Närproducerat eller ekologiskt?

Silver Girl

Trådstartare
När det gäller mat - vad väljer du i första hand (om det inte går att kombinera); närproducerat eller ekologiskt.

Motivera gärna, jag tycker detta kan vara svårt ibland.

Närproducerat.

Gärna fair-trade.
Jag väljer inte alls ekologiskt, utom att jag väljer bort produkter som jag vet är producerade på dåliga sätt.

(jag har heller inte något emot att köpa ekologiskt, men det är inte för att jag tror att det är bättre för vår planet. Bra producenter med bra varor är bra producenter med bra varor, oavsett märkning.)

Närproducerat.

För att stötta lokala småbönder, för att jag har (sten)koll på hur djuren har det i området då jag är den som kontrollerar djurvälfärden och för att köttet/djuren på det lokala slakteriet slakteriet kontrolleras av mig (och mina kollegor) så jag vet att det är fräscht :D. Slakteriet är dessutom en av få arbetsplatser i hålan där det ligger, så jag vill även stötta det pga att jag vill ha en levande landsbygd.

Men tänker mest på det när det gäller animaliska produkter om jag ska vara ärlig :o.

Ekologisk, alla gånger.

Det är mer skadligt för miljön/producenten/konsumenten med alla gifter det oekologiska lantbruket sprutar ut än transporterna som krävs för att frakta mat.

Närproducerat ekologiskt
Närproducerat
Svenskt ekologiskt
Svenskt

För att stödja lokala jordbrukare och så att landskapet ska vara öppet och brukat även här och inte bara i sydliga jordbruksbygder.

Man köper sig ofta fri från att fundera över hur produktionen gått till och vart varan kommer ifrån genom att bara gå på att den ska vara ekologisk. Alla borde fundera över om de vill bo i landskap som är igenväxt eller om de vill ha det öppna, vackra landskapet som kommer av jordbruket. För att inte tala om de arbetstillfällen som jordbruken ger i regionen, varje lantbrukare ger ytterligare fem arbetstillfällen, utöver sitt eget jobb!

Ekologiskt. Det är rätt sällan man väljer importerat eko mot närproducerat. Tror det är en kupp av centern för att de vägrar eko.

För min del prenumererar jag på en ekobox och de enda produkter som inte är svenska är de som inte kan odlas i Sverige. Rent generellt så tror jag att de som köper eko är avsevärt bättre på att köpa närproducerat än de som köper konventionellt.

Vi väljer eko av miljö och hälsoaspekten.

Ekologisk, alla gånger.

Det är mer skadligt för miljön/producenten/konsumenten med alla gifter det oekologiska lantbruket sprutar ut än transporterna som krävs för att frakta mat.

Fast det där är ju faktiskt inte alls en absolut sanning. Att något är konventionellt odlat innebär ju inte att det alltid är odlat med konstgödsel och besprutats. För att något ska få säljas som ekologiskt och ffa KRAV-märkt så är det ganska många faktorer som ska fyllas. Många bönder använder inte alls en massa konstgödsel eller växtskyddsmedel, men har inte certifierat produktionen.

Det är heller inte alls säkert att t.ex. en ekologisk tomat från spanien ger mindre miljöpåverkan än en svensk konventionell om man räknar ihop alla miljöpåverkande faktorerna som bara själva odlingen ger.

När det gäller mat - vad väljer du i första hand (om det inte går att kombinera); närproducerat eller ekologiskt.

Motivera gärna, jag tycker detta kan vara svårt ibland.

Ekologiskt. Om man ska tro naturskyddsförening, och det gör jag, så är miljöpåverkan av icke-ekologisk produktion mycket större än miljöpåverkan av transporter. Dessutom har jag ingen lust att stoppa i mig de bekämpningsmedel som finns i icke-ekologisk mat, om jag kan undvika det.

Sen är jag inte jättekonsekvent, jag köper t ex svenska äpplen hellre än ekologiska äpplen från Sydamerika, eftersom jag tycker de svenska sorterna smakar bättre.

Fast det där är ju faktiskt inte alls en absolut sanning. Att något är konventionellt odlat innebär ju inte att det alltid är odlat med konstgödsel och besprutats. För att något ska få säljas som ekologiskt och ffa KRAV-märkt så är det ganska många faktorer som ska fyllas. Många bönder använder inte alls en massa konstgödsel eller växtskyddsmedel, men har inte certifierat produktionen.

Det är heller inte alls säkert att t.ex. en ekologisk tomat från spanien ger mindre miljöpåverkan än en svensk konventionell om man räknar ihop alla miljöpåverkande faktorerna som bara själva odlingen ger.

Visst är det inte en absolut sanning, men i genomsnitt är det ju ändå mindre bekämpningsmedel och konstgödsel i ekologisk mat än icke-ekologisk. Den spanska ekologiska tomaten är nästan säkert betydligt bättre än den konventionella svenska, både för miljön och rent kvalitetsmässigt, i mitt tycke. Tomater blir goda ju mer sol de får, och de får mer sol i Spanien. Win-win, liksom.

Visst är det inte en absolut sanning, men i genomsnitt är det ju ändå mindre bekämpningsmedel och konstgödsel i ekologisk mat än icke-ekologisk. Den spanska ekologiska tomaten är nästan säkert betydligt bättre än den konventionella svenska, både för miljön och rent kvalitetsmässigt, i mitt tycke. Tomater blir goda ju mer sol de får, och de får mer sol i Spanien. Win-win, liksom.

Så är det ju. Fast om man lägger in i hållbarhetsbegreppet att produktionen ska mätta tillräckligt många människor är inte ekologisk produktion som den är definierad idag en framtidsmelodi för världen. Det är en lyxvariant av nostalgi- och samvetsproduktion som vi kan välja här. Viktigare globalt är att vi lyckas utveckla den konventionella och yteffektiva odlingen på ett mer hållbart sätt och framförallt inrikta den på ett sätt som ger tillräckliga hållbara volymer av människoföda.

Närproducerat men lever på landet och vet ungefär vad som prudceras vart och vad som använts i processen att framställa varan och de flesta här väljer att använda så lite kemikalier som möjligt trots att dom inte har ekologisk märkning. Köper jag varor där jag ej kan välja närproducerat väljer jag ekologiskt så länge prisskillnaden är rimlig för min ekonomi. Det gör jäkligt ont i plånboken att köpa ekologisk kassler när den vanliga (ändå svenskproducerad av svenskt kött) bara kostar halva priset. Äter ju annars övervägande älgkött som jag anser vara så ekologiskt och närpruducerat som det går :p

Så är det ju. Fast om man lägger in i hållbarhetsbegreppet att produktionen ska mätta tillräckligt många människor är inte ekologisk produktion som den är definierad idag en framtidsmelodi för världen. Det är en lyxvariant av nostalgi- och samvetsproduktion som vi kan välja här. Viktigare globalt är att vi lyckas utveckla den konventionella och yteffektiva odlingen på ett mer hållbart sätt och framförallt inrikta den på ett sätt som ger tillräckliga hållbara volymer av människoföda.

Fast det finns minst lika mycket studier som visar tvärtom. Den svenska studie som gjordes (som ofta hänvisas till) odlar de samma gröda hela tiden (trots att ekologisk odling inte går till på det sättet) för att det ska vara jämförbart med konventionell odling. Sedan drar de slutsatsen att det inte går att föda befolkningen på det viset.

Den konventionella odlingen som den är idag är inte heller framtiden. Vi kommer inte att kunna producera så mycket konstgödsel i all evighet.

Monokulturen som kräver gift för att kunna odla ger kanske höga skördar nu men knappast i längden.

Det ena förtar ju inte det andra, i väntan på att utveckla den där konventionella odlingen, så kan ju vi som har råd äta ekologiskt. Annars blir det ju lite som att säga att Ja, men det är ju inte rimligt att hela jordens befolkning skulle åka tunnelbana, så då kan jag likagärna ta bilen till jobbet idag.

Det är ju heller inte sagt att vi måste hitta en och samma lösning för hela planeten - vi som äter mycket, och resurskrävande mat, kan ju åtminstone äta ekologiskt producerad sådan.

Sen vet jag inte heller hur ekologisk odling i Sverige där jordbruksmark läggs ner påverkar den globala tillgången på mat negativt.

Jag ser inte heller att just yteffektiviteten här är avgörande just nu i alla fall. Det är knappast så att jordbruket i de länder där folk svälter är effektivt heller. Så vad talar för att det inte går att utveckla jordbruket i dessa länder på ett ekologiskt sätt?

Ekologiskt eller närproducerat beror helt på vad det handlar om. T ex tomater köper jag hellre svenska konventionella än holländska eko. Honung köper jag inte alls om den inte är både svensk och krav-märkt.

Generellt väljer jag hellre ekologiskt eftersom det på ett generellt plan är så att det är i produktionsledet och hos konsumenten som mesta miljöpåverkan uppstår ("kokar du potatis på eftervärme?" är således en lika relevant fråga). Jag upplever inte att det är så ofta jag ställa inför valet. Andra grejer spelar ju också in, t ex palmolja (och skick och pris etc).

En stor del av den ekologiska produktionen är ju utformad på andra sätt än det vi tänker oss som jordbruk, tex samodling. Flera av de viktigaste produkterna att välja ekologiskt är dessutom varor vi inte kan producera i Sverige, vilket gör att hela jämförelsen haltar.

Vad som ger minst miljöpåverkan går inte alltid att bestämma. Beror på vilken fråga man prioriterar, och vilken produktion man räknar på. Anser man att artrikedom på svenska ängar går före klimat, ja då är naturbetat nöt och får jättebra val. Lite svårare blir det om man börjar vikta flera olika miljömål, och sen lägger in djurhållning i det hela :crazy: Jag ägnar hela dagarna åt att räkna på det, och jag känner mest :banghead:

Svensk honung är sällan ekologisk men den går stenhårt före för mig då den ekologiska oftast reser över halva jordklotet.

Liknande trådar

Hemmet Tycker det är lite svårt att hitta relevant information så kollar här :) Hur går man tillväga för att bygga en klassisk veranda från...
Svar
15
· Visningar
865
Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 280
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Gäller inte mig, men min son. Han har ofta blåsor i munnen, vanliga förkylningsblåsor typ, ibland på läppen, men oftast på tungan. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 578
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 007
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar