Närproducerat eller ekologiskt?

Tyvärr gav de inga referenser alls ang. transporter och miljöpåverkan.

En stor del av forskningsrapporterna som ligger bakom hittar du hos SIK. Då kan du själv kontrollräkna jämföra andra parametrar som det passar dig. :idea: Transportdata är oftast taget från officiella LCA-databaser, för att ge ett vettigt medelvärde.

Är det några andra källor som efterfrågas så kan det hända att jag har dem liggande också...

Senast ändrad:
Så länge folk inte köper biodynamiskt är väl det mesta OK, ekologiskt o närproducerat.

Vad gäller gifter i naturen o i vår mat var det ett väldigt bra program på kunskapskanalen igår kväll som handlade om kvinnor (o mäns) bröst. En kvinnas bröstmjölk innehöll höga halter DDT, trots att hon var född 10 år efter att det förbjöds.
Antiflammedel o diverse andra kemikalier får man i sig från sina kläder o möbler. Plastförpackningar o konservburkar "smittar" innehållet i den mat som förpackas i dem.

Inte bara kemikalier, lavendel imiterar oxå östrogen i kroppen. Bortoperering av bröstkörtlar hos män var tidigare okänt, numer är det ganska vanligt.

kl
Maten som produceras globalt skulle räcka för att mätta alla människor på vårt klot, tyvärr saknas det politisk o ekonomisk vilja att genomföra de strukturförändringar som krävs.

O
En stor del av forskningsrapporterna som ligger bakom hittar du hos SIK. Då kan du själv kontrollräkna jämföra andra parametrar som det passar dig. :idea: Transportdata är oftast taget från officiella LCA-databaser, för att ge ett vettigt medelvärde.

Jag tittade på några av rapporterna men de gav inte den informationen.

Allmänt är problemet att en rapport tex. jämför koldioxidutsläpp vid tomatodling i svenskt drivhus med odling i Spanien och transport hit och kommer fram till att den spanska tomaten ger mindre koldioxidutsläpp än den svenska, transporten inräknat. Resultatet förvanskas sedan till att från enbart koldioxid gälla miljöpåverkan och efter ytterligare ett antal led har man belägg för att kött från andra sidan jordklotet är bättre för miljön än det som bonden producerar nästgårds för att han använder konstgödsel vid spannmåls- och vallodling.

Allmänt är problemet att en rapport tex. jämför koldioxidutsläpp vid tomatodling i svenskt drivhus med odling i Spanien och transport hit och kommer fram till att den spanska tomaten ger mindre koldioxidutsläpp än den svenska, transporten inräknat. Resultatet förvanskas sedan till att från enbart koldioxid gälla miljöpåverkan och efter ytterligare ett antal led har man belägg för att kött från andra sidan jordklotet är bättre för miljön än det som bonden producerar nästgårds för att han använder konstgödsel vid spannmåls- och vallodling.

Vad är det du letar efter specifikt då? Vill du veta varför man anser att Brasilianskt nötkött har högre miljöpåverkan än man tidigare trott är det givetvis den rapporten du ska läsa, och inte den om tomater. Det är ganska tydligt avgränsat vad man räknat på och inte. Hur sen media ibland väljer att sätta sensationsrubriker har inte riktigt med saken att göra.

De flesta rapporter listar dessutom både viktade och oviktade miljöpåverkansdata, om man bara orkar slå upp beräkningarna. Eller så anger de vilken viktningsmodell som använts, eftersom det också följer vedertagna standards.

Jag är olika strikt beroende på vilken vara det är. Kaffe och bananer måste vara såväl ekologiskt som rättvisemärkt för att jag ska handla.

Måste man välja mellan ekologiskt och rättvisemärkt så har rättvisemärkt många bra miljöfördelar också. De produkter det handlar om har ju ofta bekämpningsmedel som värsta post, och där innebär skydd för produktionspersonalen även förbättringar för miljön.

Vad är det du letar efter specifikt då? Vill du veta varför man anser att Brasilianskt nötkött har högre miljöpåverkan än man tidigare trott är det givetvis den rapporten du ska läsa, och inte den om tomater. Det är ganska tydligt avgränsat vad man räknat på och inte. Hur sen media ibland väljer att sätta sensationsrubriker har inte riktigt med saken att göra.

De flesta rapporter listar dessutom både viktade och oviktade miljöpåverkansdata, om man bara orkar slå upp beräkningarna. Eller så anger de vilken viktningsmodell som använts, eftersom det också följer vedertagna standards.

Nu kritiserade jag inte forskningsrapporterna utan att man i senare led, som tex. när miljöorganisationer sammanställer opinionsbildande material drar alltför långtgående slutsatser och uttalar sig tvärsäkert och generellt om vad som har störst miljöpåverkan.

Så gör jag också. I första hand köper jag ekologiskt, i andra hand närproducerat. Bäst är när det är båda delarna, vilket ICA Malmborgs i Lund försöker erbjuda.

Äpplen äter jag svenska, och sommartid vill jag ha svenska tomater. Jag är olika strikt beroende på vilken vara det är. Kaffe och bananer måste vara såväl ekologiskt som rättvisemärkt för att jag ska handla. Kött köper jag enbart svenskt ekologiskt, och jag ändrar hellre menyn än frångår det.

Eftersom jag antar att lantbrukarna vill sälja det de producerar, förefaller det rimligt att tro, att flera ställer om till ekologisk odling, om de ser att många konsumenter hellre köper importerade varor, som är ekologiska. Att köpa närproducerat, som inte är ekologiskt, skickar ingen signal.

Nästan exakt såhär tänker jag också när jag handlar :) :up: särskilt det fetstila. Kött köper jag så otroligt sällan att jag gärna kostar på både närproducerat och eko och naturbete när jag väl köper det. I min frys finns mest viltkött och det har jag fått. Fisk däremot kan jag vara lite slarvig med, köper alltid MSC-märkt men är osäker på om den alltid är ekologisk? Det är lax och i vissa fall torsk det gäller.

Vill också lägga till att vi har redan så sjukt mycket gifter i oss och ju fler besprutade livsmedel vi stoppar i oss desto svårare att se cocktaileffekter och vad som beror på vad. Och dessa gifter för vi över till kommande generationer som redan när de föds har en startdos av ämnen som absolut inte ska finnas i levande organismer, i sig. Därför smäller eko högre än närproducerat enligt mig!

Ekologiskt! Transporterna är visserligen ett bekymmer men inte på långa vägar ett så stort problem som jordbrukets bekämpningsmedel.

Jag tycker debatten om kött är lite malplacerad. Det är liksom rätt sällan man står och väljer mellan en brasiliansk ekologisk biff eller en svensk konventionell. De finns säkert men det är rätt få val man väljer antingen svenskt eller eko. Jag har ännu inte sett icke-svenskt ekokött i butik kanske är det därför jag är less på debatten.
Vi köper bara svenskt kött och tyvärr är det rätt liten del eko. Affärer häromkring är dåliga på ekologiskt kött.

Nu kritiserade jag inte forskningsrapporterna utan att man i senare led, som tex. när miljöorganisationer sammanställer opinionsbildande material drar alltför långtgående slutsatser och uttalar sig tvärsäkert och generellt om vad som har störst miljöpåverkan.

Ja, det håller jag med om. Det är jättebra med generella tumregler och råd eftersom så gott som ingen orkar stå och bläddra efter koldioxidekvivalenter och försurningsdito i affären, men det måste också vara tydligt hur man har valt den prioriteringen för den som läser. Idag känns det som att få tar råden på allvar eftersom "alla vet" att de är tolkade 100 ggr på vägen och därmed inte betyder ett skvatt.

Ja, det håller jag med om. Det är jättebra med generella tumregler och råd eftersom så gott som ingen orkar stå och bläddra efter koldioxidekvivalenter och försurningsdito i affären, men det måste också vara tydligt hur man har valt den prioriteringen för den som läser. Idag känns det som att få tar råden på allvar eftersom "alla vet" att de är tolkade 100 ggr på vägen och därmed inte betyder ett skvatt.
Det är ett problem helt klart, forskare vill generellt inte gärna uttala sig om något utöver de specifika (och snäva) resultat de kommit fram till (mycket förståeligt) och de som driver opinion nästan tvärtom höll jag på att skriva. Det finns ett hopp däremellan som ingen av grupperna verkar vilja ta. Hur ser du på detta, kanske att fler forskare vågar gå ut och försöka påverka?

Kul att läsa andras argument, har inte hunnit kolla tråden förrän nu.

Själv försöker jag köpa mest ekologisk rent allmänt, men låter inte bli att handla om jag inte hittar ekologiska alternativ. Kött alltid svenskt. Ägg från frigående höns. Det jag funderat mest på sista tiden är om jag ska köpa ekologisk mjölk (från Arla) eller den närproducerade mjölken. I just det fallet blir det oftast närproducerat då jag vill stödja lokala bönder och öppen landsbygd.

I första hand svenskt, helst närproducerat - ekologiskt på de varor jag anser att det gör (mest) nytta.

Kött direkt från bonde (ekologiskt och närproducerat men att det är eko är mest slump eller beror kanske egentligen på att jag känner fler ekobönder än konventionella)
Mjölk, mjöl och gryn alltid eko.
Kaffe, kakao, bananer alltid eko (dvs köper inte om det inte finns).
Grönsaker och frukt i första hand svenskt och efter årstid. Här brukar ekoalternativen för det mesta vara utländska = går bort. Vitkål, potatis och morötter finns ofta så det blir eko.
Ris och pasta är nog 50/50.

Liknande trådar

Hemmet Tycker det är lite svårt att hitta relevant information så kollar här :) Hur går man tillväga för att bygga en klassisk veranda från...
Svar
15
· Visningar
865
Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 280
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Gäller inte mig, men min son. Han har ofta blåsor i munnen, vanliga förkylningsblåsor typ, ibland på läppen, men oftast på tungan. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 578
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 007
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar