Sv: Nasrullah

Visst måste väl filmen ha blivit uppfräschad? Tvivlar på att det var färgfilm i den kvalite'n på 1950talet.
Intressant i alla fall att se hästen. Kan ingenting om fullblod med det verkar som om han kunde ha varit aktuell även idag modellmäsigt.

Skrev det även på galopp, men det är min typ av fullblod egentligen:love:

Vad roligt att få se!

Han finns inte i min häst men hans far Nearco gör det. Kan också nämna för den som inte vet att Nasrullah hade samma mamma som Darbhanga som finns i många svenska hästars stam.

Vilken härlig filmsnutt:love:
Nasrullah (och även Nearco) finns representerad bland härstamningarna på mina hästar också.

Och japp.....vissa likheter kan spåras :angel:

Vad roligt att få se!

Han finns inte i min häst men hans far Nearco gör det. Kan också nämna för den som inte vet att Nasrullah hade samma mamma som Darbhanga som finns i många svenska hästars stam.

Ja Darbhanga har ju betytt mycket i svensk halvblodsavel.

Kanske kom ridhästegenskaperna hos Nasrullahs avkommor från mamman m a o om man ska spekulera, Nearco finns ju så ofta så där är det svårt att säga något alls, numera. Bara spekulerar som sagt. Hon var ju också mamma till tex Sun Princess som var mamma till Nasrullahs bror Royal Charger, som jag i alla fall tror också finns i en del bra ridhästfullblod (i alla fall min förra som även hade Nasrullah rätt nära:laugh:)

Senast ändrad av en moderator:

Jag skulle inte vilja säga att Darbhanga själv betydde så mycket för halvblodsaveln men han son Cosmos gjorde det.

Så....vad är egentligen skillnaden?

Darbhanga fanns förr i var och varannat halvblod tycker jag, liksom några andra fullblod som kom att betyda en hel del-

Att Darbhanga knappt användes i halvblodsaveln medan Cosmos knappt användes i fullblodsaveln.

Att Darbhanga knappt användes i halvblodsaveln medan Cosmos knappt användes i fullblodsaveln.

Nej, men om en son användes mycket i halvblodsaveln så har han ju ändå funnits med i många halvblods stamtavlor, sen om det är genom en hingst eller flera, så förekommer han ändå ofta och hans inflytande är därmed stort, eller hur?

Precis som Furioso xx som genom Furioso II betytt enormt mycket.

Fast det är skillnad på om en son nedärver sig väl än om man använder just morfar.

Morfar behöver inte satt så mkt spår i aveln utan just sin son och då har han ju eg inte betytt något för aveln. Cosmos var en alldeles fantastisk hingst som är i väldigt många framstående tävlingshästars stamtavlor. Rent konkret så är ju Darbhanga med i många men utan just Cosmos kanske han inte varit det.

Härlig gammal xx-hingst, kan inte tänka att det skulle vara så länge sen - 60 år sedan !! Hade ju relativt stort inflytande !! Han ligger bakom mitt ELIT-premierade (hbl.avel) sto Sunlight Mint xx e Deadly Nightshade.

Liknande trådar

Kultur Med tanke på de andra trådarna. Vilken är den sämsta filmen ni sett? Det finns ju många, men om ni måste välja ut just en och peka på...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 668
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag är och har nästan alltid varit singel. Kanske inte helt frivilligt men ändå självvalt kan man säga. Problemet är att jag sen typ...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
14 371
Senast: Svartkatt
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 819
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 714
Senast: YlvaG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar