näsblod..

LadySara

Trådstartare
kom till stallet idag vid halv7 å tänkte rida för de va juh så satans varmt ute tidigare på dagen... tar ut damen på gången å ser att hela mulen är full av blod.. får lite panik å hämtar bomull å torkar bort.. hu pass allvarligt är näsblod?

ett av mina ston blöder ofta under sommaren. Har kontaktat veterinär som säger att det är ofarligt.

Nej, näsblod är inte faligt. Hästar har liksom människor tunna blodådror i näshålan som lätt går sönder.

Hade hon något på nosryggen skrapmärken eller annat?

Mitt sto blödde näsblod hastigt och lustigt (aldrig hänt annars) och det visade sig att hon fått sig en smäll av den andra hästen.

Lät det bara vara och höll koll på svullnad m.m.

Efter ett dressyrpass blödde min förra valack näsblod. Ringde vet. Han ordinerade att hästen inte fick ansträngas på en vecka. Kolla att han inte blödde mer. Det var enda gången som han blödde. Hände aldrig mer igen.

Ser otäckt ut! Det hände mig när jag satt och tränade hemma på ridbanan förra vintern. Skulle göra en framdelsvändning mot staketet som blev alldeles rött...
Som sagt ovan, inget farligt.
Eva

Händer det bara en gång så är det nog inget alvarligt men om det upprepar sig flera gånger så kolla upp hästen ordentligt. Det kan faktiskt vara orsaker som man inte tror.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 520
Senast: Freazer
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 970
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 649

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka