig bli godkänd hingst oavsett hur bra han är.

Jag håller bitvis med dig. En utländsk hingst drar till sig många sto ägare och därmed mer pengar i fickan, än en svensk uppfödd hingst, tyvärr.
Och många av de kunderna tittar inte längre än till tredje generationen på hingsten om ens det. Alltså för hingstägaren lätt förtjänta pengar.

Man skulle kunna säga att ...för att få sto ägare till sin hingst med bra stam vill det nog till att man ändrar sig som hingstägare.
Mer fantasi när det gäller betalningen, kanske.............
Bättre service, osv osv.

Jag förstår absolut uppfödare som inte orkar ha hingst, det jag inte förstår är hingstägare som åker utomlands innan de ens sett vad som finns hemma. Många svenskuppfödda hästar kan ha liknande härstammning som importhingstarna, ofta är ju deras fäder, morfäder osv. importerade, skillnaden är ju att de är födda i sverige och då verkar de vara automatiskt diskvalificerade, vilket är märkligt då uppfödningsförhållandena här inte borde väga till nackdel...

Jag förstår absolut uppfödare som inte orkar ha hingst, det jag inte förstår är hingstägare som åker utomlands innan de ens sett vad som finns hemma. Många svenskuppfödda hästar kan ha liknande härstammning som importhingstarna, ofta är ju deras fäder, morfäder osv. importerade, skillnaden är ju att de är födda i sverige och då verkar de vara automatiskt diskvalificerade, vilket är märkligt då uppfödningsförhållandena här inte borde väga till nackdel...

Ja...Vi måste nog bli bättre på att marknadsföra våran avel.
Ex. Jönköping en samlingspunkt man tar alla föl som är tillsalu och har en visning lika för 3åringar 4 osv....ska vara en gång om året och köparna kan titta och slippa kuska runt hela sverige för att se en häst i Ystad en i Happaranda. Samligspunkt och saluvisningar Tack......på förhand ASVH.
:bow:

Jag är också för nån slags gemensam till saluvisning, men jag tror att det blir svårt att ha det på ett ställe för hela Sverige. Vem kör en fölunge på vinst och förlust i 50 mil tex? Om man inte får fölet sålt måste det ju åka lika långt tillbaka igen. Inte så bra ur fölets synvinkel direkt.
Däremot kanske internetbaserade saluvisningar skulle kunna vara nåt. Med video och sånt. Och kanske eventuellt nån form av visning IRL men på fler platser i landet.

Ja...Vi måste nog bli bättre på att marknadsföra våran avel.
Ex. Jönköping en samlingspunkt man tar alla föl som är tillsalu och har en visning lika för 3åringar 4 osv....ska vara en gång om året och köparna kan titta och slippa kuska runt hela sverige för att se en häst i Ystad en i Happaranda. Samligspunkt och saluvisningar Tack......på förhand ASVH.
:bow:

Kanske bättre att ha ett antal visningar på olika ställen i landet med några veckors mellanrum så kan köparna åka mellan ställena istället för att man ska behöva köra från Happaranda till Jönköping tur och retur. :)

Liknande trådar

R
Avel Med tanke på alla hätska diskussioner om fullblod och vad man vill ha (och tydligen framförallt vad jag inte vill ha:crazy: ) så vill...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
41 204
Senast: Mayaanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka