Närproducerat eller ekologiskt?

Ekologiskt. Om man ska tro naturskyddsförening, och det gör jag, så är miljöpåverkan av icke-ekologisk produktion mycket större än miljöpåverkan av transporter. Dessutom har jag ingen lust att stoppa i mig de bekämpningsmedel som finns i icke-ekologisk mat, om jag kan undvika det.

Sen är jag inte jättekonsekvent, jag köper t ex svenska äpplen hellre än ekologiska äpplen från Sydamerika, eftersom jag tycker de svenska sorterna smakar bättre.
Så gör jag också. I första hand köper jag ekologiskt, i andra hand närproducerat. Bäst är när det är båda delarna, vilket ICA Malmborgs i Lund försöker erbjuda.

Äpplen äter jag svenska, och sommartid vill jag ha svenska tomater. Jag är olika strikt beroende på vilken vara det är. Kaffe och bananer måste vara såväl ekologiskt som rättvisemärkt för att jag ska handla. Kött köper jag enbart svenskt ekologiskt, och jag ändrar hellre menyn än frångår det.

Eftersom jag antar att lantbrukarna vill sälja det de producerar, förefaller det rimligt att tro, att flera ställer om till ekologisk odling, om de ser att många konsumenter hellre köper importerade varor, som är ekologiska. Att köpa närproducerat, som inte är ekologiskt, skickar ingen signal.

Visst är det inte en absolut sanning, men i genomsnitt är det ju ändå mindre bekämpningsmedel och konstgödsel i ekologisk mat än icke-ekologisk. Den spanska ekologiska tomaten är nästan säkert betydligt bättre än den konventionella svenska, både för miljön och rent kvalitetsmässigt, i mitt tycke. Tomater blir goda ju mer sol de får, och de får mer sol i Spanien. Win-win, liksom.
Det undrar jag om det stämmer. När det gäller svenska jordgubbar, lär de jämtländska vara de sötaste, medan de skånska smakar minst. Förklaringen lär vara, att den lägre temperaturen i norr gör att de behöver litet längre tid för att mogna, men på den tiden får de mer ljus såväl beroende på att det är fler dagar som att solen är upp längre.

Jag tycker att svenska tomater är godare än importerade vattenbomber, och jag undrar om förklaringen kan vara densamma som för tomaterna, i söder hinner tomaterna inte utveckla smaken?

Det undrar jag om det stämmer. När det gäller svenska jordgubbar, lär de jämtländska vara de sötaste, medan de skånska smakar minst. Förklaringen lär vara, att den lägre temperaturen i norr gör att de behöver litet längre tid för att mogna, men på den tiden får de mer ljus såväl beroende på att det är fler dagar som att solen är upp längre.

Jag tycker att svenska tomater är godare än importerade vattenbomber, och jag undrar om förklaringen kan vara densamma som för tomaterna, i söder hinner tomaterna inte utveckla smaken?

Smaksak kanske, jag tycker de spanska tomaterna är godare än både svenska och holländska.

När det gäller mat - vad väljer du i första hand (om det inte går att kombinera); närproducerat eller ekologiskt.

Motivera gärna, jag tycker detta kan vara svårt ibland.

Jag väljer helst ekologiskt, OM det ekologiska är svenskt. Väljer hellre svensk ost (ex) än ekologiskt ost från holland...

Ekologiskt på de varor som inte kan produceras i Sverige. Annars närproducerat eller ekologiskt, beroende på prisskillnaden.

Egenodlat och egenuppfött
Nära
Svenskt
Utländskt (mest ris)

Ekologiskt är inte prioriterat, främst för att det inte är möjligt att producera tillräckligt med mat till hela världens befolkning ekologiskt. Kvalitet däremot är prio nr ett.

När det gäller mat - vad väljer du i första hand (om det inte går att kombinera); närproducerat eller ekologiskt.

I första hand kravmärkt, i andra hand ekologiskt, i tredje hand närproducerat.

(När det gäller kött väljer jag däremot närproducerat i första hand.)

Ekologiskt och kravmärkt är bättre för världen (och mig) oavsett varifrån det kommer, och det är INTE frakten som är problemet.

När det gäller varor som inte går att äta (schampo, textil, lampor...) väljer jag också ofta noggrant. Gärna tillverkat i Sverige, gärna ekologiskt, gärna klimatkompenserat.

Ett argument till för ekologisk odling. På en gård jag bodde på innan på skånska slätten vad dricksvattnet otjänligt. Det fanns glyfosat i vattnet. Även rester av andra bekämpningsmedel fanns men de var under gränsvärdet.

Så kortsiktig "effektivitet" som förstör mark och vatten på lång sikt är inte så vi skall producera maten.

Så är det ju. Fast om man lägger in i hållbarhetsbegreppet att produktionen ska mätta tillräckligt många människor är inte ekologisk produktion som den är definierad idag en framtidsmelodi för världen. Det är en lyxvariant av nostalgi- och samvetsproduktion som vi kan välja här. Viktigare globalt är att vi lyckas utveckla den konventionella och yteffektiva odlingen på ett mer hållbart sätt och framförallt inrikta den på ett sätt som ger tillräckliga hållbara volymer av människoföda.
Svaret på det där är, om jag fattat rätt: minska köttkonsumtionen!

Det gör väl inget om maten är närproducerad, men ekologiskt går före för mig. Jordbruket och framförallt djurhållningen i min närhet imponerar inte. För min del spelar det heller ingen större roll om pengarna går till en svensk bonde eller en utländsk. Jag har inga särskilda känslor för just svenska bönder, eller andra svenska yrkesgrupper.

Svenskt.

Jag bor på en gård, vi producerar spannmål men är inte ekologiska. Är inget jag har dåligt samvete över.
Har antagligen fått i mig mer bekämpnings medel än de flesta här, min sambo och hans kärnfriska familj ska vi inte ens tala om ;)

Så här på äggets dag säger jag att närproducerade ägg från gårdar där jag själv kan avgöra hur bra hönorna har det slår ekologiska ägg alla dagar i veckan.

Det är svårt det där med ekologiskt och närproducerat. Man får avgöra från fall till fall. Det beror ju lite på varför man köper ekologiskt annars. För att slippa bekämpningsmedel eller för att minska klimatpåverkan? Om svaret är det sistnämnda kan det vara mer gynnsamt att köpa konventionellt än ekologiskt. Som exempelvis tomater. Rent miljömässigt är det bättre att köpa konventionella tomater från Spanien (där de odlats ute) än ekologiska tomater från Holland (som odlas i uppvärmda växthus). Ekologiska grödor ger inte lika hög avkastning heller, så det tar mer energi per enhet.

Närproducerat är i många fall väldigt vettigt i min mening. Framförallt gällande kött och liknande. Men där kan man också bli lurad. En närproducerad mjölk som packas 40 mil bort för att sedan åka tillbaka... är det speciellt bra? I det fallet kanske det är bättre att köpa mjölken som produceras på mejeriet några mil bort. Man kan resonera kring det här i all oändlighet. Själv köper jag gärna närproducerat kött, ekologiska ägg (mest av djurskyddsskäl), ekologisk mjölk. Svenska grönsaker om det finns (hellre än utländska ekologiska) osv. Jag resonerar och funderar i fall till fall :)

Beror helt på vad det är. Kött är viktigast att det är producerat i Sverige. Detta för djurhållningen. Grönsaker som är mycket sprutade väljer jag eko för min egen skull.

Det gör väl inget om maten är närproducerad, men ekologiskt går före för mig. Jordbruket och framförallt djurhållningen i min närhet imponerar inte. För min del spelar det heller ingen större roll om pengarna går till en svensk bonde eller en utländsk. Jag har inga särskilda känslor för just svenska bönder, eller andra svenska yrkesgrupper.
Till viss del förstår jag dig, men för mig är det faktiskt viktigt med en levande svensk landsbygd. Jag vill se kor beta på ängarna, och jag har svårt att se poängen med att skicka varor fram och tillbaka i all oändlighet helt i onödan.

För att göra en liten utvikning är jag minst sagt tveksam till en världsekonomi, där allt större företag kontrollerar mer och mer av olika branscher. Jag tror inte heller på att flytta produktion jorden runt, bara för att det kortsiktigt är billigast. Det är möjligt, att vi materiellt sätt har det bättre med nuvarande ordning, men den bygger i vissa fall på ett de facto-slaveri. Vore vi berätta att acceptera, att de som producerar våra varor, vare sig det är fråga om livsmedel eller andra varor, skulle ha lika bra villkor som vi själva vill ha, skulle sannolikt mer produktion finnas kvar här.

problemet är väl att närproducerat inte alltid är det miljömässigt bästa alternativet.
Svenska växthustomater drar mer energi än ex spanska eller holländska
Även om man inkluderar transporterna.
självklart anser jag att man bör använda lokala producenter o företag vad det än gäller..

Liknande trådar

Hemmet Tycker det är lite svårt att hitta relevant information så kollar här :) Hur går man tillväga för att bygga en klassisk veranda från...
Svar
15
· Visningar
865
Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 280
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Gäller inte mig, men min son. Han har ofta blåsor i munnen, vanliga förkylningsblåsor typ, ibland på läppen, men oftast på tungan. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 578
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 007
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar