Narnia - Häxan och Lejonet (ULVLEK)

Men det verkar ju konstigt med tanke på den roll hon ändå hade ?
Jo, men jag tror ändå det var så. Hon spelar första gången och då är det kanske inte så lätt att värdera informationen och omvandla den till spelare av kött och blod liksom. Hon verkade t ex genuint förvånad när jag skrev igår efter DL att hon kunde vara lika misstänkt som inte varit med och röstat ut Mirtai och att ulvar ofta undvek att rösta ut goda för att inte bli granskade.
 
Hm....Är det åndå så att Myrten är ond men spelar jävligt bra i sitt sätt att hjälpa mig?

Jag blir ju fundersam över denna - men kan ju kanske betyda att hon inte sett något i infon som faktiskt kan godförklara myrten?
Finns det någon chans att hon kunnat feltolka någon info??
 
Jag lutar nog mot D-D nu då. Iom det Myrten påpekade om en eventuell felsägning plus att hennes röster efter omvandlingen ligger ganska lägligt i tid. Förrutom då den på hemlig som är tidig och utstickande, men jag tror ändå att hemlig är god.

Där strår jag nu, så vet ni innan DL :)
Jag inser att jag förmodligen kommer åka, men det gynnar ju ändå inte goda att jag bara ger upp och slutar luska. Och jag tolkar hemlig som att det skulle kunna finnas anledning att tro att du fortfarande är god. Så om du skulle bortse från mig, vem av Myrten och Q skulle du hålla som mest misstänkt?
Vad gäller mina röster så ligger de väl ungefär likadant genom hela leken, jag är för feg för att rösta tidigt men vill ändå inte vänta till sista minuten. Rösten på hemlig kom tidigare för att jag hade bråttom iväg, och jag tycker jag var tydlig med att jag knappast hade några starka misstankar där...
 
Jag blir ju fundersam över denna - men kan ju kanske betyda att hon inte sett något i infon som faktiskt kan godförklara myrten?
Finns det någon chans att hon kunnat feltolka någon info??
Vet inte.

Frånvaron av spioninfo som synts i leken har ju diskuterats några gånger. Jag skrev superpedagogiska inlägg om vad spionen borde eller kunde veta tidigare idag. Jag tror inte att hemlig besvarade något av dem. Jag har en känsla av att hon inte riktigt visste hur hon skulle kommunicera det hela till oss andra. Men jag vet inte som sagt.
 
Jo, men jag tror ändå det var så. Hon spelar första gången och då är det kanske inte så lätt att värdera informationen och omvandla den till spelare av kött och blod liksom. Hon verkade t ex genuint förvånad när jag skrev igår efter DL att hon kunde vara lika misstänkt som inte varit med och röstat ut Mirtai och att ulvar ofta undvek att rösta ut goda för att inte bli granskade.
jo jag vet att det inte är lätt, och det är ju bara att leka mera så lär man sig :) -menar inget illa med det ja skriver.
Men jag tänker så här raden ängeln skyddar...... borde gett henne vem som var tilltänkt käk inatt och den borde hon ju kunnat sluta sig till att den är god . Fanns det ingen sån rad med så blir det ju svårt
Men hade hon en rad med om siarlärlingen siar..... så borde hon ju kunnat sett att den siade borde vara god iaf ( fast nu kanske inte det ens hjälpte henne? )
Fanns inte den raden med så borde hon ju fått ängeln skyddar raden + ulvarna kökar raden = den personen borde ju vara god ! Jag ser inte att hpn vågat hålla NÅGON god idag så jag börjar bli fundersam om hon verkligen sett nån rad med ängeln skyddar`eller ulvarna käkar ?
eller tänker jag fel nu?
 
jo jag vet att det inte är lätt, och det är ju bara att leka mera så lär man sig :) -menar inget illa med det ja skriver.
Men jag tänker så här raden ängeln skyddar...... borde gett henne vem som var tilltänkt käk inatt och den borde hon ju kunnat sluta sig till att den är god . Fanns det ingen sån rad med så blir det ju svårt
Men hade hon en rad med om siarlärlingen siar..... så borde hon ju kunnat sett att den siade borde vara god iaf ( fast nu kanske inte det ens hjälpte henne? )
Fanns inte den raden med så borde hon ju fått ängeln skyddar raden + ulvarna kökar raden = den personen borde ju vara god ! Jag ser inte att hpn vågat hålla NÅGON god idag så jag börjar bli fundersam om hon verkligen sett nån rad med ängeln skyddar`eller ulvarna käkar ?
eller tänker jag fel nu?
Nej, men du är tvåa på bollen!:D Jag har skrivit allt det där redan, men jag är osäker på om det landade faktiskt. Men jag har inte heller läst om hennes inlägg efter DL då det bekräftades att hon var spion, så då blir det kanske tydligare.
 
Jag inser att jag förmodligen kommer åka, men det gynnar ju ändå inte goda att jag bara ger upp och slutar luska. Och jag tolkar hemlig som att det skulle kunna finnas anledning att tro att du fortfarande är god. Så om du skulle bortse från mig, vem av Myrten och Q skulle du hålla som mest misstänkt?
Vad gäller mina röster så ligger de väl ungefär likadant genom hela leken, jag är för feg för att rösta tidigt men vill ändå inte vänta till sista minuten. Rösten på hemlig kom tidigare för att jag hade bråttom iväg, och jag tycker jag var tydlig med att jag knappast hade några starka misstankar där...
alltså jag vill verkligen INTE misstänka dig.Jag försöker nu nysta i det som man kan hitta i hemligs kommentarer men vet inte om jag blir så mycket klokare ??
Det känns ju som att hon inte velat hålla någon som säker god iaf- vilket jag tycker att hon *borde* gjort om hon sett ängeln skyddar rad igår och idag???
Men kanske är det som Myrten är inne på att hon helt enkelt inte vetat hur hon ska förmedla infon, eller rent av tolka den?
 
Nej, men du är tvåa på bollen!:D Jag har skrivit allt det där redan, men jag är osäker på om det landade faktiskt. Men jag har inte heller läst om hennes inlägg efter DL då det bekräftades att hon var spion, så då blir det kanske tydligare.
jo jag har suttit och läst igenom hennes inlägg efter förvandlinegn och den enda hon faktiskt verkat övertygad om var god så var det MIrtai?? Kan ängeln ha skyddat MIrtai någon gång under leken??( känns ju faktiskt inte troligt !) eller varför kom hon fram till det så säkert?
 
Hon verkar inte heller säker på vem som blivit omvandlad utan har haft olika funderingar om det, kollade på det då det faktiskt slog mig att det KAN ha funnits en rad med i infon om vem som blev omvandlad- men då borde hon ju inte ha svängt så ifråga om vem den omvandlade var? Då hade det ju varit glasklart ju?
 
jo jag har suttit och läst igenom hennes inlägg efter förvandlinegn och den enda hon faktiskt verkat övertygad om var god så var det MIrtai?? Kan ängeln ha skyddat MIrtai någon gång under leken??( känns ju faktiskt inte troligt !) eller varför kom hon fram till det så säkert?
För att jag alltid är god och går att lita på? :D
 
jo jag har suttit och läst igenom hennes inlägg efter förvandlinegn och den enda hon faktiskt verkat övertygad om var god så var det MIrtai?? Kan ängeln ha skyddat MIrtai någon gång under leken??( känns ju faktiskt inte troligt !) eller varför kom hon fram till det så säkert?
hon skrev också att hon var säker på att den onda hade röstat på MIrtai?? och det var ju Myrten, BSF, jag och fio det .....??
Kan hon ändå ha luskat ut att ängeln inte var god längre pgs utebliven rad eftter G_O lynchen, men då får jag inte ihop det med den kommentaren om att ulvarna inte borde ha råd med att låta bli att käka???:confused::arghh:
 
Tagit fram inlägg där jag skrev en massa om rollerna och så det som jag uppfattar som hemligs svar på det.

Nu har jag medvetet inte läst vad ni andra skrivit om rollerna, för jag tänker skriva ner min tolkning först och så får vi se om den stämmer med övrigas. Jag tar fasta på att rollernas specialförmågor försvunnit vid omvandling och att vi inte har en ond ängel typ. Men om det stämmer så måste det ju innebära att tvillingarna inte är omvandlade! Deras specialförmåga är ju att få tala med varandra och om en av dem är ulv så måste ju den förmågan gå förlorad. Detta skulle jag gärna vilja ha bekräftat av @Dentaku och @bollen__ men jag ställer frågan lite mindre specifikt så att ni inte behöver svara om en viss roll:

Går alla rollanknutna specialförmågor förlorade för den omvandlade?

Tillägg: Här nedan börjar genomgången av rollerna

Siarlärlingen - har fått sia för första gången efter omvandlingen om jag inte räknar helt galet. Det innebär att det är först idag som det går att med någon säkerhet få en idé om den rollen finns kvar på goda sidan.

Ängeln - inget käk inatt. Det tyder på att ängeln är kvar på den goda sidan. För inte är väl lyan så kall att de struntar i att käka för att förvirra oss? Det känns inte som om de har råd med det, väl? Men med @cirkus som sitter och dricker Zinfandel och planerar twister i lyan kan man väl :devil: aldrig veta!:love:

Tvillingarna - se ovan. Om en tvilling omvandlats borde deras kontakt klippas och den andra tvillingen därmed driva mot den omvandlade. Dessutom kan jag tänka att den icke omvandlade tvillingen borde vara på menyn vid första käket efter omvandlingen och det lyckades ju.

Den lösmynte spionen - om den är omvandlad släcks infon till lyan och även till deltagarna. Jag har inte sett så mycket jag tolkat som utslag av spioninfo i leken. Beror det på att spionen är omvandlad eller att spelaren inte kan få fram infon, t ex för att hon aktar sig för ulvarna? Vet ej. Ska skriva ett inlägg om spioninfo efter det här.

Bybo - kan mycket väl vara omvandlad utan att det märks i leken.

Originalulv (ja, jag är paranoid!) - tycker jag inte borde finnas men jag vill inte utesluta det igår. Jag ska erkänna att jag reagerade på @fio igår när hon konstaterade att det måste vara en specialroll som var omvandlad. Vet hon något jag inte vet, tänkte jag då. Men samtidigt känns det så otroligt osannolikt (!!!) att det skulle varit fem ulvar från början.

Nu ska jag skriva lite om den lösmynte spionen. Om den är omvandlad har den ingen information alls. Men om den inte är omvandlad, vad har den fått veta efter att omvandlingen skedde? Det har varit två nätter. Nu utgår jag ifrån det jag skrev ovan, att alla specialförmågor försvunnit om omvandling skett.

Första natten, d v s natten till igår fanns det väl bara två spionrader att tillgå och spionen måste alltså fått båda:

Ängeln skyddar... någon
Ulvarna käkar Theodor

Redan här måste spionen veta om ängeln är kvar i spelet. Om en spionrad med vem ängeln skyddade delades ut är ängeln fortfarande god. Om den saknades är ängeln omvandlad.

Natten till idag finns det tre rader att välja på:

Ängeln skyddar... någon
Ulvarna käkar... någon
Siarlärlingen siar... någon

Av dessa har spionen fått två. Åter kan spionen få bekräftat att ängeln är kvar på goda sidan. Detta genom antingen ängel-raden eller ulvarna-käkar-raden. Om ulvarna försökte käka någon är ängeln fortfarande god, om ängeln skyddade någon är hon fortfarande god. Om ingen av dessa rader fanns med är ängeln omvandlad. Och om siarlärlingsraden fanns med är hon fortfarande god. Om den inte fanns med vet inte spionen, för raden kan ha lottats bort.

Om spionen fortfarande är god vet hon alltså helt säkert om ängeln fortfarande är på den goda sidan och hon kan veta att siarlärlingen är på den goda sidan.

Visst stämmer detta? Jag har väl inte glömt något eller tänkt fel?

Det låter logiskt (ha, första gången jag tycker det! :p) @Myrten
Jag kommer inte något att fråga ut någon specifik om. Får försöka kolla tråden igen, men blir bara mer förvirrad :o

Notera det jag fetstilat ovan!

För att ta ett exempel på frågor/diskussion: Vad tror du t ex om det som @quarter4ever och jag skrev om ängeln ovanför? Att det uteblivna käket tyder på att ängeln är kvar? Eller kan ulvarna luras? Och varför tror du som du gör?

Det är sådana konkreta saker man kan gå in och diskutera för att komma framåt i leken och kanske lättare att börja delta i när man kommer igång och börjar spela. Alla behöver inte vara som Q och jag som ibland spammar leken med walls of text (@Sasse ska vi bara inte prata om när hon är på det humöret.:p).

VAD I HELVETE! Nu har jag försökt ta bort taggfanskapet fler gånger men det går inte!!!!!

JO NU GICK DET!

Hemligs inlägg närmast efter detta:

Jag tror att om det bara är en ulv kvar, den omvandlade, så är det ju den mot resten så att säga. Om det är en tvilling, så borde den andra tvillingen fatta misstankar (om nu inte de fortfarande har kvar förmågan att kommunicera).
Så det borde vara att leta efter nån som plötsligt ändrat åsikt, nån som förut röstat mot de onda som nu ger sig på en god...men hur hitta denne någon :crazy:

Jag svarar på hennes fråga:

Genom uteslutningsmetoden. Jag tror att flera försöker lura ut vilka roller de andra spelarna har. Så är frågan om de rollerna fortfarande är goda.

- Tvillingarna har förmodligen koll på varandra. Jag tvivlar på att den omvandlade skulle hållit masken såhär länge utan att misstankar fattades och dessutom skulle förmodligen den andre varit uppäten vid det här laget.

- Spionen vet om ängeln fortfarande är god och kanske om siarlärlingen är god.

- Om ängeln inte skyddade sig själv inatt när käket misslyckades vet hon en spelare till som är god - den skyddade.

- Om siarlärlingen fortfarande är god känner hon till en god eller vem som är omvandlad.

Såhär "hittar" spelare varandra och sedan försöker de kommunicera ut sin kunskap i leken utan att tala om eller ens antyda sin roll.

Att plötsligt svänga i spelstil är risky, det kan göra att den omvandlade blir misstänkt. Men viss förändring kan naturligtvis ske, beroende på hur leken utvecklar sig.

Jag har kollat igenom röstningarna och framförallt de tre senaste.
Låt oss tänka att den omvandlade först röstade på en ond i DL3. Tex Derring_Do, quarter4ever eller fio (alla so röstade i slutet). I DL4 så står det klart rätt fort att Gabby_Ossi lynchas, varpå de som röstat senast på henne lägger sin röst bara för att spela god. Detta ger Derring_Do och quarter4ever.
Sen kommer vi till DL5. Där bestämmer sig Derring_Do för att rösta på mig



Myrten lägger rösten på Mirtai, vilket ju kan anses lite skumt eftersom Mirtai var bybo. Samtidigt har hon försökt hjälpa mig idag (evigt tacksam men vet inte om jag är så mycket klokare :p) och därför håller jag henne på de godas sida - väl medveten om att hon kan ha skaffat sig ett oerhört fint alibi just genom det.



Blir lite lurig på det quarter4ever skriver idag. Att den omvandlade har hela lyan som hjälp. Eftersom ni är flera som tror att Gabby_Ossi var sista originalulven så är ju det där ett lite klurigt påstående.
Den omvandlade är troligen ensam ulv enligt de flesta.
Det där gör att quarter4ever hamnar åt min misstänkta-lista även idag.



Så nu har jag citerat massor och försökt skriva om saker. Ingen kan säga att jag inte försöker i alla fall :D

Hon skriver att hon inte blivit så mycket klokare.

Kan ha missat inlägg och lägger mig NU.

@Dentaku och @bollen_ Jag vill helst ha DL på kvällen, men det kan vara före kl 21.

Jag måste jobba som en gnu imorgon, trots att jag jobbar hemma. Tror inte jag kommer att vara inne på Buke under dagen, för nu är det totalt fokus som gäller!
 
Och från min synvinkel finns det tre möjliga alternativ:
Antingen är Myrten ond, men då har hon spelat ett väldigt högt spel...
Eller så är Bsf ond, men det skulle ju hemligs inlägg kunna tala emot?
Eller så är Q ond, och bättre på att ljuga än vad jag någonsin kommer bli, men jag vill inte att det ska vara så!

Nu ska jag ta en paus och se om det mot förmodan gör något klarare :crazy:
 
Tror det i detta läge, om det bara är en ulv kvar nu, är dumt att skippa käket. Ulvarna måste ju vilja ha ut nån god till menar jag.
sitter och stirrar på detta igen... Tror skriver hon... hon borde ju veta om ängeln skyddar raden fanns med infon= ängeln med i spelet och därmed inte omvandlad?
Men åhh det första intryck jag finns var att detta inlägg bekräftade att ängeln faktiskt skyddat någon :confused:
 

Liknande trådar

Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
18 259
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp