Näsblod vid fall

H

Hind

Är det vanligt att en häst blöder lite näsblod efter att ha gått omkull?
Jag var inte med när det hände, men tydligen försökte hästen stanna ( i hagen) men det var för lerigt så han fortsatte framåt ca 10 meter och tappade en sko och fick ett sår på bakbenet. Sedan såg de att han blödde lite näsblod, inte mycket...men ändå. Skulle ni blivit oroliga? :crazy: Jag blev det...men enligt några där han står för tillfället så är det ganska vanligt förekommande. Vad har ni för erfarenheter?

Det händer då och då att hästar blöder näsblod utan att det behöver vara något farligt. Om det händer flera gånger och du blir orolig bör du uppsöka veterinär och undersöka hästen för att få reda på bakomliggande orsak.

Nej jag skulle inte ha blivit orolig. Så länge det inte fortsätter blöda eller börja blöda "av sig själv" så är det nog lugnt!

Min häst gick omkull i vintras efter att ha stegrat sig och gjort en "kaprioll" på is :angel: Då fick hon näs/nosblod :crazy:

Jag blev givetvis förskräkt och tänkte alla veterinärens tel.nummer i huvudet innan jag insåg att det inte var någon fara. Det slutade snart och hon mådde hur bra som helst.

Som tidigare skrivits: håll uppsikt att det inte fortsätter länge och att det inte börjar av sig självt helt plötsligt. Om det inträffar eller om du känner dig osäker, ring din vet. :idea:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 533
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 302
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 163
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 686
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII