Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Så gör jag också. I första hand köper jag ekologiskt, i andra hand närproducerat. Bäst är när det är båda delarna, vilket ICA Malmborgs i Lund försöker erbjuda.Ekologiskt. Om man ska tro naturskyddsförening, och det gör jag, så är miljöpåverkan av icke-ekologisk produktion mycket större än miljöpåverkan av transporter. Dessutom har jag ingen lust att stoppa i mig de bekämpningsmedel som finns i icke-ekologisk mat, om jag kan undvika det.
Sen är jag inte jättekonsekvent, jag köper t ex svenska äpplen hellre än ekologiska äpplen från Sydamerika, eftersom jag tycker de svenska sorterna smakar bättre.
Det undrar jag om det stämmer. När det gäller svenska jordgubbar, lär de jämtländska vara de sötaste, medan de skånska smakar minst. Förklaringen lär vara, att den lägre temperaturen i norr gör att de behöver litet längre tid för att mogna, men på den tiden får de mer ljus såväl beroende på att det är fler dagar som att solen är upp längre.Visst är det inte en absolut sanning, men i genomsnitt är det ju ändå mindre bekämpningsmedel och konstgödsel i ekologisk mat än icke-ekologisk. Den spanska ekologiska tomaten är nästan säkert betydligt bättre än den konventionella svenska, både för miljön och rent kvalitetsmässigt, i mitt tycke. Tomater blir goda ju mer sol de får, och de får mer sol i Spanien. Win-win, liksom.
Det undrar jag om det stämmer. När det gäller svenska jordgubbar, lär de jämtländska vara de sötaste, medan de skånska smakar minst. Förklaringen lär vara, att den lägre temperaturen i norr gör att de behöver litet längre tid för att mogna, men på den tiden får de mer ljus såväl beroende på att det är fler dagar som att solen är upp längre.
Jag tycker att svenska tomater är godare än importerade vattenbomber, och jag undrar om förklaringen kan vara densamma som för tomaterna, i söder hinner tomaterna inte utveckla smaken?
När det gäller mat - vad väljer du i första hand (om det inte går att kombinera); närproducerat eller ekologiskt.
Motivera gärna, jag tycker detta kan vara svårt ibland.
När det gäller mat - vad väljer du i första hand (om det inte går att kombinera); närproducerat eller ekologiskt.
Svaret på det där är, om jag fattat rätt: minska köttkonsumtionen!Så är det ju. Fast om man lägger in i hållbarhetsbegreppet att produktionen ska mätta tillräckligt många människor är inte ekologisk produktion som den är definierad idag en framtidsmelodi för världen. Det är en lyxvariant av nostalgi- och samvetsproduktion som vi kan välja här. Viktigare globalt är att vi lyckas utveckla den konventionella och yteffektiva odlingen på ett mer hållbart sätt och framförallt inrikta den på ett sätt som ger tillräckliga hållbara volymer av människoföda.
Närproducerat ekologiskt
Närproducerat
Svenskt ekologiskt
Svenskt
Beror helt på vad det är. Kött är viktigast att det är producerat i Sverige. Detta för djurhållningen. Grönsaker som är mycket sprutade väljer jag eko för min egen skull.När det gäller mat - vad väljer du i första hand (om det inte går att kombinera); närproducerat eller ekologiskt.
Till viss del förstår jag dig, men för mig är det faktiskt viktigt med en levande svensk landsbygd. Jag vill se kor beta på ängarna, och jag har svårt att se poängen med att skicka varor fram och tillbaka i all oändlighet helt i onödan.Det gör väl inget om maten är närproducerad, men ekologiskt går före för mig. Jordbruket och framförallt djurhållningen i min närhet imponerar inte. För min del spelar det heller ingen större roll om pengarna går till en svensk bonde eller en utländsk. Jag har inga särskilda känslor för just svenska bönder, eller andra svenska yrkesgrupper.