Det verkar ha blivit en trend bland svenska hingstägare att åka utomlands och köpa unghingstar med flashig härstammning och ta hem till det svenska bruksprovet. Man handlar efter förutsatsen att allt utländskt är bättre. Jag går absolut med på att det är importen av hingstar som hjälpt upp vår avel till den senaste tidens framgångar, men man kan ju fundera på om det verkligen bara är det "göttaste" som köps in alltid. Det går ju att tro att det till viss del är det som tyskarna inte hade plats för själv som kommer ibland.
Så till min egentliga fundering, är det någon som bryr sig om att ta reda på vad svenska uppfödare har hemma i hagen? Eller kastrerar man bara alla unghästar automatiskt vid två års ålder? Eftersom vi nu har haft tillgång till väldigt fina utländska hingstar i rätt många år så borde det väl finnas en chans att lika välstammade och fina unghästar föds i Sverige? Flyinge kanske skulle kunna hitta svenskfödda hästar som faktiskt gick igenom bruksprovet till nästa år...
Eller så kanske jag har helt fel...
Så till min egentliga fundering, är det någon som bryr sig om att ta reda på vad svenska uppfödare har hemma i hagen? Eller kastrerar man bara alla unghästar automatiskt vid två års ålder? Eftersom vi nu har haft tillgång till väldigt fina utländska hingstar i rätt många år så borde det väl finnas en chans att lika välstammade och fina unghästar föds i Sverige? Flyinge kanske skulle kunna hitta svenskfödda hästar som faktiskt gick igenom bruksprovet till nästa år...
Eller så kanske jag har helt fel...